Koppeling bij BMODELS graanwagens

Gestart door ysbeer, 03 juni 2011, 21:43:10 PM

ysbeer

Ik heb 6 graanwagens van bmodels gekocht,ze lijken heel veel op electrotrenwagens maar dat is niet het probleem.
Bij niet eens zo scherpe bochten lopen er wagens uit de rails.
Oorzaak is de kortkoppeling die uit zijn stelling schiet en klem komt te zitten
En dat komt dan weer door de slechte ophanging van de draaistellen(2 stukjes plastic omhoog gezet)
Het draaistel zit daar door zo los dat de koppelings beugel klemschiet.

Ben ik de enige die dit heeft,of herkend iemand dit
Het betekend wel 6 wagens op het schrootspoor,en 6 andere afbesteld
wim

Jurgen

Ik heb ook al eens een mailtje gestuurd naar B-Models dat de wagens scheef staan op de draaistellen.

Een beetje zoekwerk aan mijn wagens gaf als uitkomst dat er bij sommige modellen nog kleine bramen onderaan de wagenkast zitten waardoor ze dus niet recht op de draaistellen staan. Hierdoor zit ook de koppeling niet zoals ze zou moeten zitten.

Ik heb in mijn mailtje gevraagd om dit na te kijken bij toekomstige modellen, maar heb er verder geen reactie meer op gekregen. Verbetering is er dus blijkbaar ook niet gekomen.

Dan doet een mens eens moeite om het eerst te melden alvorens het in't lang en in't breed op een forum uit te smeren.

Ik moet de bramen nog steeds verwijderen, ik heb er de moeite nog niet voor gedaan wegens geen goesting. Als de goesting er een keer komt kan ik zien of het een goed resultaat geeft of niet.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ysbeer

Ja ik heb het meteen maar uitgesmeerd.
Niet direct kwaad bedoeld .
Vanmorgen reeds een reactie van Bmodels,pluim daar voor dat is snel.
Maar ja ik zit toch nog met die wagens,ik zoek nu zelf een oplossing.
wim

Geert SBB 460

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik heb 6 graanwagens van bmodels gekocht,ze lijken heel veel op electrotrenwagens maar dat is niet het probleem.
Bij niet eens zo scherpe bochten lopen er wagens uit de rails.
Oorzaak is de kortkoppeling die uit zijn stelling schiet en klem komt te zitten
En dat komt dan weer door de slechte ophanging van de draaistellen(2 stukjes plastic omhoog gezet)
Het draaistel zit daar door zo los dat de koppelings beugel klemschiet.

Ben ik de enige die dit heeft,of herkend iemand dit
Het betekend wel 6 wagens op het schrootspoor,en 6 andere afbesteld
wim

REACTIE:
Hallo Ysbeer, Heb hier zelf bijna alle graanwagens van B models en deze zitten in ??n lange sleep samen met M?rklins/Rivarossi's/Jouef's en een Dacker. Het probleem doet zich bij mij niet voor ondanks dat deze reeds een paar maanden rondjes draaien. Ik kan u wel de raad geven om van de wagons even de plaatsing van de koppeling te bekijken alvorens deze op de rails te plaatsen. Ook heb ik er overal Fleischmann en Roco koppelingen opzitten. Probeer misschien eens als test een andere koppeling en kijk wat het resultaat is. Mvg. Geert.

Jurgen

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ja ik heb het meteen maar uitgesmeerd.
Niet direct kwaad bedoeld .



Neenee, zo bedoelde ik het ook niet. [;)]

Ik vroeg me nu wel af of dit alleen bij de graanwagens een probleem is of eerder een algemeen probleem bij alle wagens?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

Ik heb de volledige collectie van hun containerwagons , die doen het hier prima , dus nergens problemen met scheef staande wagons of slecht werkende koppelingen.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik heb de volledige collectie van hun containerwagons , die doen het hier prima , dus nergens problemen met scheef staande wagons of slecht werkende koppelingen.



Nee zover ik het nu weet zijn de containerwagens oke
Ik heb er maar twee maar die geven GEEN problemen
De graanwagens heb ik weer laten lopen en op schone rails gaat het wel,maar als de lok even bokt (kort stopt) en dat is dan ook nog in bocht ligt alles er weer uit (2 van de 4 die ik nog gebruik)
Ik blijf er bij dat de montage van de draaistellen erg primitief is en absoluut verbeterd moet worden voor ik weer wil kopen.
wim

ratje

Heb het probleem met de graanwagens ook ondervonden, maar na er extra lange kadees op te steken is dit nu opgelost. Zelfs krappe bochten en noodstop zijn geen probleem meer.
En het oogt ook nog wat mooier [:D]
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

ysbeer

B models reageert wel op de klachten en dat is zeer positief,even geduld dus ik denk dat men het probleem onderkent en wel zal oplossen.
Heel lange (niet kortkoppeling) helpen inderdaad,maar dat was niet de bedoeling.
Men heeft mij geadviseerd over de kortkoplingsbeugel een kleine plastic stripje te lijmen on de zaak op zijn plaats te houden.
Ga ik proberen.
Ik heb de draaistellen (1 wagen)ook met een boutje vast gezet.
Maar dat is een rot gezicht aan de bovenkant.
wim

ysbeer

Even samen vatten
Bmodels heeft goed gereageerd op mijn klacht,men erkent de fout.
Ze zelf omruilen heeft men niet aangeboden maar mijn handelaar in rosmalen (nederland)dus wel
Ik zou ieder die met dit zelfde probleem zit dus aanraden u met spoed naar uw winkel te spoeden om het zaakje te ruilen.
Controleer wel eerst of u inderdaad de foute versie heeft

Kijk in de wagen van af de zijkant,u ziet een veertje van de koppeling.
Zit dit veertje horizontaal en dus zichtbaar.
Dan heeft u een fout exemplaar (omruilen)
Verdwijnt het veertje in de wagen dan is alles goed

wim

thor

Hallo
Daar ik reeds eerder een opmerking op het forum had geplaatst mbt de B-Models graanwagons, onder rubriek Belgische modellen weliswaar, heb ik na lang aanmodderen (koppelingen vervangen door Marklin kortkoppeling, (toch geen bevredigend resultaat), handgrepen onder de buffers verwijderd(!), ook geen afdoend resutaat mee bereikt, gisteren even gegrasduind onder rubriek 'koppelingen' en jullie bevindingen daarop even doorgenomen.
Daaropvolgend heb ik vandaag de koppelingen van de betrokken wagons vervangen door Roco koppelingen ref. 40395. Deze lijken na enkele testrondes te voldoen, deze koppelingen lijken me zeer stabiel in bochten en wissels. Let wel, ook de loc in kwestie met deze koppeling te voorzien.
Hopelijk kan mijn opgedane ervaring met deze, jullie van dienst zijn.
Groeten
Thor
:)
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5