Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

HLE 23.80 # Z E B R A # Super boullette !

Gestart door FREMO e.V. - afd België, 10 oktober 2005, 18:11:06 PM

rgp

#45
Dag,

Brunel, sorry, maar dat heb ik niet geschreven !  Ik zeg alleen dat diegene die modellen aanvaarden aan de prijs die ze aangeboden worden met de huidige aanwezige fouten hun norm van "model" zeer laag stellen.  Ik maak er geen probleem van dat iemand zegt als het schoon is, een motor heeft en van ver op een trein gelijkt dat wil kopen.  Alleen zeggen dat je dan een model van een lokomtief hebt, dat is verkeerd; het is als het ware de klok 70 jaar terugdraaien.
In de jaren 30 werden er ook loks gebouwd waar de schroeven van door de kast staken: de stand van de techniek liet toen niets beter toe.
Vandaag kan het wel beter.
Wat die vergelijking betreft, die gaat wel op: want als die in de doofpot was gestoken, zouden er wel eens een hoop het pas ontdekken op het moment dat ze met hun lok thuiskomen !

Roland

tonycabus

#46
Gerrit heeft overschot van gelijk als hij zegt dat de MODERATOR moet ingrijpen. Maar van diverse zijden gingen er stemmen op dat ook zulke topics beter blijven staan, ook al omwille van de informatieve waarde. En dan kunnen sommigen ook eens lachen, want Herman kan dan wel in vele opzichten gelijk hebben, dat staat als een paal boven water, MAAR DE VORMGEVING VAN ZIJN BERICHTEN HELAAS OOK!
Zie je wat we bedoelen, Herman?
Met alle respekt voor je gedrevenheid en je kennis, doe asjeblieft iets kalmer, want in de normale omgang ben je een PRIMA KEREL.

Dit even voor wie Herman nog niet ontmoette...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Dieter

#47
citaat:
Geplaatst door Break302

citaat:
Geplaatst door Dieter

Nu is een vraagske. Hoe kunde nu zien of dat op die foto's de lok langst tefrente kanten word gefotografeerd? Het enigste dat ik zie is dat de nummer aan de linker stuurpost staat op de foto. Maar is dat aan stuurpost 1 of stuurpost 2? Dat kan ik toch niet zien hoor. Of ben ik verkeerd? Wat zie ik over het hoofd?

PS: geen mis kleurke h? [:D]

Mvg DIETER.



Voor de twijfelaars !
Achter op de lok juist voor de pantograaf staat een kastje !
Als dit op beide foto's aan de achter kant staat zie je dus linker en rechter kant !
Duidelijk , Of moeten we een tekenikske maken ?


Jos



Ja sorry dat ik dat niet wist h?!
Maar all? nu weet ik het en zal ik het nimeer vergeten hoor.
En een tekeningske hoeft ni, maar ik hou u ni tegen!

Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

svvander

#48
Nu, er is al veel over gezegd en geschreven: een boycot lijkt me geen goed idee... maar hoe kunnen we dit dan wel duidelijk maken aan de fabrikanten, zonder onszelf de knoop van de galg om te binden?
Iemand een voorstel?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mark7758

#49
Vraag of je ze eens mag helpen met tekeningen en zo? Zeg dat je info heb en laat concrete dingen zien.
Roco. Die willen wel praten en zijn je ook dankbaar. (Of ze er iets mee doen is een tweede. Hangt af wat de aanpassingen kosten.)
Fleischmann. Die willen ook praten en zijn je ook dankbaar. En doen er ook iets mee. En melden ook als ze iets aanpassen om toch het model te maken. (Van dat is niet juist maar het kost 100.000 Extra om het aan te laten passen)
Mehano. Die willen ook praten en zijn dol op ideeen. Doen er ook wat mee en ziet er ook goed uit.
Marklin. Die luisteren en doen er niets mee. En als je er 200 foto;s achter laat met een wagon doen ze nog dat die foto;s niet van jou zijn. En ontkennen dat ze het ideee van jou hebben.
Dus schrijf een nette brief met foto;s en wie weet. Maar zolang je begint met jullie stelletje ...... willen ze al niet eens luisteren of praten.
Bekijk het eens van hun kant. En wie weet. Na 10 jaar Nurnberg weet ik aardig de weg en weet wie wel en niet wil praten.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

FREMO e.V. - afd België

#50
@ Mark 7758,

Beste je kan misschien wel je weg weten op de speelgoedbeurs van N?mberg, maar ik weet ook dat de heren fabriekanten ook heel goed de weg weten naar heel goede en accurate informatie, voor en over Belgisch modellen.

??N ding is zeker, zij vertikken het, van deze gratis ter beschikking staande informatie, te gebruiken. Ik weet dat de Belgische organisatie ?FEBELRAIL ? reeds verschillende keren, verschillende fabriekanten hebben aangeschreven, aangesproken, voorstellen ingediend met volledige informatie en foto materiaal, enz, etc??

Tot op heden is dit steeds DODE letter gebleven. Dus, en ik ben niet alleen met deze menig, moeten de Belgische modelspoorders op een andere gepaste wijze ingrijpen.
Dit kan door een ? boycot ? van een bepaald tijdelijk product, of via een andere gepaste wijze, maar ??n ding, het moet de fabrikant treffen, en niet de handelaar.

Als een product niet verkoopt, dan tref je de maker van het product. Een meer assertieve klant, die niet altijd ja knikt is soms een betere klant.

Het is perslot toch wij die onze zuur verdiende centen spenderen aan onze geliefde hobby, dus wij zijn de klanten en niet anders om.

Mvg
Fremo e.V. ? Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

tonycabus

#51
En hij heeft beg.. gelijk. Dat weet ik van anderen die zich OOK daarvoor hebben ingespannen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

#52
Dit vonden ze bij "De Pijl" ervan...
QUOTE
198 (15-10-2005)
M?rklin 2380 - Miskleun van het jaar
M?rklin heeft de voor dit jaar aangekondigde versie van de reeks 2380, de zogenoemde pyjamaversie, op de markt gegooid. "Gegooid" mag je deze keer bijna letterlijk nemen, want het model vertoont een miskleun van jewelste. M?rklin is erin geslaagd een exemplaar te produceren waarbij het nummer van de loc op beide zijkanten links en rechts van dezelfde cabine zijn geplaatst, in plaats van links van elke stuurpost. Alhoewel deze versie jaren geleden heeft gereden, hebben wij geen enkele foto gezien waarbij het nummer aan beide zijden van ??n cabine geplaatst werden. Alle foto's van de locomotieven met deze pyjamaschildering hebben steeds een nummer aan de linkerzijde van de stuurpost gehad. Deze nummers waren trouwens opvallend groter dan de standaard hoogte die gebruikt wordt voor nummeraanduidingen. Hoe M?rklin tot dit initiatief is gekomen is ons een raadsel. Nog nooit heeft bij ons weten er een Belgische loc bestaan waar dit wel het geval was. Wij zijn benieuwd naar het antwoord dat M?rklin in petto heeft. In elk geval, verwoede M?rklinverzamelaars hebben weer een nieuw item om van te smullen. Zij moeten er wel 205 Euro voor over hebben. Verdere info en foto's vind je op het Modelspoorforum.
UNQUOTE
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

mark7758

#53
Heren,
Je kan ze alles aanbieden en alle info geven je iedereen heeft.
Maar dan nog blijft het afhangen van het merk wat ze er mee doen.
En bij Marklin zeker wordt daar NIETS mee gedaan. Maar een boycot helpt echt niet. De denken er niet over om hun politiek aan te passen.
Nee. Ze halen de modellen terug en schilderen ze om naar een andere versie en verkopen die gewoon. En als resultaat dat men nog mindere NMBS modellen krijgt.
Of helemaal niets meer. Heb je dan je zin?
je heb gelijk dat het model niet goed is.
Maar begrijp goed. Dat voor een heleboel modelbouwliefhebbers liever een slecht model hebben dan helemaal geen model. En persoonlijk zeg ik ook dat ik liever een model heb dat redelijk is en dat ik dan persoonlijk kan aanpassen dan dat ik helemaal niets heb.
Maar met een boycot heb je alleen maar dat er minder modellen uitkomen. Ze zeggen gewoon volgend jaar dat Belgie daar maken we geen modellen meer voor. Ook al is het dan wel een 99% model.
Dus denk eens na over hoe zij kunnen reageren.
Als ik Marklin zou zijn en jij zou overal rondschreeuwen dat het model niet goed is. (EN ook al heb je gelijk) dan maak ik gewoon geen Belgisch model meer. Ik maak wel een Zuid afrikaans model dat nog nooit gemaakt is. En men klaagt daar minder. Zij houden hun geld. En jij verpest het voor de hele markt. (Ook al heb je gelijk.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

rgp

#54
Dag,

Mark 7758, ik weet niet hoelang je al meedraait in de hobby, maar ik heb contacten gehad met Eric Goris en consoorten sinds 1988, dat is dan toch bijna 20 jaar.
En wat zie en hoor ik (van de invoerders !!).
Om een Belgisch model op de markt te krijgen, zijn ze verplicht zich financieel te engageren.  Hiervoor krijgen ze dan wel een beperkte exclusiviteit (alhoewel dta bv met de ROCO 59 -eerste oplage wel even anders is uitgedraaid - was eerder te krijgen bij Hunerbein dan in belgi?).  Ze hebben er dus alle baat bij dat hun model goed verkoopt; ze profiteren ook van de verkoop in het buitenland van hun model.  Vb: een 55 van M?rklin: 5000 stuks in B, 500 stuks in NL, 500 stuks in LUX: de Belgische invoerder krijgt 6000 stuks achter zijn naam. (De 55 was een succes)
Als je nu een model gaat boycotten omdat het niet aan de Europese standaard voldoet (het is dus beduidend minder dan een vergelijkbaar Duits, Zwitsers of Oostenrijks model) dan zit de invoerder met de gebakken peren.  Hij kan twee dingen doen: de volgende keer beter of een andere job zoeken.
Dus geen Belgische modellen meer bij een boycot is larie.  Juiste modellen zijn juist goed voor de markt: de nietentellers,de "gemiddelde" (woord met enige relativiteit te gebruiken, ik vind namelijk geen ander) en diegene voor wie het niet te nauw steekt zullen het model kopen.  In het tegenovergestelde geval vallen de eersten zeker af, en de tweeden vinden het model te duur om het op niveau te brengen; de derde groep is echter niet groot genoeg om economisch rendabel te zijn, met als gevolg .....
Een ander fabeltje: de oplages: voor een lok minstens 1500 stuks en voor een rijtuig 5000 stuks was de regel in 1990.  Vandaag weten we beter met LS Models.

Roland

Brunel

#55
citaat:
Geplaatst door rgp

Als je nu een model gaat boycotten omdat het niet aan de Europese standaard voldoet (het is dus beduidend minder dan een vergelijkbaar Duits, Zwitsers of Oostenrijks model) dan



Maar vind je nu echt dat een verkeerd geplaatst nummer genoeg moet zijn voor een boycot (en dan laat ik even in het midden of erg veel mensen zich daarvan iets zouden aantrekken)?
We moeten niet net doen alsof dergelijke slordigheden nooit bij een Duits, Zwitsers of Oostenrijks model voorkomen.

mark7758

#56
Dus als je iets boycot zit de importeur met het probleem en niet de fabriek. Dus importeur maakt niets meer.
Probleem blijft het zelfde.
En keep dreaming. Zo zeuren bij de importeurs levert niets op.  En na enige tijd kent iedereen je als een zeurkous. En neemt niemand je meer serieus. (Ook al heb je misschien gelijk.)
Wees eens positief over de modelbouw.
Het is bijna overal gelijk.
Men zeurt gigantisch over een model zus en zo.
Dat dat niet klopt en dat dat fout is. (Misschien terecht)
Maar als een model dan een keer perfect is. (Bijna) wordt er nog steeds gezeikt over het laatste boutje wat niet juist zit.
En die mensen (Fabriekkant en importeurs) zijn geen hobbyisten, maar zakenlui. Die kijken niet naar wat jij vindt, maar naar het geld.
En als je te veel eisen stelt wordt het model maar duurder.
Door dat het duurder wordt, wordt het minder verkocht.
Hierdoor niet rendabel en men stopt met de productie.
Dan heb je niets meer.
Kijk eens goed. Hoe de handel nu zit.
Roco bijna dood. Productie naar China
Fleischmann reorganiseert. +/- 200 man er uit.
Marklin reorganiseert +/- 200 man er uit. En productie naar China.
Piko reoganiseert. +/- 0 man er uit. En ook productie naar China.
Conclussie. Het moet goedkoper en in Europa staan een paar honderd man op straat. Men weet niet hoe de handel nog langer overleeft.
Ik zou zeggen ga eens een poging doen bij Marklin of Roco.
En als ze niet naar je willen luisteren. Denk dan eens waarom niet.!
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Break302

