Schoenendoosproject

Gestart door Michael, 03 mei 2011, 15:33:05 PM

Michael

Bij onze vrienden club hebben we geen clubbaan of iets dergelijks, ieder beleefd op zijn eigen wijze de hobby, de één verzameld, de ander bouwt een baan etc.
Zelf ben ik bezig met de bouw van een baan, maar aangezien ik niet zoveel tijd aan de hobby kan besteden vordert dat erg langzaam. Om onze clubleden wat te motiveren met scenery bouw zijn we begin dit jaar begonnen met het schoenendoos project, een beetje afgekeken van de mini baantjes wedstrijd, maar heel weinig restricties. Je moet het makkelijk kunnen meenemen was eigenlijk de enige beperking die we stelden.
De afgelopen maanden ben ik dan ook op zoek gegaan naar een onderwerp wat hiervoor in aanmerking kan komen en waarbij ik veel facetten van de hobby kan gebruiken. Wat ik wil gaan maken is een stukje spoor dat uit een tunnel komt en eindigt in een lokloods, lengte 80 cm, breedte 14 cm.
Een heel beperkt oppervlak maar genoeg om van alles op uit te testen, technieken die ik later op mijn baan ook wil gaan gebruiken.
Dit project vormt voor mij een leerschool om straks niet in al te diepe valkuilen terecht te komen. Tijdperk etc komen nu nog niet ter sprake, voorlopig wil ik het eenvoudig houden en gewoon wat dingen uitproberen.
De achterwand is een wolken lucht, eenvoudig maar bij alles wat hier bij komt kijken is voor mij de eerste keer.
De lokloods heb ik een aantal jaren geleden gekocht en wil deze nu nieuw leven inblazen.
Eerst heb ik de lokloods in kleur gespoten en daarna een wet wash toegepast, viel niet tegen maar ook niet mee.
imghttps://lh4.googleusercontent.com/_Ge7Jn4gVnPg/Tb_7Z92xFpI/AAAAAAAADR0/Guc4uahsefU/s640/IMG_8960.JPG /img

Alle adviezen zijn welkom.
Af en toe zal ik wat vorderingen posten, maar ook dit verloopt langzaam.
Alle foto's vinden jullie op volgende link.
https://picasaweb.google.com/debraekeleer6/Schoenendoosproject#
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

#1
Ja een hoop lezers maar niet een reactie waarop ik gehoopt had.
Zelf was ik niet tevreden over het resultaat, de muren waren te wit geworden, dan blijft er maar 1 remedie over, nl overnieuw, lokloods in kleur overgespoten en daarna met een sterker verdunde wetwash de lokloods behandeld.
Zie hier het resultaat.

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

gjvdz

#2
Der moet der eentje den eerste zijn, en deze keer ben ik het [:D][:D]
Ik vind het fantastisch wat je al gemaakt hebt, ga zo door zou ik zeggen, Dit wordt MOOI[:)]
Mvg Giel-Jan

hobbyist

#3
fijn begin. de stenen boven de ramen zou ik grijs verven, dit omdat deze nog al groot uitvallen tenopzichte van de stenen in de muur.

evan

#4
Ik ben benieuwd naar het vervolg[;)]  Leuk projectje[:)]

De stenen boven de ramen heben inderdaad een vreemde proportie om ook baksteen te wezen.  Ik weet niet of het in de werkelijkheid eventueel blauwe steen zou kunnen zijn?  Indien het zo moest zijn, kan je deze dan de gepaste "blauwe steen" kleur geven.  Tis maar een ideetje.  Het zal in ale geval extra variatie schenken aan het geheel[;)]

Groeten

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michael

#5
Die stenen boven de ramen goed idee mannen, maar waarschijnlijk iets voor komend weekend.
Bedankt voor 't advies.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

#6
Je hebt blijkbaar zelf al een antwoord gevonden: je "wetwash" was niet "wet" genoeg [;)]
Meerdere washes na elkaar met sterk verdunde verf is inderdaad de methode. Om voegen "in te wassen" kan je trouwens best diagonaal de tint aanbrengen, zo krijg je geen band die sterker is, zoals onderaan je loods op de eerste foto's.
De gevel vlak laten drogen (niet rechtop staand) scheelt ook een hoop [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

#7
Gerolf ik neem je advies mee, want toen ik de lokloods vanochtend netjes opgedroogd zag, was ik weer niet tevreden, weer een witte waas over de stenen, balen, maar aangezien ik de lat voor mezelf hoog leg , kan ik hiermee niet tevreden zijn en ga ik nog een keer overnieuw beginnen. Gemaakte fout, te snel resultaat willen zien.
Ik weet het geduld is een schone zaak maar ja....
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

prulleman

#8
probeer het eens anders. schilder alles in de kleur van de voegen, en dan pas de stenen met een hard penseeltje. deze techniek wordt door Theo (Budingen in miniatuur) gebruikt. tis alleen wat meer geduld[}:)]

Michael

#9
Jan zeker een optie, ik laat jullie nog weten hoe en wat.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

#10
Zo eindelijk weer eens tijd gevonden om aan de lokloods verder te werken, de adviezen in acht nemend ben ik gewoon overnieuw begonnen, de voegen volgens advies van Gerolf ingewassen en de stenen boven de ramen een grijs kleurtje gegeven.
Wat mij opviel was dat de stenen onder de ramen ook aanzienlijk groter zijn dan de gewone bakstenen, is dit ook grijze steen?
Ik heb bij 1 raam de stenen onder het raam ook grijs gemaakt, gaarne jullie advies, de stenen onder het raam ook grijs verven of gewoon baksteen kleur laten. Zie foto's.



Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ERVIN

#11
Persoonlijk zou ik die onderste laag niet in het grijs schilderen , dan gaat die kleur het geheel overheersen denk ik.
Maar dat ik mijn persoonlijke smaak h?.[;)]
Voor de rest ben je heel goed op dreef , en dat smaakt zeker naar meer.[:p]

doomslu

#12
Mijn advies? Baksteen kleur laten. Blauwe steen werd zeker zo niet geplaatst (denk ik).
Waar zitten die bouwingenieurs hier? [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

#13
In de plaats van grijs zie je wel regelmatig dat er geel kleurige stenen in verwerkt worden om boorden te maken, die al dan niet soms met zandkleurige verf geschildert worden (bv. station Zwijndrecht)







Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

#14
Blauwsteen wordt zelden of nooit als "steen" in metselwerk gebruikt. Boordstenen en vensterbanken worden uit ??n stuk (of een paar)gezaagd. Voor vensterbogen zal eerder natuursteen in het genre van balegemse (geelachtig) gebruikt worden.

Belangrijkste reden is dat mortel op blauwsteen een slechte hechting heeft. Blauwsteen ligt dan ook meestal met z'n gewicht op de mortel of in geval van plinten staat de blauwsteen ergens op en houd de mortel de plint tegen de muur.
Balegemse steen zuigt beter en hecht dan ook zeer goed op mortel.

Nu, dat was vroeger. Vandaag de dag zijn er zeer goede lijmen die toelaten al die gewoontes van toen te breken...

Maar zoals altijd: Uitzonderingen bevestigen de regel en in modelbouw kan zowat alles!