Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Ailleurs - Niverance

Gestart door Cozzy, 15 mei 2011, 20:25:47 PM

OlivierV

Knap totaalbaanplan, echter zou ik dat slingerend spoor onderin iets minder laten singeren, nu lijkt het een beetje alsof je een bocht gepland hebt om een bocht te hebben ... ;)

Van dat depot ga ik zeker het een en ander opsteken. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

dat wordt een heel mooie baan.   geen overdreven chi-chi en  tralala, maar wel veel mooie stukken om aan te kleden, te rijden en te genieten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Mooi plan. Eén bedenking aan het depot: de Engelsman aan spoor E zou ik vervangen door 2 wissels,
en spoor E laten doorlopen naar het station (en daar eventueel de Engelsman gebruiken)
Op dat spoor kan dan een stomer klaarstaan voor een locwissel  ;)

Citaat van: OlivierV op 17 oktober 2016, 14:01:52 PM...zou ik dat slingerend spoor onderin iets minder laten singeren, nu lijkt het een beetje alsof je een bocht gepland hebt om een bocht te hebben ... ;)

Ik vermoed dat er een heuvel komt, die het geslinger een reden geeft  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 17 oktober 2016, 14:57:35 PM
Mooi plan. Eén bedenking aan het depot: de Engelsman aan spoor E zou ik vervangen door 2 wissels,
en spoor E laten doorlopen naar het station (en daar eventueel de Engelsman gebruiken)
Op dat spoor kan dan een stomer klaarstaan voor een locwissel  ;)

Citaat van: OlivierV op 17 oktober 2016, 14:01:52 PM...zou ik dat slingerend spoor onderin iets minder laten singeren, nu lijkt het een beetje alsof je een bocht gepland hebt om een bocht te hebben ... ;)

Ik vermoed dat er een heuvel komt, die het geslinger een reden geeft  :)
Dat wel, maar een beetje minder zou beter zijn denk ik, voor de rest wat betreft de wissels kan ik je wel volgen :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Oops, heb ik je bijdrage en update van het plan van 14 oktober helemaal gemist! Hoe is't mogelijk!

Maar het plan ziet er goed uit: mooie lijn, leuk spel met wat zichtbaar is en wat niet. Maar ik heb toch een paar bedenkingen. Gerolf was me al voor met zijn opmerkingen. Maar ik zou willen aanvullen met nog een paar puntjes van aandacht. Ik vrees dat je niet voldeonde plaats hebt voorzien voor de perrons in je station (10), zowel in de breedte, als in de lengte. Ik denk dat je de wissels boven (11) iets naar rechts zal moeten verleggen om een beetje logische perronlente te bekomen. Het uitneembaar stuk (oranje, rechts) zal wel een uitdaging worden, vooral als de sporen er al op verschillende niveaus liggen. Ik weet ook niet wat de schaal is van je plan, maar hoe zit het met de reikwijdte? Kan je tot vanachter goed en comfortable werken? Indien de baan is ommuurd, dan zou dat zo op het eerste zicht wel moeilijk kunnen worden. De goederenkoer vind ik nog wat geforceerd. Daar is nog wat ruimte voor verbetering. De wissel op het inzetstuk rechts breekt de vloeiende lijn van het enkelspoor, wat jammer is. En in het hoofdspoor links onderaan net over de brug daal je met 2.5%. Het zou interessant kunnen zijn om de helling er te beperken to 2% om met lange slepen te kunnen rijden... indien mogelijk.

Bon, dat waren m'n bescheiden opmerking. Ik volg met plezier de evolutie van het baanplan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cozzy

Hallo allemaal,

Dank voor de commentaren en suggesties!
Op basis van jullie feedback krijg ik telkens wat extra inzichten, many thanks!

@ Olivier & Gerolf: allebei gelijk ;-) ; er wordt nog iets gepland in de 'bult', het verloop is daarom ook nog niet 100% definitief.
@ Dani: thanks mate!
@ Gerolf & Michiel: de suggestie met de engelsman kan ik volgen, had er eerder ook al aan gedacht... echter loop ik (voor mezelf  ::)) aan tegen het feit dat je met de vervanging door twee wissels + aansluiting op spoor G1 (de afbuigende wissel links van de engelsman op S3 komt te vervallen wegens te weinig plaats om nog aan te sluiten op het hoofdspoor S3) je geen rechtstreekse toegang meer hebt tot het depot en steeds via het goederenemplacement moet rangeren...
@ Michiel: Elk vierkantje is 5x5cm
- Wat de perrons betreft heb ik als spoorlengtes (telkens tussen de wissels gemeten): S1=280cm / S2=202cm / S3=155cm
De perronbreedte is nog variabel in die zin dat de sporen nu op standaard spoorgeometrie liggen maar ik ben van plan om de wissels van spoor S1 en S2 iets in te korten waardoor deze sporen dichter bij elkaar komen te liggen. Op dit moment is de afstand tussen spoor S2 en S3 +-5cm wat toch een perronbreedte betekent van 435cm. Niet echt superbreed maar m.i. wel voldoende (denk ik  ;))
- Bereikbaarheid van de baan zou OK moeten zijn in die zin dat het geheel in modules is opgebouwd, in geval van problemen kan ik er een module tussenuit halen. Ook de bovenbouw (=zichtbaar deel) is telkens afneembaar van de module.
- De goederenkoer is een eerste opzet en zeker nog niet definitief. Bedoeling zou zijn om via G1/G2 de goederenloods en laadkaai te bedienen en G3/G4 zouden fungeren als uithaalspoor en laad-/losspoor voor groot materiaal met bv.bokkraan en een mobiele laad/losinstallatie voor Kangourou wagons
- Wissel op het inzetstuk --> helemaal met je eens, mogelijk een oplossing door hem hoger te plaatsen, aansluitend op de wissel rechts van 11.
- Linksonder, daling 2,5%.... tja, is het resultaat van volgende wensen:
deze beide sporen gaan door de wand en komen terug tevoorschijn als spoor S1 en S2
het hoogteverschil tussen het station en onderaan de 'bult' is 6cm en aangezien ik geen stijging meer wil op de brug over de rivier (weet niet of dit in realiteit voorkomt) dien ik op de beperkte lengte 6 cm te dalen wat resulteert in 2.5% anderzijds heb ik de stijging naar dit niveau ook nodig om de onzichtbare kruisingen te kunnen realiseren. Als hieromtrent suggesties zijn... graag!

Enfin, hieronder m'n baanplan met nog wat extra uitleg:
Ik heb de weg er ook bij getekend (wordt ten noorden van de rivier een mengeling van oude kasseien hier en daar overgoten met wat asfalt, eens het water over wordt het netjes asfalt.
P1 stelt een (nog verder uit te werken) privéaansluiting voor van de lokale kolen-/olieboer. Op de weg ergens tussen 1 en 8 komt de 'officiële' ingang naar het stoomdepot. Op de 'T' ter hoogte van 11 komt de ingang naar de goederenkoer.

Even nog een vraag aan de heren moderators: is het mogelijk om de inhoud van dit draadje onder mijn draadje Ailleurs-Niverance te hangen aangezien het hier integraal deel van uitmaakt? Alvast dikke mercie!



Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

OlivierV

Dat brengt heel wat opheldering.

Nog een tip, ik zou op de dubbelsporige hoofdlijn de rails zo dicht mogelijk bij mekaar leggen zodat het realistisch wordt, van echt naar H0 wordt dat 46mm hart-op-hart afstand, dat dit niet overal haalbaar is, is zeer begrijpelijk maar 4,8-5cm is toch haalbaar denk ik en oogt zoveel mooier dan wanneer je rails bij wijze van spreken een kilometer uit mekaar liggen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#127
Bekijk ook even MSM nr 87 vanaf pagina 36-43, daar handelt men over Belgische stoomdepots.
Voorbeeld: Ath

Edit: in MSM 80 is er ook een deel 1 over Belgische stoomdepots.
Voorbeeld: Statte
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Cozzy

Hallo,

Ondertussen verder aan de slag gegaan met m'n baanplan. Het resultaat vinden jullie hieronder.
Tijdens het verder aanpassen kwam ik erachter dat ik geen uithaalspoor had voor alle inkomend goederenverkeer. Op dit moment is dit opgevangen via spoor U1.
Op zich kan dan inkomend goederenverkeer ontvangen worden op G1 en via U1 gerangeerd worden naar de verschillende sporen G1/G2/G3/G4/P1.

Als jullie nog suggesties of bedenkingen hebben laat gerust horen!

@Olivier: Bedankt voor de info van de MSM nrs, ga ik eens opnieuw doornemen en wie weet geeft dit nog extra inzichten.



Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

jean-luc

Ik maak nu kennis met dit prachtige draadje. Het is nog steeds mijn droom om een depot te bouwen en het zal zo blijven want ik heb geen plaats.
Suske is me voor met de suggestie voor een watertoren.
Wat je nog kunt doen is een pomphuis, naast de rivier is er plaats, en enkele bezinkingsputten, links van de draaischijf, bouwen.
Het water moest, voor het in de watertoren opgepompt werd, van alle vuil en onzuiverheden ontdaan worden.
Dit gebeurde in betonnen of gemetste putten, meestal drie, waarvan het water dan van de ene in de andere overgeheveld werd.
Dit wordt in model weinig nagebootst maar jij hebt hier plaats dus is het zeker het overwegen waard en het geeft het depot een realistische uitzicht.
Ik duik eens mijn archief in voor wat beelden van pomphuis en bezinkingsputten.

3rail

Jean-luc.

Kijk even een bladzijde terug (2).
Daar had ik ook al een link op gezet. ;)

Tom, ga je er ook nog een loc loods op zetten?

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Cozzy

Hallo Jean-Luc,

Dank voor de extra ideeën!
Ben benieuwd naar het beeldmateriaal van zo'n pomphuis...
Nu jij dit ter sprake bracht dacht ik aan een foto die ik als favoriet heb gemarkeerd omdat ik in de veronderstelling was dat het om zandopslag ging.
Met jouw uitleg vermoed ik echter dat het bouwwerk rechts zo'n bezinkingsput is ::)
Kijk zelf maar eens via deze link: https://flic.kr/p/cxzzNL
Mochten er mensen zijn die fotomateriaal van zandopslag en/of -droging hebben houd ik me zeker aanbevolen  :)

@ Edward: Het grijze vlak bij nr.4 stelt de locloods voor. Ik ga ze echter pas bouwen eens de sporen liggen zodat de ingangspoorten zeker uitkomen  ;)

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

jean-luc

Hallo,

Ja Tom, het zou kunnen dat dit rechts op de foto een bezinkingsput of vergaarbak is. Mogelijks is de vorm en de manier van bezinking afhankelijk van de toenmalige spoorwegmaatschappij. Ik heb één boek waarin er misschien wat lectuur over dergelijke putten staat. Ik zoek het op en doe mijn best om tijdig verslag te doen.
De foto's die ik genomen heb op het depot te Steenbrugge dateren van 2001, toen ik de bouw van de watertoren van Steenbrugge aan het plannen was. Toen kon je ook nog vrij het domein betreden, nu heb je binnen de minuten de politie naast je staan omdat je aanzien wordt als een potentiële metaaldief. (hun optreden vind ik terecht!)
Wat we op de foto's zien zijn betonnen muren die door middel van de (verroeste) buizen met elkaar verboden zijn om het water over te hevelen. Mogelijks waren de originele hoger. De watertoren staat een dertigtal meter naar rechts. Nadat alle onzuiverheden en vuil voldoende bezonken was, werd het water in de watertoren gepompt. Die pomp bevond zich in de toren zelf.
Gelukkig dat ik de putten toen snel fotografeerde want ik vermoed dat men ze aan het verbouwen was ...










Hieronder enkele beelden van het pomphuis voor de vergaarbakken.
Dit staat in vogelvlucht zo'n 200 meter van de watertoren. Het staat naast een grote (vis) vijver die vroeger door de NMBS uitgebaat werd.
De beelden van het pomphuis dateren van 2007, toen was de authentieke pomp nog aanwezig.  Merk ook de resten van de isolatie rond de buizen (tegen vervriezing) die dan de spoorberm ingaan en diep onder de grond blijven (tegen vervriezing) tot ze aan de vergaarputten komen. Ik heb de maten van het gebouwtje nog liggen in mijn archiefke.
Ik heb het nagebouwd in HO maar zal toch efkes moeten zoeken om een beeld te publiceren.



















Groeten, jean-Luc


Cozzy

Hoi Jean-Luc,

Erg waardevol fotomateriaal, waarvoor dank!!
Mocht je nog info (terug)vinden en/of afmetingen houd ik me zeker aanbevolen... :P
Tof om op deze manier de aankleding van het depot verder in te vullen!

Ik heb ondertussen een fijne link ontdekt ivm NMBS watertorens! Voor de geïnteresseerden:
http://fotoalbum.seniorennet.be/SPOORFREAK/watertorens_nmbs

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

jean-luc

#134
In MSM 25 schreef ik een bijdrage over de bouw van de watertoren van Steenbrugge.
Zelfbouw is nog steeds de moeder en de deugd van iedere modelbouwer.  :D

Gisteren had ik een kleine operatie aan mijn neus, waar ik nog een beetje murm van ben.
Vanaf dat het gaat zoek ik alles bij elkaar.