Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Ailleurs - Niverance

Gestart door Cozzy, 15 mei 2011, 20:25:47 PM

Herwig

#315
  schone verwering, méér moet dat ni zijn.

  de NMBS-Colli-dienst bestaat vanaf A°1966
  de spec. Colli-wagens (op basis van gewone Glms 20-tons A°1947 G-wagens) pas tien jaar later, A°1976 .    Dwz. steeds tijdperk4.

  in de tweede helft van de jaren 1960 kregen alle (goederen)wagens ook de UIC-(computer)nummering.
  en werd tevens de oorspronkelijk horizontale beplanking van dit wagentype geleidelijk vervangen door multiplex-platen.

 

Klaas Zondervan

Ik heb zulke wagens vandaag zien rijden op Ontraxs in Utrecht. Waren dat deze, of was dat van een andere modelspoorder?

Metpetergaathetbeter

je hebt 3 fabrikanten die ze aanboden liliput(Dacker), B-Models en Hobbytrade (foto's denk ik van een geslaagd geweatherd model van die fabrikant)

Cozzy

Citaat van: Herwig op 17 maart 2023, 20:59:36 PMde NMBS-Colli-dienst bestaat vanaf A°1966
  de spec. Colli-wagens (op basis van gewone Glms 20-tons A°1947 G-wagens) pas tien jaar later, A°1976 .    Dwz. steeds tijdperk4.

  in de tweede helft van de jaren 1960 kregen alle (goederen)wagens ook de UIC-(computer)nummering.
  en werd tevens de oorspronkelijk horizontale beplanking van dit wagentype geleidelijk vervangen door multiplex-platen.


Dank je wel  Herwig, weer wat bijgeleerd!
Mag ik hieruit concluderen dat de 'gewone' bruine Glms (zonder horizontale gele band) al wel werden ingezet vanaf 1966?

groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Herwig

#319
   aan Tom ,

   A°1947:     "20 tons"       G-wagen      Glms        horizontale beplanking        groen   
                      gelig 6-cijferig wagennummer met B-in-ovaal.

   A°1955/56:  wagenkast UIC-roodbruin met wit 7-cijferig wagennummer    +   wagentypenummer 2211, rechts bovenaan op de wagenflank

    jaren 1960 (?):     roodbruine multiplexplaten ipv. beplanking
   ( er zijn enkele foto's van wagens reeds met platen, maar toch nog met een witte B-in-ovaal  + 7-cijferig wagennummer )
    ( maar de meeste afbeeldingen van multiplex-wagenkasten, tonen het computernr.) 

   A°1966 en volgende:   UIC-computernummer   

   A°1976 :    sommige van deze bruine wagens krijgen een Colli-livrei

   A°198x  :   GKKlms    ( nieuwe UIC-lettercode voor zelfde, ongewijzigde Glms-wagens )

   [  A°1948 Glms:  is de verwante, groene, maar gansmetalen G-wagen met de kenmerkende 'golfplaten'  op de kop 
       roodbruine kast, vanaf 1956, met wagentypenummer 2212  ]

   Zie ook het sublieme foto-e-boek van PeterVan Gestel/Fernand Maes   

erwin9

#320
Citaat van: Klaas Zondervan op 17 maart 2023, 23:18:23 PMIk heb zulke wagens vandaag zien rijden op Ontraxs in Utrecht. Waren dat deze, of was dat van een andere modelspoorder?

Klaas, dat waren de Colli-wagons van Lilliput van een van onze leden van msc HET SPOOR vzw op de baan "Doublenghien" van Alan,  een van onze leden. Deze wagens werden door Roel (ook een lid van onze vereniging) vakkundig vervuild.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Cozzy

Herwig, bedankt nog voor de uitvoerige toelichting!

In functie van de beschikbare tijd (en goesting) houd ik me met verschillende dingen van de baan bezig.
Vandaag dus even geen verdere verwering maar m'n eerste zelfgemaakte perron gepast en het tweede ongeschilderde ruwbouwexemplaar ook even laten poseren om te kijken hoe het geheel 'smoelt'.
Best tevreden mee tot nu toe. Nu verder met de afwerking van het ruwbouwperron...


by Tom Cosemans, on Flickr

Tot later!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cozzy

En toen was het plots al najaar...

Sinds de vorige post heb ik het perron opnieuw gemaakt omdat het niet helemaal de boog van de sporen volgde. Daarom even op zoek gegaan naar een manier om dat voor elkaar te krijgen en dit werkt voor mij:

Om de juiste vorm van het perron tov de sporen te verkrijgen maak ik gebruik van een oud wagonnetje met een potlood op. Daarmee trek ik het spoorverloop over op een reep gewoon karton.


by Tom Cosemans, on Flickr

Die lijn snijd ik nadien zodat het karton dienst doet als mal om het perron uit het architectenkarton te snijden.
Daarna doet dit ook dienst om de lijnen van de tegels over te trekken op het perron:

by Tom Cosemans, on Flickr

De tegels zijn 30x30cm, de onderlinge afstand van de tegelrijen teken ik af met een schaallat en vervolgens gebruik ik de mal om de lijnen over te trekken zoals hierboven.
Daarna moeten de onderlinge tegels getekend worden:

by Tom Cosemans, on Flickr

De perronboorden maak ik apart uit architectenkarton van 3mm en kleef ik er nadien tegen.
De boordstenen zijn op 1m schaalbreedte getekend en een dikte van 20cm op schaal.
De boord die je op de voorgaande foto ziet is in mijn opstelling de boordsteen van het hoofdperron die aan de straatkant komt.

Eens alles ingekleurd is ziet het er zo uit:

by Tom Cosemans, on Flickr


by Tom Cosemans, on Flickr

De witte afstapstenen zijn ondertussen getest en het spoorverkeer wordt niet gehinderd!
Eens de ballast gelegd is zie je geen hoogteverschil meer tussen de afstapstenen en de ondergrond.

Tot slot nog even een luchtopname van het station in aanbouw:

by Tom Cosemans, on Flickr

Ik ben best tevreden met dit stuk, nu de andere kant van het perron ook voorzien van de afstapstenen. Daarna kan ik het hoofdperron van perronboorden voorzien.

Tot later!

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

DFS



adrievans

Zo'n perron in een lichte bocht smoelt toch wel heel mooi  :P  :P
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

just4fun


SuSke

Geraak de tel niet kwijt Tom   ;D  ;D
Het ziet er in ieder geval al heel netjes uit.
Na het ballasten ook een beetje rossig stof in de hoek tussen de stenen en het perron.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cozzy

Aan iedereen een gelukkig nieuwjaar!

Ik heb me de afgelopen tijd bezig gehouden met het verweren van een viertal Shimmns wagons.
Ondertussen zijn ze in het station van Ailleurs afgeleverd en Alphonse, de stationschef, inspecteert het geheel ;D





Tot de volgende!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

RUNE

Alphonse zag dat het goed was.  :)