De uitdaging: \

Gestart door evan, 30 april 2011, 18:09:47 PM

Durango

#15
Goeiendag, daar gaat ie weer. Met hoeveel dingen tegelijk ben je nu bezig?[:D]

Ik kan maar amper mijn tijd, welke ik aan de hobby kan besteden, verdeelt krijgen tussen twee projectjes.[;)]
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Johan Poelmans

#16
citaat:
Geplaatst door evan

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Klopt, maar dan kan je 2 kleine nageltjes in je hout slaan, en vervolgens de onderkant van je rail er aan solderen. Scheelt dag en nacht! Meer zelfs, als je nog maar een R4 bocht ligt in HO, en je slijpt hem door, dan denk ik niet dat je nog een berijdbare bocht hebt ;)



Dan mag je geen stalen nageltjes nemen[:D]


En waarom niet? contactgeluid, of een andere reden?
 

evan

#17
Op stalen nageltjes solderen?  Moeilijk[:D]

Groeten[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Johan Poelmans

#18
Hmm, zou kunnen ;) Ben geen soldeerspecialist.

Maar ik heb er hier een hoopke liggen uit de brico waar het anders wel perfect op lukt [8D]. Alleen die rotrails van Tillig, die moet je op voorhand even opschuren aan de onderzijde, anders pakt er ook niks op.
 

evan

#19
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Hmm, zou kunnen ;) Ben geen soldeerspecialist.

Maar ik heb er hier een hoopke liggen uit de brico waar het anders wel perfect op lukt [8D]. Alleen die rotrails van Tillig, die moet je op voorhand even opschuren aan de onderzijde, anders pakt er ook niks op.



Tja de Tillig rails hebben reeds een mooi kleurtje, maar dat gaat ten koste van het soldeerwerk.  Schoonmaken daar waar je wil soderen is dan idd de boodschap[;)]

Deze avond na het werk heb ik eerst inkopen gedaan qua draad en nog een extra wisselmotor en stevigere staaldraad van 0,5mm.

Nadien heb ik aan de voorzijde van de eerste 3 modules, de afwerkingslijst gemaakt en geplaatst in 4mm MDF.  Deze dient gelakt te worden.

vb 2 e module met gaatjes voor de verzonken wisselbediening:



De tortoise motoren zijn voorzien van een dikkere staaldraad van 0,5 mm om meer druk op de wisseltongen te verkrijgen.  Dit is bij spoor 1 geen overbodige luxe

Dikkere draad:


De schakelaars voor de bediening vd wissels zijn ook reeds voorberreid en worden donderdag geplaatst.
Donderdag hoop ik de elektro toestanden gedaan te hebben zodat ik zondag de bochtmodule kan voorzien van rails, wissel en brug...

Ondertussen heeft Patrick de grondplaten voor de Loskade, lokloods en het station die volledig zelfbouw zijn.  Deze grond of bodemplaten passen precies op hun plek en dan met enkele schroefjes: Hopla[;)]

Tot donderdag[;)]

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

prulleman

#20
ik zou de rails op de overgangen vastsolderen op een stuk printplaat. daar een gaatje inboren en dan kun je dat zo stevig vastmaken als je maar wil. zeker in de bochten. Eerst twee plaatjes vastsoolderen en schroeven en daarna de rail doorslijpen. dat gaat overigens het beste met de slijpschijf (geen hobby) en een schijfje voor edelstaal erin. (zo een dunne)[;)]

evan

#21
citaat:
Geplaatst door prulleman

ik zou de rails op de overgangen vastsolderen op een stuk printplaat. daar een gaatje inboren en dan kun je dat zo stevig vastmaken als je maar wil. zeker in de bochten. Eerst twee plaatjes vastsoolderen en schroeven en daarna de rail doorslijpen. dat gaat overigens het beste met de slijpschijf (geen hobby) en een schijfje voor edelstaal erin. (zo een dunne)[;)]



Hoi Jan,

spreek je nu over HO of 1?

Ik heb jou methode gebruikt op BBC en dat is voor bochten zeer effectief.

Voor de 1 schaal modules zie ik dit niet nodig...

Groetjes
[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Johan Poelmans

#22
Zeg, die schragen, waar heb je die eigenlijk vandaan, en hoeveel kosten ze? Zien er best wel stevige beestjes uit ;)
 

evan

#23
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Zeg, die schragen, waar heb je die eigenlijk vandaan, en hoeveel kosten ze? Zien er best wel stevige beestjes uit ;)



Gamma, hubo, ...
Voor 15 a 25 Euro.  Dit hangt af van de lopende acties.

Ze dragen elk tot 150Kg dus x 3 is 450Kg voor 3 modules[:D]

Onder deze baan komt uiteindelijk het Aluminium systeem dat ik voor mn eigen projecten ook gebruik zoals BBC, Gringolandia, enz.
Maar de Grote baan "Nitinat River RR staat op deze schragen en ben er content van[;)]

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

mini

#24
Prachtig werk Evan, hier is een Meester aan het werk !!
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

evan

#25
citaat:
Geplaatst door mini

Prachtig werk Evan, hier is een Meester aan het werk !!



Dank je Jean Luc[:I]

Ik hoop jullie allen te kunnen blijven inspireren en boeien[;)]

Even een correctie ivm met de staaldraad van de Tortoise wissels:

Het is geen 0,5mm, maar O,8mm dat ik heb gebruikt[;)]

Groeten en tot morgen
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#26
Weer een kleine update:

Deze avond heb ik de bedrading van de "kleine" wisselstraat gedaan.

Morgen heb neem ik mn "1ste mei" dus "en avant"[:D]

Ik hoop morgen toch ns wat te kunnen rangeren[:p]

De onderkant:


(De gele draden die naar boven toe lopen dienen voor de LEDS die de rijweg zullen aanduiden)
Er zijn verschillende veiligheden ingebouwd zodat geen tegengestelde wisselposities naar ontsporing en of kortsluiting toe bestaan en tevens zijn alle hartstukken mee gepolariseerd met de stand van de wissels voor optimale stroomafname.

Schakelaar:


Schakelaar onderaan:


2 van de 4 schildpadjes op de baan:


Sinds vandaag heb ik m'n 'Kofje' terug in huis[:)]


Tot morgen![;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

René

#27
Heb jij geen rust in je kont?
Dat bouwt maar door in een tempo waar je u tegen zegt
En dan ziet het er ook nog goed uit
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

evan

#28
Dit is voor mij rust[:D]

Muziek, zon en rustig door bouwen...

Jijzelf bent toch ook steeds bezig[;)]

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

#29
Ongelooflijk die Evan. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *