Ailleurs - Niverance

Gestart door Cozzy, 15 mei 2011, 20:25:47 PM

SuSke

Het komt er maar op aan dat je de meest kritisch loszittende blokken kan tegenhouden. De rest blijft daar wel achter haken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cozzy

Rotsen dus...   ik ben wat aan het proberen geweest met architectenkarton van 10mm...

Het zijn 3 verticale stukken die los van elkaar gesneden zijn en daarna opnieuw samen gezet waarbij ze in diepte verspringen en elkaar lichtjes overlappen.
Hetzelfde deed ik met de bovenste en de middelste rij rotsblokken.
Het reliëf is erg makkelijk aan te brengen: je zoekt een (echte) grote steen, slaat die in kleinere stukken en gebruikt die om afdrukken mee te maken in het karton...


Tom Cosemans, on Flickr

Bedoeling is nu dat ik over de ganse breedte van de steunmuur dergelijke stukken ga plaatsen en in de hoogte ook steeds iets verder naar achter opschuif tot net voorbij de eerste roze isolatieplaat. Benieuwd of dit haalbaar en vooral mooi gaat zijn...
Op de rotsen komt er later sowieso nog extra begroeiing en frutseltjes allerhande.

Tom Cosemans, on Flickr

Tot later!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

adrievans

Cozzy,ziet er goed uit man.
Echter 1 ding,als je dezelfde afmetingen blijft gebruiken word het een repeterend patroon.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Rangeerduivel

Ik moet Arie hier bijtreden, probeer vooral eentonigheid te verlmijden, de natuur doet dat ook...

;)

OlivierV

IK zal ook Adrie maar bijtreden, en evt ook nog wat bruin in brengen zodat het geen grote grijze massa wordt. ICM met groen krijg je dan wel mooie resultaten.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

RobVille

#290
Zelf maak ik rotsen met behulp van gietmallen, bijvoorbeeld van Spörle. Voor het gips maak ik gebruik van Knauf modelbouwgips. Het landschap bouw ik vervolgens op met deze mallen in combinatie met Sculptamold, een goedje dat je kunt aanmaken met water en eenvoudig mee kan modelleren of je kunt natuurlijk ook gewoon gips gebruiken.





Deze gietstukken kun je draaien, breken en deze stukken vervolgens inbedden in de sculptamold of anders in een gipsmassa. Zorg er wel voor dat het patroon van de rotsen in dezelfde richting loopt.

Succes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Geert

De truc met echte steen om in te drukken is geniaal...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Metpetergaathetbeter

wat kan natuur echter weergeven dan mallen( of hetgeen dat er uitkomt )van stukken natuur. In onze clubbaan zaten er toch voor kort ook echte stukken steen/leisteen te zien, ondertss heeft een plaatselijke onderneming een einde gemaakt aan dat stukje natuurschoon  ;D ;) om er industrie neer te zetten en ik denken van die Groenen in Gent alles konden !  ;D ;)

Cozzy

Bedankt voor de feedback!

Het is idd de bedoeling om ook andere formaten te gebruiken.
Ik heb me een beetje laten inspireren door de linker formatie op onderstaande foto, weliswaar terug te brengen naar een omvang die past op mijn stukje baan.
Maar zoals je ziet is er nog ruimte voor verbetering ;) Ik neem jullie suggesties mee naar de knutseltafel!


SNCB AM80 xxx 2007-03-02 Yvoir DSC02057 by Guy Lahaye, on Flickr

@ Rob: Reden waarom ik deze wand in architectenkarton probeer te maken ipv Sculptamold is de beperkte ruimte tss de te maken rotswand en de tunnel samen met onderstaand plan/idee.
Ik weet het... waarom makkelijk als het ook moeilijk kan ::)

Citaat van: Cozzy op 13 november 2021, 21:52:21 PM
Ondertussen ben ik ook begonnen met de constructie van de bergwand. Deze is gemaakt van isolatie schuimplaat die in vorm werd gesneden en dan als een puzzel in mekaar geschoven. Reden hiervoor is dat ik de volledige berg wil kunnen wegnemen indien nodig. De tunnels blijven elk aparte modules die ook wegneembaar zijn (voor o.a. latere inbouw van de bovenleiding).



To be continued...
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

RobVille

Zelf denk ik dat je constructie van een bergwand veel te steil wordt. De muur van architectenkarton kun je veel lager maken en de rotswand laten beginnen op de koker van de tunnel en laten aansluiten op de muur. Op die manier krijg je een meer getrapte rotswand. Je kunt dan rotsformaties inpassen in een glooiend landschap. In mijn baan heb ik hetzelfde probleem gehad....

Cornfield junction -->
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30481.105.html

Misschien heb je er wat aan .... Op deze pagina kun je mijn pogingen bekijken  ;)

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cozzy

Dankjewel Rob!
Ik ga het eens rustig doornemen.

Groet!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cozzy

Hallo allemaal,

Sinds vorige keer rijpt het sceneryverhaal langzaam maar zeker naar een concrete invulling. Later hierover meer.

Tijdens bovenstaand 'rijpingsproces' ben ik ook beginnen na te denken over een mooie (voor mij overtuigende) achtergrond.
Het schilderen van zo'n beest intrigeerde me al langer dus heb ik maar besloten om het te proberen, in het beste geval wordt het wat!
Ik neem jullie graag mee naar m'n eerste poging hiertoe:

De huidige achtergrond is MDF 3mm die in een zeer licht blauw werd geschilderd. Hierop ben ik gestart met - in potlood - de lijnen uit te zetten van hoe de horizon er (ongeveer) uit gaat zien. Daarna beginnen met de eerste basistinten aan te brengen.

Tom Cosemans, on Flickr

Alles in basistinten gezet (blocking in the painting).
Voordeel is: het klopt altijd, je kan niets verkeerd doen want het is hoe jij het in gedachten hebt en hoe je het zelf mooi vindt!

Tom Cosemans, on Flickr

En dan de eerste (verre afstand) bomen... Vooral blijven proberen en wennen aan het perspectief , de afstand, kleuren en dieptewerking.
Belangrijkste in heel het verhaal: niet opgeven!
Indien het even niet gaat gewoon laten rusten en de volgende dag verder gaan. Wanneer je je werk dan terugziet heb je een frisse kijk op de zaak en kan je verder.
Is het niet naar je zin, dan overschilder je gewoon dat stukje!

Tom Cosemans, on Flickr

Na aardig wat uren trial & error en vooral veel schilderplezier heb ik m'n eerste horizon vorm gegeven!

Tom Cosemans, on Flickr

Ik heb mij voor heel dit schilderavontuur laten inspireren op Youtube door de filmpjes van Michael James Smith.
Hier vind je de link naar zijn videokanaal waar er interessante technieken terug te vinden zijn.

Dit zijn enkele video's die mij erg hebben geholpen:

Nu op naar de volgende stap...

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

erik de noorman

Knap werk. Moet ik me ook eens mee bezig houden.



Erik

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Johnnytrein

Ik heb daar 1 probleem mee mijn tafel staat centraal in de kamer, ik kan dus volledig rond de tafel.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about