Tijd voor nummer 42...reeds!

Gestart door tonycabus, 06 oktober 2005, 22:48:29 PM

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

het is even na euromodelbouw dus !!!!! Tony !!!!! binnen een paar dagen zeker

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

FREMO e.V. - afd België

Eventjes wachten hoor!

Ben juist de laatste maten, aan het omzetten, van een schaal tekening van seinmasten, van de voorloper van de Etat Belge maatschappij en van de Etat Belge maatschappij naar de " O " dus 43,5 schaal.

Heb het nodige materiaal reeds voor handen, moet enkel eerst nog een paar huishoudelijke taken afwerken en dan gaan we dit gegeven eventjes trachten te realiseren. In werkende toestand natuurlijk.

Dan pas heb ik terug tijd om MSM door te nemen.

Hopelijk staan er dit keer weer geen onoverkomelijke problemen in gedrukt.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Havoc

citaat:
naar de " O " dus 43,5 schaal.


Kijk eens, daar hou ik van: consequentie in alles.

Hier zitten vitten over Marklin die een opdruk verkeerd gezet heeft. Vroeger reeds over een nummer met een bolleke voor of achter (waar dan nog niks fout aan was).

En dan reclame maken voor een "verkeerde" schaal van 1:43.5 voor spoor 0... Zo'n zaken moeten direct afgekeurd worden en mogen in kwaliteits-tijdschriften gewoon niet afgedrukt worden. 1435/32=44.8 Dat is bijna een volle procent verschil!

Serieus blijven h?. Als ge u stoort aan zaken die volledig correct zijn, maar u gewoon niet aanstaan om een of andere reden, kom dan later niet af met een schaal die er "een kar" naastzit. Zelf FREMO houdt 1:45 aan voor Spur-Opur.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

FREMO e.V. - afd België

Wel

HO = 1/87ste , dus is O gelijk aan HO gedeelt door twee = 43,5 of 1/43,5ste.

Nu de spoorwijdte van 1435 mm / 43,5 = 32,988 mm. Indien je de schaal aanhoudt van 1/45ste zou dat dan zijn 1435 mm / 45 = 31.888 mm.

Misschien hou jij niet van de dingen bij hun naam te noemen, maar ik wel.
Wat vekeerd is, is verkeerd en mag steeds onderworpen worden aan opmerkingen. Indien dit teveel is dan vraag ik mij af ................

Steeds tot uw dienst,

Fremo e.V. - Afd Belgi
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

janjozef

heren STOP ermee. Over schalen kan nog lang gediscussierd worden. Maar ik denk dat het veel meer mensen ergert dan andere. Dus tony zou het niet mogelijk een topic te open met een poll waarbij aan U democratich de toestemming wordt gegeven dergelijke geschriften onmiddelijk te verwijderen.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

kasteel

volledig akkoord met Janjozef
trouwens dat gebruik van die blauwe kleur door fremo stoort me ook al lang - wil zich echt laten opmerken op allerlei manieren
groeten
Jan

Roderik

Zeg mannekes! Als je met iemand in discussie wil gaan over het al dan niet correct zijn van ??n of ander punt, doe dat dan via een mail maar niet in een forumlijn die daar niets mee te maken heeft. Vele discussielijnen ontsporen mateloos doordat er weer naast de kwestie wordt getaterd.
Ik sla ze zelfs over... en dat is spijtig voor diegenen die wel een inspanning doen.

Ter zake dus:
Aan de webmaster: Gelieve de voorkaft niet meer zo vroeg op de site te plaatsen, want mijnen baas vraagt zich al af waarom er zoveel kwijl op mijn computerscherm hangt... [:D][;)]
Always be modelling!

rgp

Dag,

Aan de "heren" Nietentellers.

Havoc: School 0 is NIET delen door 32, want dat is er 13 naast ! En dat is niet vitten, hoop ik.
Fremo: uw gedachtengang is juist 180? verkeerd ! 0 is niet ontstaan uit HO, maar omgekeerd.
Schaal 0 kent TWEE officiele verhoudingen( volgens NEM): 1/43.5 en 1/45.
De geschiedenis leert ons dat in de beginne was er schaal VI: 1/5 en schaal V: 1/8: Deel beide schalen door TWEE en u bekomt schaal IV: 1/11 en schaal III: 1/16.  Doe dit nogmaals en u bekomt Schaal II: 1/22,5 en Schaal 1: 1/32. Doe dit nogmaals en u bekomt Schaal 0: 1/45 en schaal S: 1/64.  Doe dit nogmaals en u bekomt Schaal HO 1/90 (was zo in den beginne) en schaal TT: 1/120 ( en niet 1/124).  Doe dit nogmaals en u bekomt Schaal N 1/160 ( zou moeten geweest zijn 1/180 en Schaal Z 1/220 ( zou moeten 1/240 geweest zijn  )

In Engeland heeft men echter een beduidend smaller vrijruimteprofiel en om de motoren in de loks te kunnen plaatsen bij DEZELFDE spoorbreedte heeft men de schalen 1/43.5 (0)en 1/76 (00) uitgevonden.

A propos: er bestaan ongeveer een 40 genomaliseerde spoorbreedtes in schaal 0, afhankelijk of men breedspoor, normaalspoor, meterspoor of smalspoor of veldspoor doet en dit in "normale uitvoering of Fine Scale.

Janjozef: over schalen kan NIET gediscisieerd worden, de schalen, hun namen liggen vast, maar blijkbaar is "ongeveer" voor sommigen al genoeg.

Roland

dieseltje

Man, man, ik krijg daar koppijn van ....[:(!][:(!][:(!]

En dat alles dan nog onder de hoofding "Tijd voor nummer 42" ....

Tony, maak eens een apart hoekske voor Fremo ....


Benny

Kedeng Kedeng

Over wat gaat het hier nu eigenlijk? Spoor O of msm 42
Spoor O hoort ergens anders thuis

En als jullie discuteren over iets doe dat dan op een
vriendelijke manier de hobby moet nog leuk blijven h?
En dat telt ook voor anderen onderwerpen

Tom

Ik wacht al vol ongeduld tot ik MSM in mijn handen heb
Tom

rgp

Dag,

Juist hier hebben we het over MSM 42.  Een andere draad voor de schaalverhoudingen, want het is blijkbaar te moeilijk voor sommigen.

Roland

erik de noorman

We zaten met een zucht daarboven ..............

Erg heel erg.

Erik

ERVIN

al??,ik zal eens iets vragen over MSM 42.Die modelseinen naar belgisch voorbeeld,met snelheidsaanduiding,waar zijn die te koop??Ik heb enkel maar seinen zonder die snelheidsaanduiding.