Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Ailleurs - Niverance

Gestart door Cozzy, 15 mei 2011, 20:25:47 PM

PeterVG


ERVIN

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 augustus 2021, 23:43:20 PM
awel 't is een hele fraaie bus die je daar tentoon spreidt  ;)

Vind ik ook. Knap werk Tom.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Mooi,  is zeer goed gedaan
Met vriendelijke groeten
Peter

Cozzy

Fijn dat jullie het resultaat ook geslaagd vinden!
Op naar het volgende!  ;)

Groet,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Fred

Heel knap Tom! Ben alvast benieuwd naar het volgende.
Frederic

Cozzy

Hallo,

Een tijdje geleden heb ik me gewaagd aan een eerste tunnelingang, de afgelopen tijd heb ik er nog twee klaargemaakt.
Vandaag ingepast om te zien hoe eea smoelt alvorens ik aan de schilderwerken van het portaal begin:


Nog meer tunnels...


groet!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

vyncky

Ziet er goed uit!

Enkel nog een beetje zwarte roet boven het portaal aanbrengen  ;).


Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: vyncky op 25 oktober 2021, 07:27:06 AM
Enkel nog een beetje zwarte roet boven het portaal aanbrengen  ;).
dat komt wel goed, het lijkt erop dat het nog niet helemaal afgewerkt is  ;)

Cozzy

Ondertussen zijn de tunnelportalen allemaal geschilderd en hebben ze een eerste verwering gehad...
De finale verwering en kleurtoetsen volgen wanneer de rotsen en het groen zijn aangebracht.
Alvast een paar plaatjes van een bescheiden vooruitgang:

Het linker - enkelsporige - tunnelportaal


Het middelste - dubbelsporige - tunnelportaal


Het rechter - enkelsporige - tunnelportaal


Ondertussen ben ik ook begonnen met de constructie van de bergwand. Deze is gemaakt van isolatie schuimplaat die in vorm werd gesneden en dan als een puzzel in mekaar geschoven. Reden hiervoor is dat ik de volledige berg wil kunnen wegnemen indien nodig. De tunnels blijven elk aparte modules die ook wegneembaar zijn (voor o.a. latere inbouw van de bovenleiding).


Wat ik wil bereiken is een wand waar stukken rots zichtbaar zijn maar verder ook begroeid is met allerlei groen, een beetje zoals dit:


Ik heb al wat ideetjes hoe ik dit ga aanpakken.
Waar ik op dit moment echter over twijfel is hoe ik het vlak tussen de linker- en de middentunnel ga aanpakken...
De bedoeling is dat de kartonnen plaat vervangen wordt door een muur uit architechtenkarton. Alleen weet ik niet wat hier in deze gevallen gangbaar was. Is dit één stevige muur uit behoorlijk grote stenen? Zitten daar steunberen tegenaan of niet?
Ik ben op zoek naar voorbeelden maar heb nog niets gevonden dat me echt kan overtuigen. Mocht je voorbeelden kennen, deel ze gerust , dan kan het als inspiratie dienen!

Hier nog een fotootje van de wand die ik bedoel, met daarop mijn nieuwste aanwinst(en) : een setje van 3 Interfrigo wagens.


Tot binnenkort!

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

PeterVG

Prachtige tunnel Tom
Zeer precies gemaakt waardoor de natuurstenen netjes overkomen.
Om op jouw vraag te antwoorden.
Een strakke muur lijkt me wat eentoning.
Ik zou gaan voor muurdelen gemetseld rond rotsdelen.
Of waarom niet in plaats van een muur een uit zijn geheel uitgehakte rots zoals in Comblain La Tour.

DB 6504 @ Comblain La Tour by Peter Van Gestel, on Flickr

NMBS 644 @ Comblain Au Pont by Peter Van Gestel, on Flickr

Roche Comblain La Tour 3 by Peter Van Gestel, on Flickr

Metpetergaathetbeter

#266
Je mag beslist trots zijn op je Tunnelconstructies heel geloofwaardig, ik zag zelden zo'n mooie tunnelportalen in schaal (hoewel er nog te vinden zijn hier op het forum)

SuSke

#267
Mooie portalen Tom, zeer verzorgde uitvoering, zelfs de binnenzijde die nogal snel 'vergeten' wordt ziet er proachtig uit, vooral die met het metselwerk.

Om je kartonnen muur te vervangen zou je inderdaad naar de oplossing van Peter kunnen gaan. en stuk gemetste muur aan het middenportaal en overgaan naar een uitgekapte rotswand.
Of je steunberen nodig hebt, hangt puur af van de helling die je aan de muur wil/kan geven. Hoe schuiner de muur hoe minder nood aan steunberen.
Ook de bovenliggende massa peelt een rol. Is dat massieve rots, dan is er minder nood aan steunberen omdat dat van zichzelf stabieler is dan een berg grond die daar ligt (op een rots massief).
Hou er wel rekening mee dat je de aanwezigheid van je centrale portaal en tunnel een beetje moet camoufleren in dit geheel.

Succes met je verdere uitbouw.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Hoi Tom,

Knappe tunnelportalen man!  Mooi verfijnd en ook knappe kleur.

Ik weet dat je streeft naar een mooi resultaat dat toch Belgisch oogt en je openstaat voor tips en advies.  Dus hier komt ie...

Momenteel is de compositie wat "gewrongen" doordat je nogal veel gegevens hebt op een beperkte ruimte.  Dat is nu eenmaal vaak een typisch probleem met modelspoor omdat we meestal de plaats niet hebben.
Wil je de compositie behouden, dan zou ik gaan voor een bouwkundige muurpartij want rotsen gaan daar echt onlogisch en geforceerd lijken doordat je links van je dubbelspoor tunnelportaal geen volume hebt.

Wil je toch rotsformaties dan zou ik de twee linkse tunnelportalen meer naar achteren plaatsen.  Op die manier krijgen je meer volume of ruimte tussen die portalen.  Het bovenliggende toekomstige landschap zou ik iets verlagen en ook gradueel meer naar achter te plaatsen. 

Nu het is enkel maar informatie afgaande van de getoonde foto's.

In alle geval.  Ik volg dit project graag  :D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Cozzy

Peter, Frans, Evan,

Dank voor jullie reacties, hier kan ik iets mee!

Een stuk van jullie feedback bevestigt mijn vermoeden van de 'grote' muur => kans op een saaie aanblik.
Anderzijds ben ik me bewust van de 'drukke' of 'gewrongen' situatie...

Het beeld dat je vanaf de heel andere kant van de baan krijgt (of dat ik wil krijgen ::) - ik plaats bij gelegenheid een fotootje hiervan) is dat je de illusie schept dat de drie tunnels écht elk een andere richting uitgaan. Om dit te bekomen heb ik de portalen behoorlijk naar voren moeten brengen zodat in het eerste deel van de koker alsnog de bocht niet zichtbaar is als toeschouwer.
Brengt mij gelijk bij een beperking, nl. het naar achter verschuiven van de tunnels gaat me niet (meer) lukken, ook gezien ze specifiek op maat van de kromming van het spoor op die plaats zijn gemaakt... (tenzij ik ze opnieuw maak wat ik ik eigenlijk zonde zou vinden).

De opmerking van Evan rond het volume aan de linkerzijde van het dubbelspoor tunnelportaal is volledig terecht en verantwoordt/verplicht je tot - sowieso een stuk - muurpartij...
De optie van een muur die overgaat in, of gebouwd is rond een deel van de rotswand lijkt me de interessant!
Ik denk dat hier de oplossing dus ergens gaat liggen (dit compromis op zich zorgt al voor een Belgische aanblik  ;D)
Hierbij denk ik dan aan iets in de richting van onderstaande maar ik laat het idee nog wat rijpen...
Mocht je ondertussen een ongelofelijke brainwave krijgen die hier mee kan aan bijdragen => laat horen  ;)



Wat het bovenliggende landschap betreft: dat was idd een lukrake plaatsing van die geveltjes om een idee van hoogte en diepte te krijgen tov het benedendeel met de sporen. Ik volg je redenering van verlagen en iets naar achter brengen van dat deel Evan.

Sowieso al bedankt voor jullie meedenken!
Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog