Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ailleurs - Niverance

Gestart door Cozzy, 15 mei 2011, 20:25:47 PM

Cozzy

Het heeft allemaal wat voeten in de aarde gehad maar na enkele weken knutselen en timmeren is de onderbouw voor m'n spoorbaan-in-wording eindelijk klaar...

Wou jullie de eerste foto's niet onthouden:I
het sporenplan is ook klaar (heeft gedurende 3 jaar allerlei wijzigingen ondergaan) ; nu wordt het mondjesmaat de nodige sporen en aansturingen aankopen en leggen!

Zoals beloofd een paar plaatjes van de huidige situatie:






Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Gerolf

#1
Degelijke constructie, Tom [8D]
En een goeie werkverlichting - ook belangrijk [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#2
Mooie opbouw!
Dit wordt een grote baan.  Daar ga je heel wat tijd insteken !
Succes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

#3
Zeer netjes.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Pol

#4
Dat ziet er alvast degelijk uit! Wat zijn de afmetingen?

Groeten,
Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Cedric

#5
Ziet er alvast heel degelijk en netjes uit[:)]

Ik zie dat je met verschillende modules werkt, ga je ook nog doorvoergaten voor elektrische leidingen en dergelijke boren tussen de verschillende modules? Ik zie dat je dit reeds gedaan hebt voor de steunplanken binnenin de modules, maar niet aan de kopeinden van elke module.

Dit wordt alvast weer een draadje voor met interesse te volgen[8D][^]

Cozzy

#6
Bedankt voor de reacties!

De constructie heeft wat pas- en meetwerk gevraagd ; de lengte van de verschillende modules varieert nl. omdat er noch op het 'schaduw'niveau, noch op het zichtbare deel wissels op de scheiding mochten terechtkomen.
De totale lengte bedraagt 530cm, de breedte 290cm.

Goed gezien Cedric [;)], bedoeling is inderdaad dat er nog doorvoergaten tussen de modules voorzien worden. Bij de steunplanken heb ik gebruik gemaakt van vlinderboren, voor de doorvoergaten (nog een paar maatjes groter misschien?) ga ik gebruikmaken van klokboren.
In verband hiermee misschien even jullie mening: ben je voor doorvoergaten best om deze centraal (1x) te voorzien of langs de zijkanten (2x)?

Jean, de baan garandeerd (hoop ik) inderdaad ettelijke jaren modelbouw- en spoorplezier, ik kijk er echt naar uit om aan de slag te gaan. Momenteel heb ik een teststukje waarop ik ballasten, schilderen, spoorleggen,... uitprobeer.
Bij gelegenheid plaats ik er een fotootje van.

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Steam.N

#7
Tom,

zou het niet het handigste zijn, indien je de gaten aan weerskanten voorzag?  Dan heb je minder kabel nodig als je langs de tafel moet ...

Laat je het sporenplan ook eens zien?  Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt [:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

wisselstromer

#8
dat ziet er veelbelovend uit
met wat ga je rijden (ac of dc)
welk tijdperk welke maatschappij, wat voor type baan.....

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Metpetergaathetbeter

#9
Als je baan met dezelfde nauwkeurigheid en zorg gebouwd wordt zal dit zeker een juweeltje worden !

Groeten Peter[;)]

Cozzy

#10
@Jean: Ga inderdaad langs beide zijden een doorvoorgat voorzien, lijkt me het handigst.
hieronder ook m'n spoorplan [:I]

@Wim: het is een DC-baan naar Belgisch voorbeeld. Het tijdperk situeert zich ergens in III en IV maar ik hou wel van dichterlijke (spoor-) vrijheid ; de realiteit kan dus wel eens geweld aangedaan worden als 't gaat om historisch juiste combinaties [;)]

@Peter: thanks voor het compliment, het is alleszins een streefdoel [:)]

Hieronder een idee van m'n spoorbaan:
onderzijde
(schaduwstation/niet zichtbaar)
de verticale linealen zijn de modulescheidingen



bovenzijde
Bedoeling is dat aan de noordzijde het station komt met twee doorlopende sporen en een uitwijkspoor. Daaronder komt de goederenopslag/-overslag.
Vanuit het station vertrekt er links een lokaal lijntje dat splitst in een toegang naar het schaduwstation en het zuidelijke zichtbare deel waar ik voornamelijk natuur wens weer te geven.
Tevens is er vanuit het station een aansluiting naar de remise met keerdriehoek en linksonderaan een locloods.
Het dubbelspoor wil ik graag van bovenleiding voorzien.



Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Steam.N

#11
Tom,

is de lengte van de sporen in het station en schaduwstation niet wat kort?  Of is dit gezichtsbedrog tgv de schematische voorstelling van je plan?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cozzy

#12
Bedankt voor de tip Jean!!
Dit was me ontgaan, ik heb ondertussen het ontwerp aangepast en nu is de lengte voor de beide hoofdsporen aanvaardbaar (195 en 155cm).
Ik had voor mezelf vooropgesteld dat een trein met 4 wagons + loc moest kunnen stoppen (4x +-30cm en 1x +- 20cm). Dankzij jou reactie is 't voor beide sporen nu in orde [:)]
De afbeelding is aangepast in de post hierboven.

Thanks!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Gerolf

#13
Ik ben wat bezorgd over de steilte van je hellingen aan de beide kanten.
Ik schat de afstand op zo'n 150cm, en als je zowel spoor laat klimmen en dalen, is het nog nipt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cozzy

#14
Hoi Gerolf,

terechte zorg... ik heb op dit moment langs beide zijden een hoogteverschil van 10cm, vrij nipt denk ik (voor de hoogte heb ik me gebaseerd op NEM 102 & 202 en een max. stijgingspercentage van 2,5%).

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog