Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

HLE 23.80 # Z E B R A # Super boullette !

Gestart door FREMO e.V. - afd België, 10 oktober 2005, 18:11:06 PM

loco

#30
Kan er iemand mij in klaar een duidelijke taal vertellen wat er nu mis is met de schildering van de M?rklin loc. Ik heb elke zin twee keer gelezen en weet het nog altijd niet. Alleen dat er iemand hard geroepen heeft dat het niet juist zou zijn. Ik heb het model zien rijden in Genk. Maar ik had mijn vergrootglas niet bij. Ik heb er dus het raden naar. Ik ben benieuwd of iemand mij dit duidelijk kan uitleggen. Bij voorbaat bedankt.
Loco

Brunel

#31
Als ik het goed heb begrepen.
Staat het grote nummer op een zijwand altijd ter linkerzijde als je naar die zijwand kijkt.
Dus aan de ene kant bij cab1 en als je voor de andere zijwand gaat staan bij cab2
M?rklin heeft ze nu bij ??n cab gezet
Foeoeoeoeoeoeoeiiiiiiiiii

Zonder gekheid. Als dat zo is, dan is het zeker slordig van M?rklin en is het goed dat we erop worden gewezen. Kunnen we zelf bepalen hoe erg we dat vinden.
Maar als Fremo bij de M?rklin stand net zo opgewonden doet als hier, dan kan ik me voorstellen dat ze daar op den duur geen zin meer hadden hem nog langer te woord te staan.

Gerolf

#32
Als je 250 of meer euro betaalt voor een model, mag je verwachten dat het in orde is, zowel technisch als qua uitzicht.
Ik ken (voorlopig) zeker niet voldoende van het "Belgische Grote Voorbeeld" om fouten te kunnen opmerken, en daarvoor is het goed dat er mensen bestaan als Fremo, RGP, ... die zulke dingen wel kunnen zien.
Ik vind dan ook dat Fremo qua inhoud groot gelijk heeft met zijn boodschap (ik ga er als 'halve leek' van uit dat hij het bij het rechte eind heeft), de vormgeving van zijn boodschap is w?l voor verbetering vatbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

#33
Allemaal akkoord, een model van die prijsklasse moet (of beter mag) liever correct zijn. Maar wees eens eerlijk: die loc rijdt op uw baan, ziet gij dan de 2 kanten??? [;)]
Dat het niet zo precies is, kan mij eigenlijk gestolen worden. Ik ben al heel erg blij, dat er af en toe nog is iets nieuw, Belgisch dan nogwel, op de markt verschijnt.

Ad Fremo; Zou het niet beter zijn om tegen M?rklin te gaan reclameren?
Of een soort van petitie organiseren? Maar een boycot...man ge weet ni waar ge aan begint. Dan kan het goed zijn dat we niks Belgisch meer te zien krijgen.
Temeer: is Fremo geen overkoepelende organisatie van modelbouw? Kunnen die dan geen panel-vergadering houden en zeggen wat "wij" (modelspoorders) dan wensen? In plaats van hier zo belachelijk van wal te steken... sorry maar dit vind ik niet kunnen...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

janjozef

#34
Fremo overkoepelend ??? mischien willen ze wel maar het is niet zo.
en over het model als je 250? betaald moet het goed zijn en zer de schildering dat kost evenveel goed of slecht gedaan.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Break302

#35
citaat:
Geplaatst door Dieter

Nu is een vraagske. Hoe kunde nu zien of dat op die foto's de lok langst tefrente kanten word gefotografeerd? Het enigste dat ik zie is dat de nummer aan de linker stuurpost staat op de foto. Maar is dat aan stuurpost 1 of stuurpost 2? Dat kan ik toch niet zien hoor. Of ben ik verkeerd? Wat zie ik over het hoofd?

PS: geen mis kleurke h? [:D]

Mvg DIETER.



Voor de twijfelaars !
Achter op de lok juist voor de pantograaf staat een kastje !
Als dit op beide foto's aan de achter kant staat zie je dus linker en rechter kant !
Duidelijk , Of moeten we een tekenikske maken ?