#57
Zonder woorden !




Nog even dit vermelden , de lok is uitgerust met een print met 21 pollige aansluiting en dito MFX decoder !
De toeter is naar mijn menig nog erger als de vorige , en de sluitlichten zijn ook niet meer schakelbaar !
Is dit nu VOOR of ACHTER uitgang !

Break302 Jos

mark7758

#58
Dat is achteruit gang. Maar dat is intern de loc. En daar maakt marklin toch altijd een zooitje van.
Probeer eens een werkende hercules loc te vinden.
Zonder koolborstels.
Zonder Sleper. En dan zeggen dat het model getest is.
Zonder schroefjes. Dus loc los op onderstel.
Etc.
Dan kan de buitenkant perfect zijn. Maar de binnenkant dan?
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

n/a

#59
citaat:
Geplaatst door mark7758

Dus als je iets boycot zit de importeur met het probleem en niet de fabriek. Dus importeur maakt niets meer.
Probleem blijft het zelfde.
En keep dreaming. Zo zeuren bij de importeurs levert niets op.  En na enige tijd kent iedereen je als een zeurkous. En neemt niemand je meer serieus. (Ook al heb je misschien gelijk.)
Wees eens positief over de modelbouw.
Het is bijna overal gelijk.
Men zeurt gigantisch over een model zus en zo.
Dat dat niet klopt en dat dat fout is. (Misschien terecht)
Maar als een model dan een keer perfect is. (Bijna) wordt er nog steeds gezeikt over het laatste boutje wat niet juist zit.
En die mensen (Fabriekkant en importeurs) zijn geen hobbyisten, maar zakenlui. Die kijken niet naar wat jij vindt, maar naar het geld.
En als je te veel eisen stelt wordt het model maar duurder.
Door dat het duurder wordt, wordt het minder verkocht.
Hierdoor niet rendabel en men stopt met de productie.
Dan heb je niets meer.
Kijk eens goed. Hoe de handel nu zit.
Roco bijna dood. Productie naar China
Fleischmann reorganiseert. +/- 200 man er uit.
Marklin reorganiseert +/- 200 man er uit. En productie naar China.
Piko reoganiseert. +/- 0 man er uit. En ook productie naar China.
Conclussie. Het moet goedkoper en in Europa staan een paar honderd man op straat. Men weet niet hoe de handel nog langer overleeft.
Ik zou zeggen ga eens een poging doen bij Marklin of Roco.
En als ze niet naar je willen luisteren. Denk dan eens waarom niet.!



Ik moet je helemaal gelijk geven. Alleen de produktie van Marklin en Piko blijft gewoon Europees hoor. Gezien de nieuwe info over Roco lijkt mij dat je dit merk nu wel kan afschrijven. Maar ja zeur lekker verder en alles komt zodadelijk uit China en dan kunnen we de hobby helemaal afschrijven. Alleen de invoerders zullen hier van profiteren zij zullen dan fors meer gaan verdienen. Terwjl voor ons consumenten de prijzen hoog zullen blijven. Plastic is nu eenmaal een olieprodukt, dat zelfde geldt ook voor de vrachtkosten. Die explosief zullen gaan stijgen. Over een x aantal jaren zullen de treintjes uit China voor ons helemaal niet meer zo goedkoop zijn. dat zijn ze nu al eigenlijk niet. Want Piko en Marklin slagen er nu al in goedkopere locs te maken dan het spul dat het China komt.