Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Tafel ondergrond uit styrofoam

Gestart door Gizzmo, 15 mei 2011, 13:43:32 PM

Gizzmo

Hi all,

Wie heeft er ervaring met een ondergrond van styrofoam?
Ik denk er over na om mijn ondergrond op te bouwen uit 2 lagen styrofoam of isolatie platen zoals ze zeggen. Het lijkt me eenvoudig om op die manier een stadsthema uit te werken met tunneltjes ed waar auto's doorheen kunnen rijden. Maar ook een station dat zich ondergronds bevindt en dat dan vooraan op de tafel in een doorsnede zichtbaar is.

Ik vraag me echter af of ik niet in de problemen geraak met het rijgeluid ??? zo'n platen klinken nogal snel "hol" ...

Verder vraag ik me ook af of een wissel aandrijving met Servo's nog deftig werkt ... gezien de extra afstand tussen de tafel en de wissel.

Een voordeel zou dan weer kunnen zijn dat je de stadsgedeelte in vierkanten kan opdelen die je stuk voor stuk kan afwerken (in de huiskamer bv.) en later weer op de tafel kan leggen.

Ter verduidelijking nog even een afbeelding (niet op de verhoudingen letten ;)):
IMGhttp://i73.photobucket.com/albums/i206/giz_zmo/Screenshot2011-05-15at132349.png/IMG

doomslu

Een uitneembaar stuk van mijn baan ligt op dergelijke plaat, die op een raamwerk is bevestigd. Ik kan je verzekeren dat het een hoop herrie maakt. Niet doen, zou ik zeggen, toch niet als ondergrond voor de sporen. Voor het landschap, Ok.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

jacques timmermans

Gizzmo,

als je met een "sandwich" van bijvoorbeeld 12 of 16 mm multiplex en 5 cm styrofoam werkt, die over het gehele vlak aan beide zijden verlijmd wordt, zal het rijgeluid praktisch volledig gedemt worden. Je hoort dan alleen nog het rolgeluid van rijtuigen, dat niet meer door de grondplaat, dat volgens de geluidsleer als een klankbord werkt, versterkt wordt.

Jacques Timmermans

Gizzmo

Ok Jacques,

Even zien of ik het goed heb begrepen ...?
Dus als ik op het multiplex tafelblad een styrofoam kleef dan opnieuw een multiplex en dan opnieuw een styrofoam plaat zou het geluid gedempt worden??

Werkt dit trouwens ook met MDF?

Many thx alvast voor de info!!

ratje

Heb ook al met dit materiaal gewerkt, als je onder je sporen kurk of een andere bedding gebruikt, dan heb je geen last van extra geluid. Doe je het zonder, hout klinkt even hard [:)]
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

jacques timmermans

Gizzmo,

met een "sandwich" bedoel ik dat op een plaat styrofoam aan beide zijden een plaat multiplex van een identieke grootte wordt gelijmd, en niet zoals jij bedoelt: tafelblad van multiplex - styrofoam - multiplex - styrofoam.

Alvast succes,

Jacques Timmermans

Peter

Als je naar Gizzmo zijn onderschrift kijkt spreken we hier wel over spoor N, waar de rolgeluiden veel minder zijn dan in H0
Met vriendelijke groeten
Peter

Kautenbach

veel goeie ervaringen mee, let wel op het geluid idd, de sporen op een houten ondergrond met een kurkbed, niet op het schuim is mijn ervaring in elk geval. Dit schuim is echt ideaal, je krijgt snel veel hoogte(verschillen) is licht, vervormt niet, enigszins beloopbaar zelfs en met diverse lijmen te plakken. Eenvoudig met een broodmes te verwerken mocht je geen gereedschap hebben. In een later stadium ideaal om bomen in te planten, het enige nadeel is wel weer de dikte, ivm leiding verloop voor verlichtingen. volgens mij gaan die servo's niet werken want de pakketdikte van 2 platen is al gauw 10 cm.

veel plezier ermee. groet, Wim