Jos

loco

#36
Waarschijnlijk kan ik niet geloven wat ik zou moeten lezen.
Uit wat ik opmaak veronderstel ik dat Marklin het nummer aan beide zijden aan dezefde kant van de loc heeft geplaatst. Dus links en rechts van ??n cabine, en niets aan de andere kant of de tweede cabine.
Is dit wat Fremo en Brunel willen zeggen?
Als dit correct is, en er heeft nooit een gelijkaardig exemplaar in het echt op deze manier rondgereden, dan heeft M?rklin een flater van jewelste gemaakt. Het ontbreken of het teveel aan andere details vind ik dan nog niet zo erg.
Ik ben benieuwd om zo'n model eens in het echt te zien.
Loco

Rochevalien

#37
Mannekens,is dat nu bijna gedaan met die zever over "bepaalde uitlatingen in die of die kleur en van die of deze persoon"?
Ik ga nog eens kort herhalen wat ik hierover reeds schreef:
ten eerste: een schrijfstijl zoals aan het begin van deze draad is ongepast en dus ongewenst.Het is dan ook aan de MODERATOR om in te grijpen en hier iets aan te doen,desnoods de t? provocerende tekst gewoon wissen.Ik ben zelf moderator bij het Yahoo forum en hanteerder "de 3 kansen norm" (dwz bij een 4de voorval wordt de persoon in kwestie gewoon van het forum verwijderd en dit om een escalatie te voorkomen)het spreekt vanzelf dat daar een verwittiging aan vooraf gaat.

ten tweede:van de 3 zebra loks zijn er w?l foto's beschikbaar en nog wel van beide kanten,dit maakt de fout van Marklin nog stommer.
Als wij nooit gaan reageren tegen zulke fouten en de toch wel hoge prijzen gaan blijven betalen zulke we nog v??l meer van dit soort zaken in onze maag gesplitst krijgen en wellicht niet aleen van marklin.
Een forum als dit dat aan een vaktijdschrift verbonden is ,is dan ook het ultieme wapen tegen dit soort van toestanden.

ten derde:Wat is er vreemd aan het feit dat een fabrikant alle versies van een lok uitbrengt,zelfs als er maar drie van geweest zijn?

ten vierde: zou het niet beter zijn als WIJ ZELF ,en met vereende krachten de fabrikanten van advies zouden voorzien welke modellen ze eventueel nog zouden uitbrengen?(het zullen dan wel kleurvarianten zijn)

Gerrit





rgp

#38
Dag

Gerrit, ge hebt 100% gelijk, maar:
1? De reactie van Fremo en mezelf is wel voor een deel te verklaren door het feit dat een groep treinliefhebbers (die zich modelbouwers noemen) vindt dat als het Belgisch is "ongeveer" goed genoeg is.  De marktleiders, zijnde M?rklin en ex-ROCO staan door hun positie ook het meest in de vuurlijn.  Alleen over M?rklinmodellen mag niets verkeerd gezegd worden.
2? Idd als we niet regaeren dan gaan we als liefhebber van Belgische modellen steeds - in het beste geval - als derderangsliefhebbers behandeld worden.
3? Het vaktijdschrift waarover sprake heeft zich in den beginne als onafhankelijk willen opstellen, maar kan dit gewoon niet (dit is geen verwijt) omdat ze afhankelijk zijn van hun adverteerders.  En uw broodheren gaat ge niet bekritisiren.  Enkele voor beelden van "afhankelijkheid"
a.  Toen de 2338 in het groen uitkwam was het "niet erg" dat ge kon zien waar de deelmallen aan de zijkant bij??nkwamen, was het niet erg dat het dak van I10 verkeerd was, maar was het heiligschennis dat bij de M4 ADx de ruiten niet gefumeerd waren.  Toen een lezer daarover in de rubriek lezerspost gewag maakte "twee maten en twee gewichten" werd deze rubriek prompt voor een aantal nummers verwijderd.
4?  Alle versies uitbrengen is idd OK.
5? Met vereende krachten.  dat werd al geprobeerd in het verleden, maar in de wind geslagen (zie vorige reacties).  De invoerders trekken hun geen b*l van aan van wat we zeggen, zolang we maar kopen.  Een boycot is dat de oplossing.  Voor de panikeurs op dit forum: er zullen nog Belgische modellen komen na een boycot, want denk eraan die invoerders moeten ook leven !  En dat doen ze van ONZE centen.
6?  Tenslotte vereende krachten: kijk naar de "normen" op dit forum en dat weet ge dat dit een utopie is.
7?  Als afsluiter: MODELtreinliefhebbers en SPEELGOEDtreinliefhebbers zijn twee verschillende maar EVENWAARDIGE groepen die ge?nteresserd zijn in treinen.

Goeden avond

Roland

Brunel

#39
Ik lees graag wat er allemaal wel of niet klopt aan de modellen.
Maar uit de teksten van Fremo en ook van rgp kun je opmaken dat ze iedereen die dergelijke fouten wat minder zwaar neemt, maar gelijk als speelgoedliefhebbers in plaats van als modelbouwers zien. Daar heb ik geen behoefte aan. Bedenk dat zoiets relatief is. In vergelijking met goed gemaakte messing modellen zijn alle producten van de grote fabrikanten speelgoed.
Wie zo een 2380 koopt, kan toch een heel goede modelbouwer zijn. Ik hoef het model niet, maar ik zou niet wakker liggen van een verkeerd geplaatst nummer. Is zo opgelost.

Rochevalien

#40
citaat:
Geplaatst door Brunel

Wie zo een 2380 koopt, kan toch een heel goede modelbouwer zijn. Ik hoef het model niet, maar ik zou niet wakker liggen van een verkeerd geplaatst nummer. Is zo opgelost.



>>> Dat is hetzelfde zeggen als:"ik heb een nieuwe keuken gekocht en alle klinken staan aan de linkse kant,behalve dat ?ne kastje waar het rechts staat,maar so what?. of ik heb een nieuwe auto gekocht maar ipv de dieselversie die ik bestelde is het een benzine,maar dat rijdt ook!

Jullie WILLEN dus gewoon belazerd worden ,met andere woorden.

Gerrit

Brunel

#41
Nee, maar ik wil gewoon zelf weten wat ik een probleem vind en wat niet. Dat hoeven anderen voor mij niet te bepalen.
Ik ken mensen met een grote voorkeur voor messing modelbouw die niet begrijpen dat andere mensen 'speelgoedtreintjes' van M?rklin of Roco kopen. Hoeven al die mensen die dat wel kopen zich toch ook niks van aan te trekken? Het is een hobby hoor, geen religie.

janjozef

#42
Mannekes ( zeg nu : ja vader ) [:D]

Je weet op voorhand bij de 2380 wat je koopt. Wat je ziet is wat je koopt. De overeenkomst met een foutief geplaatste keuken of een andere versie van benzine is volkomen niet ter zake. Als je koopt weet je nu reeds dat er fouten aan zijn dus kun je nog kiezen. Zij die hem nog willen kunnen kopen, de andere laten hem liggen en de derde reeks gaat er naarstig naar opzoek op de tweedehandsmarkt na dat hij nieuw is uitverkocht. (en betaald meer als hij nu nieuw kost) Dat Marklin deze fouten maakt, (of roco met de 6218 heeft er ook zo enkele (dit wordt vermeld om niemand tegen het hoofd te stoten)) bewijst enkele hun respect voor ons de klanten dus zeer laag [xx(]. Maar bij dit alles moet je ook rekening houden met de kostprijs van het model. Met een 59 van roco kostprijs 59? kan zulks makkelijker dan met een 23 van van pakweg 250?(verbeter me wanneer ik fout ben).
Maar wat mij nu het meest verbaasd is dat mensen zich echt erom boos maken of kleinerend doen. (ik beschouw mezelf niet altijd als beter gedrag hebbende)
Dus jongens probeer op een kalme manier iets te schrijven wat voor iedereen nuttig kan zijn en probeer als iemand iets schrijft er kalm op te reageren.

Vader
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Brunel

#43
Ja vader. [8)][:D]

marimon

#44
Ik heb niet zoveel kaas gegeten van details over loc's en dergelijke. Wel vind ik het goed dat er mensen zijn die er over vallen dat bepaalde gegevens niet goed uitgevoerd zijn in model of zelfs helemaal niet stroken met de werkelijkheid. Dat is zelfs goede informatie die meegenomen is. Maar als leek in de hobby let ik gewoon niet op die details. Ik ben eerder van het type: het z?et er mooi uit, het l?jkt goed te rijden volgens critieken op het forum en.... het kost niet veel.[:o)]
Over taalgebruik hier van sommige heb ik er allang het bijltje bij neergelegd.[|)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner