Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

mislukte roest-poging

Gestart door Dirky, 12 mei 2011, 22:46:12 PM

Dirky

IMGhttp://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/20110512294.jpg/IMG

Ik wou op deze brug roest aanbrengen met de zout techniek. Eerst werd het stuk brug in matte grondverf gezet. Roestplekken aangebracht met acryl uit tubes. Bevochtigen, zout er op, een dag drogen, overspuiten met donker grijs, glans er uit halen met pastel om dan uiteindelijk het zout weg te schrapen.

Acrylverf uit tubes lost samen met het zout omdat de hechting met de grondverf niet optimaal is...

Dus: humbrol of iets dergelijks gebruiken!

evan

Hoi Dirky,

Jammer dat het je niet lukte!

Je mag het zout niet wegschrapen, maar spoelen met Lauw of licht warm water en evt een oude tandenborstel zachtjes gebruiken.  
Was de acryl roestkleur al goed en volledig droog alvorens het aanbrengen van het zout?

Groetjes

Evan

PS Knappe brugconstructie.  Welke fabrikant is dit? of is het A la Dirky?
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Roderik

Dg dirk. Ik heb de zouttechniek al een paar keer gebruikt en ik gebruik steeds een dun laagje matte vernis voor ik het zout aanbreng.
De acrylverf gaat er gewoon weer af als je er mee water op zit.
Always be modelling!

Dirky

Het is een oude (vermoedelijk) Faller brug die niet werd afgehaald door iemand die ze gratis mocht en ook zou komen halen. Ideaal experimenteer-terrein voor een toekomstige Vierendeelbrug...

De acryl verf was al een dag uitgedroogd vandaar dat ik dacht dat een neveltje "nat" geen probleem zou zijn. Het laagje vernis zal er inderdaad op moeten of ik gebruik Humbrol roest...

in 't weekend eens schuren met de tandenborstel en herbeginnen...

bollen neus

Hallo Dirk, kan het niet liggen aan de samenstelling van plastiek van de brug zelf? Te vettig? Ook de ouderdom kan soms een rol spelen en een andere grondverf gebruiken kan soms ook al de oplossing geven? Spijtig dat het tegenvalt op deze manier maar is een enorm goede leerschool en het zal jou dan ook geen tweede keer overkomen.Veel succes nog met dit mooie projectje.[:)]

Baureihe 103

Hoi,

Dit lijkt mij een behoorlijk ingewikkelde methode
waarom niet simpel met wat verf en of pigmentpoeder
in de juiste roest kleur.

Groetjes Bert

Keep it simpel[:D]


(wat is nu eigenlijk een juiste roestkleur geel oranje bruin zwart het bestaat allemaal afhankelijk van hoe oud de roest is)
Bestaat er een andere hobby.