Keerlusmodule met een minimum aan onderdelen.

Gestart door ToThePoint, 17 juni 2011, 16:58:04 PM

Klaas Zondervan

#30
Je moet wel onderscheid maken tussen de Ultieme keerlus en de eXtreme keerlus.
De Ultieme keerlus is bedacht door Henk Funk
http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm
Op dat idee zijn verschillende verbeteringen voorgesteld, waaronder door mijzelf. Het schema van het resultaat staat al enige jaren op het internet.

De eXtreme keerlus is een verdere verbetering door Wim Ros en Karst Drenth als ik goed ben ingelicht. Het schema daarvan heb ik nog nergens kunnen vinden. Ook deze schakeling is niet gepatenteerd, maar de makers geven het gewoon niet prijs.

Overigens betekent een patent niet dat iets geheim is. Integendeel, als iets gepatenteerd is, dan is het juist openbaar in te zien. Het mag dan niet commerci?el worden nagemaakt, maar voor eigen gebruik staat het iedereen vrij om het na te maken.

Gerolf

#31
Het was te verwachten dat dit ging ontaarden...
- Jean-Paul heeft een eigen ontwerp gemaakt, dat lijkt op een bestaande-commerci?le, maar eenvoudiger zou zijn.
- De bedenker van de commerci?le versie ziet het als een bedreiging voor zijn eigen handel
- Beide mensen hebben in het verleden al conflicten gehad op dit forum

Copyright of patent doet hier niet ter zake. Geen van beide mensen weet hoe elkaars schema er uit ziet, en bovendien is uitvindersbescherming bedoeld voor commerci?le activiteiten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

#32
Goed dan zal ik nog een keer de werking van de kortsluitvrije keerlus uitleggen, of dat nu de Ultieme of de xTreme is doet niet terzake.

Het geheel werkt op het meten van een stroomverbruiker. Waarbij enkele delen alleen maar meten en andere delen meten en omschakelen.

Bij een keerlus doet de situatie zich voor dat de plus en min staaf op elkaar eindigen. Bij digitaal hebben we een afspraak, dat de Min, de gemeenschappelijke retourleiding ononderbroken doorloopt.
In de andere zijn de meetsecties opgenomen die via een stroomdetectie schakeling zijn aangesloten. Deze stroom dectectie zijn allemaal aangesloten aan zeg maar de digitale Plus.

Nu terug naar de kortsluitvrije keerlus.

De sectie A en E zijn aangesloten op een stroomdetectie met een vaste polariteit, dat wil gelijk zeggen dat ze tenopzichte van elkaar in de andere spoorstaaf geplaatst zijn.

Komt nu de trein binnen op A en gaat richting E zal op de binnenkomst op A het relais schakelen en de aansluitingen van het spoor achter A polen om.
Vergeten we nu even de secties BCD dat komt de lok op E en maakt kortsluiting. Immers de poling van de rails is verkeerd.
Nu komen we op de werking van B en D.
B zet het relais in dezelfde stand als dat A doet en D zet het relais in dezelfde stand als E doet.
C moet dus zolang zijn dat B en D nooit tegelijk bezet zijn. Immers die polen de aansluitingen om van BCD.

Hieruit volgt dat binnen de keerlus de secties BCD altijd dezelfde polariteit hebben en deze verandert. De secties A en E zullen nooit van polariteit wisselen.

De stroomdetectie in C is alleen om er voor te zorgen dat er dezelfde spanningsval is tenopzichte van alle andere meetsectie. Het is dus alleen een diode schakeling maar wel eentje die ompoold.

In de xTreme keerlus en de Ultieme keerlus zijn de verschillende sectie aangesloten op een extra opto zodat ze galvanisch gescheiden van de rest een bezetmelder kunnen aansturen, zodat de secties van de keerlus A,B -C- D,E samen 3 secties vormen.

