Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Tijd voor nummer 42...reeds!

Gestart door tonycabus, 06 oktober 2005, 22:48:29 PM

glamo

dag iedereen;

naar aanleiding van het artikel "alles over lijmen" in MSM 42, heb ik nog een tip voor het lijmen van plastiekbouwdozen,evergreen,
 

glamo

dag iedereen;

naar aanleiding van het artikel "alles over lijmen" in MSM 42, heb ik nog een tip voor het lijmen van plastiekbouwdozen,evergreen,en slater's plasticard.
ik gebruik al 15 jaar TRICHLOORETHYLEEN; dat is een waterige zware ontvetter. het smelt de plastiek in elkaar en versterft niet na een aantal jaar zoals plastieklijm. het zit ook onmiddellijk vast en je moet niet wachten om verder te bouwen.
het beste is een flesje plastieklijm kopen en de lijm weggieten. je vult het flesje nu met TRICHLOORETHYLEEN en gooi er wat stukjes plastiek in om het dikker te maken. het produkt is te krijgen per liter en kost zowat 4euro. je vindt het in de schilderwinkel. OPGEPAST het heel vluchtig dus als je flesje open blijft staan is het de volgende dag verdwenen.

veel succes ermee kurt
 

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door glamo

dag iedereen;

naar aanleiding van het artikel "alles over lijmen" in MSM 42, heb ik nog een tip voor het lijmen van plastiekbouwdozen,evergreen,



Ik heb ook nog een tip:ik gebruik doodeenvoudig thinner die ik in een klein glazen potje giet.Ik breng deze met een fijn ,maar versleten penseel aan.Deze thinner komt gewoon uit de gamma of de brico.Het is gemakkelijk,goedkoop ?n het lijmt(smelt eigenlijk) de stukken dadelijk aaneen.Wat wil je nog meer.

Gerrit

loco

Natuurlijk werken Trichlooretyleen en TRI en vele andere thinners als weekmakers. Maar dit zijn vluchtige en toxische producten die gevaarlijk kunnen zijn voor de gezondheid. Maar je kunt zo iets niet aanbevelen in een tijdschrift. Als later een vader van ??n van onze jonge hobby?sten een klacht indient omdat zijn zoon in het ziekenhuis is opgenomen omdat deze lieve jongen de tip heeft opgevolgd die hij gelezen heeft in MSM, dan weet je het wel. En zeg nu niet dat ik overdrijf. Heb dit laatste zelf zien gebeuren door gebuik van .... trichlooretyleen.
Loco

Johnnytrein

Inderdaad, als je dergelijke producten gebruikt zet dan een venster open. Of beter nog gebruik ze buiten. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

janjozef

Er wordt wel gesproken over MEK (methyl ethyl ketone) wat uiteindelijk in dezelfde familie zit en nog beter werkt als tri en andere thinners. Ik kan het weten ik lijm omzeggens alles met MEK maar zoals loco zegt het zijn zeer gevaarlijke en brandbare producten die naar buiten niet moeten gepromoot worden voor beginners. Zeker voor kinderen zouden zij volstrekt verboden moeten zijn. Ervarener modelbouwers zullen de producten wel leren kennen.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

theedooz

In navolging van diesels over de slechte bevoorrading van de Nederlandse abo's: ook ik heb tot op heden nummer 42 nog niet mogen ontvangen, terwijl 'ie al bijna een week in de winkels ligt.
Een erg slechte zaak, als je het mij vraagt...

Grtz!
Tedo
 

glamo

beste loco

mijn tip was wel bedoelt voor ervaren modelbouwers. ik denk niet dat veel kinderen MSM kopen of lezen, wat ik spijtig vindt natuurlijk.PLAYSTATION RULES h?.
ik ben alvast tevreden over TRI en blijf het gebruiken.

greetz
 

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Peter

Heel goed vind ik het artikel voor de ombouw naar een 97. Zeer uitgebreid en voor ieder duidelijk stap voor stap uitgelegd. Spijtig is wel dat de beschrifting "silvering" vertoond. Ondanks dat dit reeds in MSM ter sprake is gekomen, nemen sommigen de goede raad niet ter harte. VOOR !! het aanbrengen van decals ALTIJD een laagje glansvernis aanbrengen. Na het drogen de decals aanbrengen, al dan niet met de hulp van Superscale "Soft" en "Set", en daarna de decals sealen (verzegelen) met een laagje vernis naar uw keuze (mat of satijn)en het lijkt of de decals op het model geschilderd werden.
Een kleine moeite, met grote werking.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

Peter,

Je bedoelt toch glansvernis op de decal aanbrengen en niet op de plaats waar de decal moet komen?

Vind ik een gouden tip.

Erik

Gerolf

Glansvernis op het model, decal erop, vernis naar keuze erover: zo heb ik het toch ook overal gelezen.
Ik heb er zelf echter nog geen ervaring mee.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Inderdaad Gerolf, eerst de glansvernis op het model, dan de decal, dan vernis naar keuze.
Dit procedee bestaat al heel lang in de plastiek modelbouw.
De Superscale produkten of dat van Daco (Danny Coremans) verkrijgbaar bij bv.Verschooten, maken de decal soepeler, zodat hij zich aanpast aan de ondergrond zoals bv.over rivetten.
Ik heb dit reeds verschillende keren gedaan en het resultaat is perfekt.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

hoy, stoomgenerator deel 2. buiten de ontbrekende foto's kan er mij iemand vertellen waar het plan staat afgedrukt van de tender waar in de tekst sprake van is[?]

Gerolf

H? ja, dichata, dat staat er nergens expliciet bij. Ik vrees dat je het met de tekening in deel 1 (MSM41 pagina 59) zal moeten doen...
PS: rare voornaam heb je ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw