Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Deze avond eerste aankoop

Gestart door g4rc, 14 oktober 2005, 11:29:55 AM

g4rc

Hello

ik ga deze avond mijn eerste aankoop doen in de wondere wereld van modeltreinen

Ik ga voor een startersset in H0, wel digitaal

Mijn beschikbare ruimte voor te bouwen is een kamer van 5 op 4

Is HO dan goed gekozen, of niet?
Ik heb gekozen voor tijdperk III.

Kunnen jullie mij een startersset aanbevelen.

Wij (mijn vrouw en ik) zijn vorige week naar euromodelbouw in Genk geweest en mijn vrouw had eigenlijk geen oog voor de vele mooie treinen maar vooral voor de leuke diertjes die bij de verschillende banen waren opgesteld; kan iemand mij vertellen hoe groot deze dieren zijn in HO en N, want zij wil mij wel helpen.

Thx
 

janjozef

HO = 1/87 dat wil zeggen dat een mens van 1,75m 2cm hoog is
N = 1/160 dat wil zeggen dat die mens van 1,75 1,1 cm hoog is. je kunt geschildert kopen of zelf schilderen, Alle andere dieren zijn proportioneel volgens ware grote. Voor het aanbevelen van een strartset moet ge eerst voor u zelf wat vragen beantwoorden : HO of N, wisselstroom of gelijkstroom, belgisch of niet. en dan een goede zaak uitkiezen om je inkopen te doen.
Een goede raad bespaar jezelf veel geld en tijd. Ga eerst eens kijken bij een club in de buurt. Meestal zitten daar mensen die iets van treinen kennen en die jouw wel wat kunnen helpen in jouw keuze. Normaal staat op deze site een gedeelte met de modelbouwclubs, maar deze is op vakantie dus ik zou zeggen laat weten waar ge woont en iemand zal wel antwoorden met te zeggen welke clubs bij jou in de buurt zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

g4rc

Ik zou wel belgische modellen willen, waarschijnlijk gaat het toch HO worden (ik persoonlijk vind N toch iets te klein)

Kan je misschien een site doorgeven waar de verschillen tussen wisselstroom en gelijkstroom worden opgesomd

Greetz
 

janjozef

Wel als je belgisch wilt rijden heb je de meeste keus in gelijkstroom modelen. Je hebt merken als fleischmann roco lima piko en nog enkele anderen. In de nieuwe locomotieven bouwen de meeste merken in gelijk en wisselstroom. Over het systeem zelf zijn er hier al wel enkele topics verschenen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ERVIN

Ik zou gaan voor gelijkstroom digitaal,ik ben enkele jaren geleden ook begonnen met de digitale startset van FLEISCHMANN,ik heb daar nog geen moment spijt van gehad,mijn startset loc rijdt nog altijd heel goed!!

janjozef

en g4rc wat zegt de aankoop, waarvoor heb je gekozen of denk je te kiezen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ERVIN

hALLO g4rc,en ben je al aan het uitpakken,wat heb je gekocht?

Tom

Ik ben ook benieuwd wat het geworden is.
Tom

Gerolf

Ik hoop dat g4rc (what's in a name...) eerst wat rondgekeken heeft, vooraleer een aankoop te doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

g4rc

Hallo jongens

jullie zijn nogal nieuwsgierig

het is een startersset van marklin geworden, nl de 29530
gistereavond natuurlijk direct opgezet en beetje gespeeld met de mobile station, en het ziet er allemaal leuk uit

vandaag wou ik al natuurlijk een paar huisjes gaan halen , maar spijtig was de winkel gesloten, zal dus voor volgende week zijn

thx
 

n/a


ERVIN

Al??,proficiat met uwe aankoop,weeral een verslaafde bij!![:p]

boke

Wat heeft de doorslag gegeven m.b.t. de keuze voor een Maklin startset en dus niet voor gelijkstroom?

Groeten,

Boke

g4rc

Het feit dat ik (nog) niet veel van elektronica ken en dat je bij gelijkstroom het probleem hebt bij een keerlus met de + en -

Waarom zou jij wel kiezen voor gelijkstroom

Greetz
 

Gerolf

Het keerlusargument [V] ... zo vaak aangehaald, vooral door marklinverkopers, denk ik.
Dat is niet zo lastig, en ook hier op dit forum al vaak besproken. Misschien moet KIS daar maar eens een artikel aan wijden?
Ik heb niets tegen marklin, hoor, maar de andere merken bieden toch meer mogelijkheden (aanbod, compatibiliteit, ...). Nu ja, ook deze discussie is al zo vaak gevoerd op dit forum ... [|)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw