Ailleurs - Niverance

Gestart door Cozzy, 15 mei 2011, 20:25:47 PM

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cozzy

Bedankt mannen!
Ik laat  terug plaatjes zien als er vorderingen zijn  ;)
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cozzy

Even tussendoor een stand van zaken:

Ik ben begonnen met het tunnelportaal:


En met het eerste deel van de binnenafwerking ben ik voor een stuk klaar:


Voor de binnenafwerking heb ik me laten inspireren door deze foto:

TSP 4602 on the NMBS-line 128 by Franky De Witte, on Flickr

Waar ik echter nog niet uit ben is de verdere afwerking boven de stenenpartij.
Op de foto van TSP is de rest van de tunnel een gemetst gewelf, wat ik echter ook wel mooi vind is de rest van het gewelf te maken zoals onderstaande foto:

Foto gelinkt van IL PLASTICO "CASTELLO" - scala H0 di Luciano Lepri

Hierbij lijkt het alsof het gewelf gepleisterd is. Enige wat ik me afvraag of er dergelijke soorten tunnels in Belgenland bestaan (hebben)?
Dus mochten jullie nog ideeën of suggesties hebben mag je ze zeker delen  ;)

Tot volgende keer!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

svvander

Heb je dit helemaal met potlood gedaan? (Ik veronderstel dat je d.m.v. het potlood, ook lichte reliëf hebt aangebracht?) Supermooi.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

Citaat van: Cozzy op 21 augustus 2020, 22:05:56 PM
Waar ik echter nog niet uit ben is de verdere afwerking boven de stenenpartij.
Op de foto van TSP is de rest van de tunnel een gemetst gewelf, wat ik echter ook wel mooi vind is de rest van het gewelf te maken zoals onderstaande foto:

Foto gelinkt van IL PLASTICO "CASTELLO" - scala H0 di Luciano Lepri

Hierbij lijkt het alsof het gewelf gepleisterd is. Enige wat ik me afvraag of er dergelijke soorten tunnels in Belgenland bestaan (hebben)?
Dus mochten jullie nog ideeën of suggesties hebben mag je ze zeker delen  ;)

Tot volgende keer!

Bij deze tunnel is het gewelf bekleed met spuitbeton. Er zijn wel meerdere tunnels in België die deze afwerking kregen.

Meestal als gevolg van een behandeling tegen insijpeling van grondwater. Hierdoor krijg je erosie en dan durven er stukken van de rotsgrond loskomen. Vroeger werd de wand dan gemetseld. Later werd de tunnelwand voorzien van een laag spuitbeton. Voordeel: het is goedkoper en sneller, want er moet niets weggekapt worden en het risico op blijvende holtes achter de bekleding is veel kleiner.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cozzy

Citaat van: svvander op 21 augustus 2020, 22:09:54 PM
Heb je dit helemaal met potlood gedaan? (Ik veronderstel dat je d.m.v. het potlood, ook lichte reliëf hebt aangebracht?) Supermooi.
Hoi Sven, alles is idd gewoon met een heel scherp potlood gedaan...
Wat lijntjes trekken en daarna met de hand de verschillende stenen tekenen.
Niet moeilijk, werkt wel rustgevend  ;)
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cozzy

Citaat van: SuSke op 22 augustus 2020, 13:21:15 PM
Bij deze tunnel is het gewelf bekleed met spuitbeton. Er zijn wel meerdere tunnels in België die deze afwerking kregen.

Meestal als gevolg van een behandeling tegen insijpeling van grondwater. Hierdoor krijg je erosie en dan durven er stukken van de rotsgrond loskomen. Vroeger werd de wand dan gemetseld. Later werd de tunnelwand voorzien van een laag spuitbeton. Voordeel: het is goedkoper en sneller, want er moet niets weggekapt worden en het risico op blijvende holtes achter de bekleding is veel kleiner.

Hey Frans, bedankt voor de toelichting!
Weer wat wijzer geworden 8)
Moet ik wel even nadenken wat ik wil want ik vermoed dat als ik voor de spuitbeton-afwerking kies, ik de baan gelijk in ep. IV situeer...
Tenzij men hier al ervaring mee had in de zestiger jaren?
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

SuSke

Echt spuitbeton is van ergens in de jaren 70. Maar daarvoor zal het ook al wel toegepast zijn op een iets artisanalere manier als cementbepleistering.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

En vergeet zeker die diagonale witte lijnen niet ;) (zoals de foto) Die zijn op hun laagste punt te vinden bij een nis of de uitgang.  Als je als dienstdoende of verdwaalde voetganger er rondloopt weet je waar de dichtstbijzijnde veilige plek is bij naderen van een spoorgebonden voertuig ;)

Dit is bovendien een leuk detail

succes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Cozzy

Frans & Evan dank voor de info en de tip 8)
Neem ik mee in m'n probeersel!

Tot later!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Gerolf

Mooi portaal in wording, Tom  :)

Citaat van: evan op 22 augustus 2020, 20:49:37 PMEn vergeet zeker die diagonale witte lijnen niet ;) (zoals de foto) Die zijn op hun laagste punt te vinden bij een nis of de uitgang.  Als je als dienstdoende of verdwaalde voetganger er rondloopt weet je waar de dichtstbijzijnde veilige plek is bij naderen van een spoorgebonden voertuig ;)

Weer wat bijgeleerd  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Cozzy

Thanks Gerolf.
Peter, tof om extra fotootjes te delen, dikke mercie!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cozzy

Sinds vorige keer een stapje verder in de bouwwerken...
De eerste ondergrondse doorsteek is bijna een feit!

Hieronder wat plaatjes van de huidige stand van zaken.
Een deel van de binnenwand is afgewerkt door een onderaannemer (Redutex) en de onderkant is huisgemaakt.
Op dit moment zijn er nog wat kieren en gaatjes maar die verdwijnen ten gepaste tijde. Nu komt er nog een afwerkingslijst tussen de natuursteen en de baksteen en dan wordt de natuursteen ingekleurd en natuurlijk het portaal zelf, spannend!
Daarna verder met verwering van de wanden.









Tot de volgende!
Groeten,
Tom

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cozzy

Het eerste afgewerkte scenery onderdeel van m'n baan is een feit!
Het tunnelportaal is ingekleurd en verweerd...
als er nog dingen anders kunnen of ik iets over het hoofd gezien heb, laat zeker horen, ik kan er maar van leren.

Hieronder wat plaatjes van hoe het er nu uitziet:






Groet!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog