De uitdaging: \

Gestart door evan, 30 april 2011, 18:09:47 PM

evan

Hoi Forumvrienden,

Zoals reeds geweten kan ik niet stil zitten8D

Al een tijd waren er besprekingen voor een nieuwe opdracht voor een Spoor 1 "showbaantje".  Het baantje moet dienen in een winkel als testspoor, op expo's als demo-baan en nadien bij de toekomstige eigenaar als priv?-baan.  Tijdens het bezoek aan Dortmund werd er gevraagd of het mogelijk was om deze baan tegen het "Spur 1 treffen" in Sinsheim klaar te hebben.  Dit is dus begin Juli 2011:0.  Onverwacht om dit zo snel af te moeten werken...

Wel ik hou van uitdagingen en dus gaan we er tegenaan.:p

Het plannetje en de maquette van de maquette zijn wel in spiegelbeeld te realiseren, maar hier een idee van wat het moet worden...

Plannetje:


Mock up:

(1/20 schaal van een 1/32 baan)

Deze week ben ik het hout gaan halen bij de houthandelaar en vandaag was de start!

De start deze morgen om 10uur :


Na wat gezaag:D:


Alles klaar gezet:
IMGhttp://i686.photobucket.com/albums/vv227/sirswitchalot/Lokladenbahn/Lokladenbaandestart003.jpg/IMG

En start:


De kat van de buren ter controle:


Een wagonnetje:


Zover staan we na 7 uur arbeid:


Ik ga vanavond nog wat werken en morgen doe ik voort. Ik heb ongelooflijk veel sjans met het weer gehad en het was dan ook heerlijk om zo te werken.

De bedoeling is dat ik morgen de eerste testrit kan houden:o)

Tot kort;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

adrievans

#1
Goed  gewerkt man,ziet er gelikt uit.[:0]
Even over veiligheid,je durft wel met zo`n zaagmachine op een ielig tafeltje.(dunne pootjes)[:(!]
Adrie
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

evan

#2
citaat:
Geplaatst door adrievans

Goed  gewerkt man,ziet er gelikt uit.[:0]
Even over veiligheid,je durft wel met zo`n zaagmachine op een ielig tafeltje.(dunne pootjes)[:(!]
Adrie


[:D][:D][:D]

Stevig boeltje hoor[;)]

Voila ik stop er mee voor vandaag...





Morgen gaan we voort [;)]

Sant?!!!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

#3
T'is echt een mini-baantje! [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OMC

#4
Fraai hoor Evan! Zijn die tussenschotten van het kader in je laatste fotobijdrage gefreesd of met een decoupeerzaag gedaan?
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

stefanic

#5
Prachtig! Daar wordt ik dus wanhopig van.[:(] Ik ben al maanden bezig en sta nog niet zo ver als jou...
Evan, voorzien normkopkes op dit projectje he, of op z'n minst aanpasbakjes met normkoppen!
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

janjozef

#6
Die snelheid van bouwen is echt ongelooflijk,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

evan

#7
citaat:
Geplaatst door OMC

Fraai hoor Evan! Zijn die tussenschotten van het kader in je laatste fotobijdrage gefreesd of met een decoupeerzaag gedaan?



Hoi John,

Als je die uitsparing in de voorkant bedoeld:
Deze is afgetekend en dan met een invalzaag van Makita met geleidingslat gedaan (Festool compatibel).  Eerst is met de zaag de eerste 2mm van het opp. gefreesd om geen bramen te hebben.  Nadien is de invalzaag op 5cm ingesteld en dan ben ik er weer over gegaan.  Daarna is met een decoupeer -of wipzaag schuinweg gewerkt tot aan de snede van de invalzaag.

De bedoeling hiervan alles is dat er vooraan het spoor ook talud is zodat je de trein vooraan beter kan fotograferen zonder een storende rand in beeld te zien.

De gaten voor bekabeling zijn met een klokboor gedaan van de beide kanten uit zodat er geen splinteringen zijn.

@Stefanic,

Deze baan zal de maandag na Sinsheim reeds bij de nieuwe eigenaar zijn, maar weet gerust dat jullie project steeds in mn gedachten rondspookt en dat er nog vele ralisties volgen.
bv: Ik heb geen thuisbaan, maar heb wel een ruimte voorzien en dat zou een modulaire spoor 1 scene worden van een kleine 4M [;)] Heb je hem?[:D][;)]

Maar na dit korte project ga ik wel eerst mn "Highline" verderzetten.
Ondertussen is er nog ook "Mag het wat groter zijn" en een andere opdracht waar ik in Juli aan begin in HO.
Bouwplezier zat[:p]

Tot later [;)]

Vandaag staat kurk en spoor leggen op het programma...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#8
Wat is het zalig in de zon[8D]

De eerste twee bakken zijn voorzien van kurk, spoor en wissels.  

De rol kurk en de railstaven:

De railstaven zijn eerst goed afgewassen in een sopje om later tijd uit te sparen tijdens het schilderen...
De staven worden dan in aparte biels-matjes van Hubner geschoven.

De kurk is aan de randen afgerond dmv van schuurpapier:


De voorzieningen voor de wissels zijn er ook:

De wisselaandrijving komt onderin (Tortoise) zodat de de "handhendel" en verlichte wissellantaarn meebewegen[:p]
De rode draad is voor het hartstuk te polariseren...

Testrit met een niet gemotoriseerde loc...




Voila tot zover deze update...[;)]

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#9
En we zijn ondertussen weer wat verder geraakt[:)]

De fameuze bielsen matjes:


Kurklaag op de 3e module die onder druk droogt:


Terwijl de kurk droogde, heb ik de "schildpadjes" oner de wissels gemonteerd:


Overzicht van de reeds "bespoorde" modules:


Hier komt de lokloods van 60cm lang.  Deze komt op een Multiplexplaat van 12mm en past er dan mooi in.
De Lokloods zal door Patrick gbouwd worden[:p]


Nog een tweetal sfeerplaatjes:




Tot later[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

#10
[:0] Evan vliegt er weer in [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Binco

#11
Ziet er netjes uit [^]
Lijkt me ontzettend leuk zoiets te maken [:p]

Wat dat systeem met die rails betreft,
Zou dat ook niets goed zijn voor schaal HO.
ipv die flexrails die nooit in de gewilde bocht blijven liggen zonder het ding vol te steken met nagels en duimspijkers (tijdelijk).[B)]
Kan je desnoods ook op lange stukken een lang railprofiel van een paar meter gebruiken om zo minder onderbrekingen te hebben...

[:)][;)]

evan

#12
citaat:
Geplaatst door Gerolf

[:0] Evan vliegt er weer in [:p]



Jawel en met veel goesting[;)]

@Binco,  thx[;)]

Voor HO lijkt het me nogal fragiel werk, maar het zou kunnen...
Zo vind ik sommige plstieken biels en hun railstaafbevestiging te fragiel... voorzichtig werken dus[;)]

 
Op 1/32 schaal of spoor 1 is het raadzaam de railstaven op voorhand te buigen daar de krachten in de bochten aanzienlijk groter zijn.


Een praktisch voorbeeld:  Je buigt een spoorlengte en bevestigt deze aan de ondergrond en net daaronder zit een module overgang die je moet doorslijpen.  Wel door de kracht van de railstaven krijg je echt een hoek in je bocht na het doorslijpen als deze niet voorgebogen is.  Zelfs bij HO kan dit al voorvallen.

Groetjes[;)]



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Johan Poelmans

#13
citaat:
Geplaatst door evan


Een praktisch voorbeeld:  Je buigt een spoorlengte en bevestigt deze aan de ondergrond en net daaronder zit een module overgang die je moet doorslijpen.  Wel door de kracht van de railstaven krijg je echt een hoek in je bocht na het doorslijpen als deze niet voorgebogen is.  Zelfs bij HO kan dit al voorvallen.


Klopt, maar dan kan je 2 kleine nageltjes in je hout slaan, en vervolgens de onderkant van je rail er aan solderen. Scheelt dag en nacht! Meer zelfs, als je nog maar een R4 bocht ligt in HO, en je slijpt hem door, dan denk ik niet dat je nog een berijdbare bocht hebt ;)
 

evan

#14
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Klopt, maar dan kan je 2 kleine nageltjes in je hout slaan, en vervolgens de onderkant van je rail er aan solderen. Scheelt dag en nacht! Meer zelfs, als je nog maar een R4 bocht ligt in HO, en je slijpt hem door, dan denk ik niet dat je nog een berijdbare bocht hebt ;)



Dan mag je geen stalen nageltjes nemen[:D]


Overuren op het werk vandaag en ik heb dus amper iets gedaan aan de baan.  Normaal gezien ging ik zowieso er niet aan werken daar het clubavond (MOBOV) is, maar daar was het te laat voor en dan die hoofdpijn van een ganse dag in die "*****wind" te werken...

Dus toch iets gedaan om mn rustigste gemak:

Bedrading getrokken onder de baan voor de sporen en elektrische toebehoren.  Ik heb ook met een reizigers wagen en andere wagens de wisselstraten ns getest qua rijgedrag.

Een paar sfeerbeeldjes:









Morgen staat de aansluiting van de wissels op het programma.

Goodnight[|)]
[;)]

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.