Keerlusmodule met een minimum aan onderdelen.

Gestart door ToThePoint, 17 juni 2011, 16:58:04 PM

ToThePoint

Bon zoals eerder gemeld heb ik gisteren een keerlusmodule in elkaar geflanst die een minimum aan onderdelen moest bevatten en die het werk doet zoals de bestaande keerlusmodules.
Let op dit werkt enkel voor digitaal rijders (vermoed ik).
Analoge gebruiker zullen merken dat hun loc enkel heen en weer rijd tussen de keerlus.

Genoeg gezevert, aan het brainstormen dus.

Het enige dat er dient te gebeuren als men in een situatie komt waar men een keerlus cre?ert is ervoor te zorgen dat de polariteit wisselt op een gescheiden deel spoor.
Dit kan simpel door een bi stabiel relais. Echter de sturing en detectie ervan dient met zo min mogelijk onderdelen.
Er zijn reeds modules die dat met 3 relais doen, maar dat is een kostelijke grap.
Met een relais moet ook kunnen en de truc zit hem in de detectie en waar u de rails isoleert.
Ook de maximale lengte van uw trein is een bepalende factor want als nog niet alle wielen in de sectie zitten waar de spanning gewisseld word dan krijg u gegarandeerd een kortsluiting.

Ziehier een vlugge schets van de te isoleren sectie's.

imghttp://www.all-that-is.eu/Eenvoudige%20keerlus.jpg/img

Een trein komt van links en rijd over A, die doet de spanning op B,C en D ompolen (naar de aansluitingen volgens A) zodat wanneer de trein B binnenrijd er geen kortsluiting ontstaat.
De trein rijd door over C en komt op D terecht. D poolt de spanning op B,C en D om zoals E aangesloten is zodat er geen kortsluiting ontstaat wanneer de trein E inrijd.
Het omgekeerde gebeurt wanneer de trein van de rechterkant komt.

De lengte van de sectie's is eenvoudig te bepalen.
Sectie A B D en E neem ik 20cm, maar 10cm is reeds voldoende vermoed ik.
5cm kan ook, maar dan mag u niet te snel rijden over de keerlus. De schakeling heeft mss dan nog niet zen werk gedaan en kan bij snelle treinen voor kortsluiting zorgen (vermoed ik).

Maximale lengte van de trein op C en D als de trein van links komt. Onder voorwaarde dat B en D even lang zijn !
C en B voor de rechter kant.

Grote verschil met de 3 relais module is dus waar en hoe men detecteert en hoe de verschillende railsectie's gescheiden worden.
Verder is de electronica zoals de 3 relais versie, enkel heeft men minder nodig, maar ik zal later de electronica tekenen.
Nu verder bouwen !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

#1
Ben benieuwd naar het vervolg.
Ik heb in den tijd nog eens het zotte idee gehad om de spoel van een monostabiel relais rechtstreeks met een bruggelijkrichter aan de keerlus te hangen, het idee was dat als de trein de keerlus binnen rijdt, er kortsluiting optreed en er dus geen spanning meer staat of stroom meer loopt (U=IR=I*0=0, I=U/R=0/0 (mag niet delen door nul)...) en het relais afvalt zodat de keerlus van polariteit zal veranderen. (in theorie zou dat moeten, praktisch zal de weerstand niet 0 zijn, dus als het effectief zou werken is een groot[?]) Het probleem is dat als de spanning weer goed staat zodat er geen kortsluiting meer is, en het relais terug opkomt en dus de stroom weer verkeerd zal schakelen=> weer sluiting => zodat we in een eeuwig kringetje zitten zolang de trein in de keerlus zit. Eigenlijk nog nooit verder gedacht of het mogelijk zou zijn het relais voor onbepaalde tijd te laten afvallen....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

#2
Ziehier het blokschema

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

#3
Dit lijkt toch wel heel erg op de Ultieme Keerlusmodule.
http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus2.htm

Kees-Jan

#4
@Jean Paul: is dit een serieus topic? Wat Klaas zegt: het lijkt wel erg veel op de reeds bedachte keerlus oplossingen van oa Wim Ros (Rosoft) en anderen.

In jouw oplossing zou je ook met een treinbesturingsprogramma als Koploper het relais aan kunnen laten aansturen.

Kees-Jan

gardevil

#5
Ik ben een leek op electronica gebied, maar krijg je geen kortsluiting als je van A naar B rijdt en B heeft een andere polariteit (of veranderd van polariteit?

Op een bepaald moment in het proces is een deel van de trein op het stuk B en het andere op stuk A als op beide stukken stroom wordt afgenomen, leidt dit volgens mij tot een kortsluiting of zie ik dat verkeerd?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Klaas Zondervan

#6
Als een trein op A komt, dan wordt het stuk B-C-D gelijkgepoold met A. Dus als de trein A-B overbrugt, dan staan deze al gelijk.

Als de trein op D komt, dan wordt B-C-D gelijk gepoold met E. Dus ook daar geen probleem als de trein D-E overbrugt.

In de andere richting geldt hetzelfde als de trein in E of B aankomt.

gardevil

#7
Aha op die manier. Weer wat bijgeleerd, heb ook wel interesse in een schemaatje ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

INFO

#8
Mannen, kijk hier eens het wiel is al uitgevonden en zelfs gemaakt

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Kees-Jan

#9
En het werkt want ik heb ze in mijn baan zitten [;)].

De inrij secties van de keerlus zijn bij mij nog geen 10cm lang.

Kees-jan

ToThePoint

#10
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

En het werkt want ik heb ze in mijn baan zitten [;)].

De inrij secties van de keerlus zijn bij mij nog geen 10cm lang.

Kees-jan



Zou kunnen Kees-Jan, ik nam voor de veiligheid 20 cm daar de sectie's A en E tegelijk ook fungeren als treindetectie voor koploper hier.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#11
citaat:
Geplaatst door INFO

Mannen, kijk hier eens het wiel is al uitgevonden en zelfs gemaakt




Dat valt nog te bezien.
Op een foto kan men moeilijk afleiden wat het schema is van de schakeling. En men vroeg wel degelijk naar het schema.
Ik bemerk wel dat de dioden(bruggen) waar de spanningsval over komt te staan als er een verbruiker op een sectie staat niet ontstoord zijn met een extra 100nF condensator, de 4k7 weerstand is er wel precies.
U gebruikt 2 ic's ? Ik slechts 1.
De 2de voor de S88 terugmelding ? Kan ook met een parallel aftakking onder voorwaarde dat er op de s88 die reeds aanwezig zijn.
Maar soit het blijft een natte vinger oefening op deze manier.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

#12
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Dat valt nog te bezien.
Wat valt er nog te bezien? De Ultieme Keerlus bestaat, en hij werkt.
Dat jij het met minder componenten kan doet daar niks aan af.
Het kan zijn dat je niet op de hoogte was van het bestaan van de Ultieme keerlus, maar jouw schakeling is gewoon gebaseerd op hetzelfde idee.
Er is wel een verschil, bij jou zitten de gedetecteede secties aan dezelfde kant, bij de Ultieme verspringen ze naar de andere kant, en dat heeft een reden.

Geert

#13
Een vraagje over de Ultieme Keerlus:

Als een trein stopt op sectie C en de andere kant op rijd, kan dit zonder problemen?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

INFO

#14
citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

citaat:
Geplaatst door INFO

Mannen, kijk hier eens het wiel is al uitgevonden en zelfs gemaakt




U gebruikt 2 ic's ? Ik slechts 1.
De 2de voor de S88 terugmelding ? Kan ook met een parallel aftakking onder voorwaarde dat er op de s88 die reeds aanwezig zijn.
Maar soit het blijft een natte vinger oefening op deze manier.





Dat kan maar die tweede is nu juist de kers op de slagroom, maar het kan ook zonder dan moet je 8 melders van een s88SD16 op offeren voor de keerlus terwijl het ook met 3 aansluitingen op de s88sd16 kan.

Het kan ook anders, maar daar hoef je het wiel niet opnieuw voor uit te vinden hoor dit kan ook met de bestaande uitvoering.

Overigens id de voorstelling van zaken zoals jij die nu getekend hebt onjuist en werkt niet.

Bijgaand een xTreme keerlus in budget uitvoering.
Met mogelijkheid voor het aansluiten van een externe s88 met stroomdetectie. Besparing in geld aan onderdelen ongeveer drie euro.


Alleen de waarheid ligt in het midden.