Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

De uitdaging: \

Gestart door evan, 30 april 2011, 18:09:47 PM

janjozef

#300
Wordt die BR50 niet wat bijgewerkt?

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

evan

#301
Hoi,

@Stp

Bedankt[;)]  De 20 paginas in 1 keer lezen is een heuse brok[:)]

@Janjozef

Die wordt zeker nog geweatherd, maar momenteel is dat nog niet aan de orde.

Momenteel is er zelfs weinig modelbouw tijd[:(.  Alhoewel ik stilaan de "Highline" weer aan het oppakken ben...

Tot kort[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loco

#302
Aan Gerolf en alle anderen

Gerolf, je verwijst naar http://www.saemann-aetztechnik.de/chemikalien/verschiedene/index.html voor producten voor het zwarten van messing, nikkelzilver en staal.
Heb je dit al eens uitgeprobeerd op nikkelzilver?
Ik heb een M?rklin model is schaal 1 en zou hiervan de stangen en wielen willen zwarten (br?nieren). Ik denk niet dat de stangen van deze loc vertind zijn, want bij het opschuren van de stangen (om ze klaar te maken voor het zwarten) zie ik toch geen vertind oppervlak verdwijnen. Een vertind oppervlak zoals ik het ken voor onderdelen van fietsen is normaal hoogglanzend en zeer sterk.
Ik denk dus dat het om nikelzilver gaat.
Is er iemand die hiermee ervaring heeft en kan zeggen wel product het meest geschikt is?
Alvast bedankt.


Dirky

#303
Je zou misschien beter een nieuw draadje openen in een andere rubriek met deze vraag loco... Hier zal deze waardevolle informatie een stille dood sterven... (niet meer teruggevonden worden)

Gerolf

#304
@loco: als nikkelzilver hetzelfde is als "neusilber", dan kan je het met dat product prima "zwarten" [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#305
Hoi Allemaal,

Zoals in het begin van dit draadje vorig jaar te zien, is er nog een module te completeren.  Wel het is zover[:)]

De baan is gebouwd in 2 maanden tijd en was dus echt wel een uitdaging.  Nu is de baan terug in ons midden en kunnen we ze gaan finetunen.

Even een opsomming van de to do list tegen het eerste weekend van Maart:

-De bochtmodule afwerken
-De sporen bijwerken van kleur en timbre.  Ik heb ondertussen nog veel bijgeleerd en wil dit hier ook toepassen.
-Nog meer struikgewas maken en toevoegen aan de baan.
-Een luifel of fries maken met extra verlichting.

Dus... WERK ZAT[8D]

De bochtmodule wordt voorzien van de verlenging van het perron.  Het perron gaat over in een keermuur die naar een brug toe loopt.
De brug komt over de wissel heen en zal dienen als overgang naar de fidle yard.
De achtergrond gaat ook doorlopen, maar dus ook gebogen en niet zoals er nu een hoek te zien is op de module.

Deze week is het spoor aangebracht en bekabeld.  


De sporen in aanbouw...







Donderdag het vervolg en dus de start van het landschap, maar nu eerst even aan Lauscha prullen[:)]

Groetjes[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Paulogic

#306
Prullen, Prullen ????
Is dat de definitie van wat jij in elkaar tovert??
Dat zou ik wel eens willen weten welk woord ze gebruiken voor wat ik dan doe ?
NDKH ?[:D][:D]

Als ik het goed begrijp komt uw fidlle yard na de bocht, links op uw sporenplan.
Komt er ook zoiets rechts ?

Enne Prul maar rustig verder [^]
mvg,
Paul(ogic)

conducteur

#307
Was de eigenaar op zijn baan uitgekeken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

evan

#308
citaat:
Geplaatst door conducteur

Was de eigenaar op zijn baan uitgekeken?



Nee verre van, maar dit stond al een tijdje op het Programma[:)]

@Paul,

Het sporenplan is in Spiegelbeeld opgevat.  Dus de bocht zit rechts en aansluitend de fide yard.  Links liep de lijn voort, maar net na de overweg staat een stootblok.  De treinen komen enkel bij rangeerbeweging   op de overweg.  

NDKH???[:)]



Greetz
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

#309
citaat:
Geplaatst door evan

... Ik heb ondertussen nog veel bijgeleerd  ...

Hoe kan d?t nu?
Wij staan nog in de startblokken, en jij al in de laatste rechte lijn, en n? verzet je de aankomst?
Dat is niet fair!
citaat:
... maar nu eerst even prullen ...

Tja, ieder zijn pleziertje (wat je prullen noemt) [:D][:D][:D]

Oh ja, ik zou het vergeten: succes met de uitbreiding.
(eigenlijk een overbodige wens, maar toch, voor de vorm, h?? [;)])
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

#310
Tof Evan,

Ik vind het plan trouwens aanlokkelijk.
Alhoewel ik wat zit te broeden op het station van Enghien (in afgeslankte versie),
lijkt mij dit plan met brug en dergelijke, ook wel leuk om als idee mee te nemen in
mijn spoor 0 plan. Maar helaas zijn we daar nog bijlange iet aan toe...[:(]
mvg,
Paul(ogic)

evan

#311
citaat:
Geplaatst door Paulogic

Tof Evan,

Ik vind het plan trouwens aanlokkelijk.
Alhoewel ik wat zit te broeden op het station van Enghien (in afgeslankte versie),
lijkt mij dit plan met brug en dergelijke, ook wel leuk om als idee mee te nemen in
mijn spoor 0 plan. Maar helaas zijn we daar nog bijlange iet aan toe...[:(]



Leuk Paul!  Laat maar weten als we ergens kunnen helpen met je plan en project[;)]

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#312
Wat hebben we gezwoegd vandaag[:D]

De hoekmodule is eerst afgerond en verstevigd.  Waarom?... Wel ten eerste een gebogen achtergrond is "eindelozer" qua dieptezicht en de module is compacter voor transport.



Daarna is eerst de bodemplaat voor de verlenging van het perron geplaatst en de brug.



Nadien hebben we met recuperatie styrodur (wallmate) de contouren van het landschap gemaakt:



Bijgesneden met een thermocutter van Proxxon en een stanleymes.



Dan  gipsverband aangebracht...



Een sfeertje in wording...



Nadien is de aansluitende module er bij geplaatst en het plaatje past perfect.



Dan hebben we de sculptamold boven gehaald en reeds een deel gesmost.



De nog natte en niet afgewerkte rots/ steen partij...



Hier staat de achtergrond die natuurlijk nog te schilderen is er bij en dat was  het dan voor deze werkdag.



Tot de volgende keer[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

#313
Is dat alles ? [}:)][}:)][;)]
Het gemak waarmee jij rotswanden maakt ...
Zelf doe ik er honderd keer langer over, en dan trekt het NOG op niets ...

Is die module morgen volledig klaar ? [:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

#314
Hoi Steamy,

De module is verre van klaar, maar we doen voort.  Al de sculptamold is aangebracht en het landschap is dus af qua basis.

Donderdag ga ik de sporen schilderen en dan kunnen we beginnen met de aankleding.

Ondertussen:

Zoals te zien op de vorige foto stond de brug nog in de stevige ruwbouw.  Dus werk aan de winkel[:D]

De brug was nog niet vast gezet en staat ze hier nu thuis om af te werken.

Hier is de ruwbouw te zien:


Nadien is met bewerkte houten profieltjes detail aangebracht.


Ik vind het bewerken met hout echt leuk en makkelijk en het werkt ook snel[:)]

De fundering van de brug in arduin steen:


Keermuur in wording:


Nadien heb ik de betonnen delen reeds voorbehandeld met mn mengeling: Muurlatex, houtlijm en zand.  
De naruursteen is in Hydrocal die vlak voor volledige uitharding is ingekrast.







Nu is de linkse keermuur ingegoten en zal dan gekrast worden.  De rechtse muur is voor morgen en tevens het afwerken (bijkrassen) en schilderen van de stenen.  De weathering en definitieve kleuren zijn voor zaterdag wanneer de brug defintief wordt ingeplant.

Tot kort[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.