Laat je die extra Opto weg, dan heb je een keerlus zonder mogelijkheid van bezetmelding richting je digitale systeem en maak je gebruik van minder onderdelen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

#33
Mooi, en dan wachten we nu met spanning op het schema van Jean-Paul.

patrick smout

#34
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Je moet wel onderscheid maken tussen de Ultieme keerlus en de eXtreme keerlus.
De Ultieme keerlus is bedacht door Henk Funk
http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm
Op dat idee zijn verschillende verbeteringen voorgesteld, waaronder door mijzelf. Het schema van het resultaat staat al enige jaren op het internet.


Kleine correctie Klaas,

de Ultieme keerlus komt van mijn hand, met enkele (kleine) verbeteringen van jou en andere forumleden van Beneluxspoor/Beneluxtrein die toegevoegd werden na de 1e publicatie door mij op dat forum.
De verdienste van Henk Funk is dat hij het eindschema gepubliceerd heeft op zijn website en een ontwerp voor een gaatjesprint openbaar gemaakt heeft.

Wim Ros heeft vervolgens dit ontwerp ook zonder verdere (morele) vragen gecommercialiseerd. Ik heb mij daar persoonlijk nooit aan gestoord. Tenslotte kreeg hierdoor ook de elektronicaleek de mogelijkheid om een betrouwbare schakeling in zijn baan te hebben.
Wat ik wel op prijs stel is dat het verhaal blijft zoals het was en ere wie ere toekomt (vandaar ook deze reactie).
Dat Wim en Karst de ultieme keerlus verder verbeterd hebben vind ik wel mooi.
Overigens komt, wat nauwelijks iemand weet behalve Wim (en misschien Karst) , de benaming XTreme keerlus van mij. Op 6 oktober 2009 heb ik naar Wim een email gestuurd voor een verbetering van de ultieme keerlus, nml. de XTreme keerlus. Dit schema had echter een paar nadelen en is uiteindelijk door mij in de vuilbak gekieperd. Op 23 oktober 2009 heeft Wim mij bericht dat hij en Karst een schakeling hadden op basis van 1 relais. De naam van de nieuwe schakeling, XTreme keerlus is echter wel verder blijven leven in het ontwerp van Wim en Karst (voor alle duidelijkheid, ik heb niet meegewerkt aan de verbetering). Voor diegene die twijfelen aan het hele verhaal - ik heb de emails die dat aantonen - ik heb ook nooit de vraag gekregen of deze naam commercieel gebruikt mocht worden en verder lig ik er ook niet wakker van. Ik wil hier enkel maar aantonen dat vele dingen op een open forum het resultaat zijn van kruisbestuivingen. Volgens mij is dit het primaire doel van een forum.
Wat mij betreft is de keerlus schakeling zoals zoals ze nu is de vrucht van een aantal hobby?sten. Zo is ze tenminste gezaaid vele jaren geleden, zo wordt ze nu geoogst.
De verdienste van Wim en Karst is dat ze de schakeling voor een grote groep bereikbaar maken, en ja ze hebben er enkele verbetering aan aangebracht (2 relais weg). Dat er nu gaande weg een aantal klonen zullen verschijnen lijkt me onvermijdelijk. Moeten we ons daar druk om maken? Tja, hoeveel commerciele bezetmelders of S88 terugmelders hebben we klakkeloos nagebouwd ...

Met vriendelijke groet,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Treinliefhebber

#35

Klaas Zondervan

#36
Patrick, je hebt helemaal gelijk. Ik was jouw aandeel in de hele zaak even vergeten.
Ik maak me er verder niet druk om, ik heb in de loop van dit draadje alleen geconstateerd dat Jean-Paul iets aan het maken is wat wel erg lijkt op de Ultieme/eXtreme keerlus en ik ben dan ook benieuwd wat er anders aan is.

patrick smout

#37
citaat:
Geplaatst door patrick smout
Wim Ros heeft vervolgens dit ontwerp ook zonder verdere (morele) vragen gecommercialiseerd. Ik heb mij daar persoonlijk nooit aan gestoord.


Wim heeft me in een PM mijn aandacht gevestigd op het volgende puntje

"Besste Patrick,

Even een correctie, ik heb je wel degelijk gevraagd of je bezwaar had tegen het uitbrengen door mij van de Ultieme keerlus ik heb je zelfs gevraagd of je daar een vergoeding voor wilde hebben. Dat was niet nodig en je had verder geen bezwaren, je vond hetzelf leuk dat het op deze manier werd aangeboden. Een correctie lijkt me op zijn plaats.

Mvg
Wim Ros
"

Omdat ik van oordeel ben dat deze opmerking van Wim en mijn antwoord integraal thuishoren op het forum heb ik beide toegevoegd aan het draadje.


Dag Wim,

Ik heb mijn emails erop nagekeken en in al mijn emails over de keerlus die teruggaan tot 2006 kan ik daar niets van terugvinden.
Per definitie delete ik geen emails, echter helemaal uitsluiten kan ik dit uiteraard niet.
Wat ik wel kan terugvinden is dat ik enkele malen gevraagd heb om een correcte bronvermelding te maken wat jij en anderen nadien stipt opgevolgd hebben (dat is dus de leuke kant voor mij waar jij het over hebt).  Als jij nog weet hebt, je herinnert of mails hebt dat je het vooraf wel aan mij gevraagd hebt, dan is me dat nu ontglipt, echter zonder verdere bedoelingen. Als het werkelijk zo is dan is een rechtzetting van mij hiervoor op zijn plaats.
Ongeacht of je het nu wel/niet voorgelegd hebt aan mij, het antwoord is (en was?) in elk geval "ja, je mag dit commercialiseren - nee ik hoef hier geen vergoeding voor".
Het waarom van mijn 'ja' is uitgebreid terug te vinden in mijn eerste post.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

ysbeer

#38
Ik heb geen mening,moest alleen denken aan de bij radio en tv veel gehoorde spreuk.

BETER GOED GEJAT DAN SLECHT GEMAAKT.

Het principe van zo een keerlus is natuurlijk altijd dat je de zaak ergens moet ompolen,ik durf te wedden dat mijn schakeling in de computer verwerkt,ook weer uit komt op meten waar hij is,en dan op tijd ompolen.
Dat is al
wim

Gerolf

#39
Bedankt voor je bijdrage, Patrick. Het lijkt me voor heel wat mensen verhelderend.
We kijken uit naar het schema van Jean-Paul. Kunnen we zien OF het een "kloon" is, en indien ja van welk ontwerp.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

#40
Zeer principieel voorgesteld werkt de keerlusmodule zoals ik deze afleid uit de diverse linken op dit draadje eigenlijk zo:

I1 tot I4 zijn stroomdetectie schakelingen. I1 en I2 sturen de relais naar links en I3 en I4 sturen de relais naar rechts.

Klopt mijn redenering?



en



Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

INFO

#41
Geert,

Bijna. [;)]

Maar eigenlijk was het wachten op het schema van ToThePoint (Jean-Paul), mijn schema had ik al beschreven en gegeven, in bovenstaande uitleg.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Geert

#42
citaat:
Geplaatst door INFO

Geert,

Bijna. [;)]

Maar eigenlijk was het wachten op het schema van ToThePoint (Jean-Paul), mijn schema had ik al beschreven en gegeven, in bovenstaande uitleg.




Hoe bijna, verklaar?

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

INFO

#43
Geert, lees mijn tekst over de werking en de uitleg waarom dan nog eens aandachtig door.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Geert

#44
citaat:
Geplaatst door INFO

Geert, lees mijn tekst over de werking en de uitleg waarom dan nog eens aandachtig door.




Dat weet ik, maar ik begrijp deze zin van jou al niet:
'Komt nu de trein binnen op A en gaat richting E zal op de binnenkomst op A het relais schakelen en de aansluitingen van het spoor achter A polen om.'

Wat bedoel je met 'de aansluitingen van het spoor achter A polen om?'

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB