Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Ailleurs - Niverance

Gestart door Cozzy, 15 mei 2011, 20:25:47 PM

RUNE

Tom, je zegt dat je het eens ging proberen een achtergrond te schilderen, maar ik moet zeggen dat het een aardig probeersel geworden is.
Als dit je eerste probeersel is, chapeau !!!
Maar mag ik zo vrij zijn je nog een tip mee te geven.  Je basis kleuren-palet is o.k., maar ik zou er nog een belangrijke kleur aan toe voegen nl. Alzarin-crimson (een soort rood/bordeaux) Voor het schilderen van diepte in landschappen een zeer belangrijke kleur, je hebt er wel maar HEEL weinig van nodig.  Je gebruikt deze kleur in de overgang tussen lucht en bomen/bergen ed. (zeer weinig) in het lichte blauw/wit beneden en dit doe je ook in de bomen/bergen tegen de lucht. Geeft extra diepte en warmte. Je moet eens een lange tijd naar de horizon kijken, hoe later op de dag hoe beter je het zal zien. Er zit een warme gloed in, soms wat meer soms wat minder. En alzarin-crimson is daar de ideale kleur voor.
Probeer het eens.

Cozzy

@ Sven en Erik: bedankt!
@ Johnny: een zorg minder voor jou  ;)
@ Rudi: dank voor je tip, neem ik zeker ter harte en ga ik eens uitproberen (eerst de kleur te pakken krijgen)

tot later!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

vyncky

Echt knap gedaan!

Je hebt er een oog voor ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Cozzy

Sinds de vorige stap (zie foto hieronder) ben ik verder aan de slag gegaan met het schilderen...

Tom Cosemans, on Flickr

De kleuren die ik tot nu toe gebruikt heb zijn deze, allemaal acrylverf (waterbasis):

Tom Cosemans, on Flickr

De volgende stap was de weide een eerste ondergrond geven gevolgd door een eerste probeersel met het waaierpenseel voor de opbouw van de weide links:

[Tom Cosemans, on Flickr

Enkele probeersels verder (= gewoon overschilderen) was ik best wel blij met dit:

Tom Cosemans, on Flickr

Daarna werk maken van de eerste naaldbomen. Eerst weeral de ondergrond grof weergeven:

Tom Cosemans, on Flickr

Dan schaduw aanbrengen en tussentijds toch effe kijken hoe een en ander oogt qua grootte en perspectief

Tom Cosemans, on Flickr

Daarna de toppen van de naaldbomen beginnen detailleren...
...en erachter komen dat ik eerst de rechterkant moet vervolledigen omdat die verder ligt qua perspectief... ook weer bijgeleerd  ::)

Tom Cosemans, on Flickr

We doen rustig verder  ;)

Ondertussen ben ik er wel achter gekomen dat de acrylverf ideaal is om de basis te leggen, vanaf je echter kleinere details wil schilderen word je vaak gehinderd door sneldrogende verf (minder makkelijk aan te brengen).
Daarom ben ik vandaag eens naar Lucas Creativ geweest en heb me daar de eerder getoonde tinten verf ook in olieverf aangeschaft, samen met het Alzarin-crimson rood dat Rudi eerder aangaf.
Ben benieuwd hoe de volgende sessie nu gaat verlopen...

Tot later!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Rangeerduivel

Citaat van: Cozzy op 02 april 2022, 20:29:58 PM


Zeer knapTom, nu nog je linkeroor eraf en je bent er helemaal!  ;D ;D

;)

doomslu

Dat ziet er heel goed uit, Tom.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Citaat van: Cozzy op 02 april 2022, 20:29:58 PM
Ben benieuwd hoe de volgende sessie nu gaat verlopen...

Ik ook. Knap werk tot nu toe  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

Je hebt een heel mooie stijl Tom. De weide is zeer geslaagd.

enkele tips van een collega amateur :
Acrylverf droogt inderdaad zeer snel. Nat in nat kleurschakeringen aanbrengen is daardoor moeilijk.
Daarom meng ik mijn acrylverf met "slow drying medium" wanneer ik grote oppervlaktes schilder. De verwerktijd is daardoor flink langer.

Al merk ik wel dat er een moment komt wanneer de verf op je paneel flink begint te blinken waardoor je niet meer de juiste kleurschakeringen kan herkennen. De verf lijkt dan wel te zweten op het paneel. Dan moet ik het werk aan dit stuk staken en een paar dagen wachten tot de verf helemaal uitgedroogd is. Het resultaat blijkt dan plots toch ok.

