Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Decoders

Gestart door Peter, 02 oktober 2005, 15:27:22 PM

Peter

Waarom blijven decoders (DCC) toch zo duur terwijl andere elektronische komponenten veel goedkoper zijn geworden, zie maar naar dig.fototoestellen (4.0 mpixel voor reeds 99 euro) DVD spelers voor 59 euro (niet niet enkel in Gamma, Lidl enz.)
Ik weet het, die afzetmarkt is veeeeeeel groter, maar ook het aantal verkochte dig. decoders is toch veel gestegen.
Het beste zou zijn dat de grote merken die ineens inbouwden in ALLE loks. Volgens mij zou de meerprijs te verwaarlozen zijn, en iemand die analoog rijdt heeft er toch geen last van als de decoder ingebouwd zit.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

In de meeste tweerail locs zit nog altijd geen decoder. Alleen bij Trix en Lilliput begin je een kentering te zien. Zij maken steeds meer modellen standaard met een decoder en maken geen analoge versie meer. Andere fabrikanten maken vaak twee of drie versies. Ja losse verkoop van decoders is veel duurder dan dat er standaard al een decoder in een loc zit. Dit zal altijd wel zo blijven hoor. Bovendien heb je de keuze dan tussen verschillende merken. Want als er een standaard een decoder in een loc wordt gebouwd heb je zodadelijk keuze tussen Esu en Esu. Zelfs in de marklinlocs zit tegenwoordig een esu. Waardoor Esu toch wel zeer dominant is geworden in het decoderwereldje. Het is trouwens ook esu die zodadelijk komt met multiprotocol locsounddecoders voor N.

Brunel

citaat:
Geplaatst door PeterHet beste zou zijn dat de grote merken die ineens inbouwden in ALLE loks. Volgens mij zou de meerprijs te verwaarlozen zijn, en iemand die analoog rijdt heeft er toch geen last van als de decoder ingebouwd zit.
Peter



Nee dank je, ik schaf graag zelf een decoder naar keuze aan.
Overigens rijden veel loks analoog zonder decoder wel degelijk beter dan met decoder.

Over welke loks van Trix en Liliput heb je het eigenlijk Davy? Volgens mij leveren die merken hun loks ook gewoon zonder decoder, een enkele geluidslok daargelaten natuurlijk. Gelukkig maar.

rgp

Dag,

Peter, decoders duur ?
Tussen 1999 en 2005 is de prijs van een ZIMO decoder gezakt van 40 euro naar 26 euro of een daling met 35% en daarbovenop zijn de mogelijkheden ferm uitgebreid.
Standaard worden er nog steeds modellen geleverd in zowel een analoge versie als een digitale.  Het is trouwens goedkoper een analoge versie te digitaliseren dan een onmiddellijk een digitale versie te kopen.  Daarbij komt nog dan wie een digitaal model koopte, bedrogen kan uitkomen, wanneer hij over een digitaal bloksysteem beschikt: alle DCC decoders reageren niet op elk DCC digitaal bloksysteem.  Dit is natuurlijk niet van belang voor diegene die enkel maar digitaal rijden zonder bloksysteem.

Roland