Wanneer je wil starten met olieverf. Je kan "liquin" gebruiken om olieverf transparanter te maken. Het is een kleurloze paste waarin je je verf mengt. Heel handig om kleurschakeringen in het bladerdek van bomen uit te werken. White Spirit bij olieverf mengen geeft een verf die veel sneller droogt. Handig om bijvoorbeeld boomstammen op het paneel te schilderen.

Eerlijk, je kan prachtige dingen doen met olieverf. Maar als de laag wat dik is kan de droogtijd heel lang worden. Dat is nu net iets dat ik wil vermijden bij de bouw van een vaste baan. Wanneer de achtergrond weken moet drogen kan ik intussen niet verder met werkzaamheden aan de scenery in de buurt. Wat mij betreft liever acrylverf voor de achtergrondklus.

Hier ben ik aan het experimenteren geweest met olieverf op een basis van acryl.

Zoals beschreven boomstammen uit olieverf met white spirit rookarm gemengd.
Kleurschakeringen van liquin met olieverf.
Uiteindelijk vond ik de boom te transparant en ben nogmaals met acryl over de boomtoppen gegaan.
Wat ik nogmaals ga doen om wat meer leven in het groen te brengen.
Aan zulk een werk ben je al gauw weken bezig als je de droogtijd van olieverf in rekening neemt.

Cozzy

Allemaal bedankt voor de bezoekjes!

@Peter: Die tips ivm acryl (medium) zijn goed om te weten, bedankt!
Ondertussen na een eerste schildersessie met olieverf behoorlijk onder de indruk van het gemak hoe je hiermee schildert!
Heb me voor de olieverf ook voorzien van medium zodat de verf makkelijker mengt en zich makkelijker laat aanbrengen.
Eveneens reukarme white spirit voor het verdunnen en uitwassen van de penselen.
De droogtijd is idd aanzienlijk langer dan acryl, heb wel sneldrogende olieverf, maar dan nog... anderzijds, wanneer ik op de echte achtergrond begin zijn er voldoende meters om telkens een ander stukje aan te pakken zodat de rest rustig kan drogen.
Eerst dit experiment maar 'ns afwerken en verder leren/ervaren... Binnenkort meer!

Jouw experiment is ook erg geslaagd, overtuigend met mooie kleuren!
Wanneer je idd nog wat meer groen nuances aanbrengt accentueer je ook meer het aanzicht/de vorm van de verschillende bomen.
Heel tof om te volgen!

groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

RUNE

Tom, de tips van PVG zijn goed, echter het gebruik van white spirit om olieverf  te verdunnen moet ik afraden dit dient alleen om je penselen te reinigen. White spirit maakt de pigmenten in de olieverf kapot en maakt de verf dof, veel beter is terpentijnolie en of lijnzaadolie al dan niet samen gemengd. (terpentijn is een traditioneel droogmiddel voor olieverf)

Cozzy

Bedankt Rudi, weer wat bijgeleerd!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Fred

Knap werk Tom en Peter!

Een goede achtergrond kan zoveel diepte creëren en draagt ongelooflijk bij tot de sfeer van de baan.

Een goed voorbeeld vind ik ook de modelbaan van RMM Vonêche.  Foto's vind ik helaas niet onmiddellijk terug, wel een video van Aiguillages: https://www.youtube.com/watch?v=Qx9YljZ6kfM

Veel schilderplezier.  Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Frederic

Cozzy

Er is alweer wat tijd verstreken sinds de laatste bijdrage...

Ondertussen ben ik o.a. bezig met de eerste stappen in het bouwen van scenery voor de stationsomgeving:


by Tom Cosemans, on Flickr


by Tom Cosemans, on Flickr

Later meer...

groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cozzy

Gisterenavond wat bezig geweest met het verweren van een eerste goederenwagon.
Enige dat ik gebruikt heb is sterk verdunde Humbrol-verf waarmee ik de kast en het dak heb behandeld. Eens dat droog was heb ik nog piepkleine stipjes witte en grijze olieverf gebruikt die goed uitgewreven werden.

De wagen is niet erg vervuild aangezien m'n baan zich situeert in ep.III en IV en NMBS Colli op dat moment nog niet zo lang bestaat (°1966)

Resultaat:


Even naast een onbehandeld broertje gezet:


Ik ga het dak mogelijk nog een tint lichter maken... ben er nog niet helemaal uit.

Tot later!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *