Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Zolderbaantje, maar dan wat eenvoudiger

Gestart door Johan Poelmans, 28 april 2011, 20:21:48 PM

Johan Poelmans

Na een harde les in megalomanie iets eenvoudigers uitgetekend ;)

Wat vinden jullie ervan? De bedoeling is om enkel met diesel te rijden, al twijfel ik om de hoofdlijn te electrificeren.

Beetje ge?nspireerd op de ijzeren rijn en op genk goederen ;)

imghttp://www.2maalfout.be/modelspoor/zolderbaanv6.png/img
 

Michiel

Hoi Johan,

Ik vind dit een stevig en boeiend plan, coherent en consekwent. Ik denk dat je hiermee een erg leuke tijd tegemoed gaat. E?n dingetje, ik zou het hoofdspoor via de rechte wisselstand de rangeerbundel rechtsboven laten binnenkomen, en het uittrekspoor via de gebogen wisselstand. Maar voor de rest lijkt dit een hit te kunnen worden.

In naam van de variatie in het treinverkeer zou ik de lijn dat naar het verborgen schaduwstation gaat elektificeren. Dan kan je die typische tweetjes ook inzetten. De goederen- en industriesporen zou ik diesel laten.

Maar soit, dat ik louter mijn mening. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johan Poelmans

Je bedoelt het korte en lange uittrekspoor? Ik moet een trein van 2 meter kunnen uittrekken, vandaar de lengte, en op dat andere wil ik een paar diesselloks kunnen parkeren ;)

Ik heb ze zo paraplu gezet om wat meer variatie in de spoorberm te hebben, in genk goederen zie je dit op een bepaald punt ook ;) Alleen ziet dit er op een recht spoor een pak mooier uit, dan wanneer je het nooggedwongen in een bocht moet wringen...

Ivm electrificatie, misschien moet ik het gewoon zo maar doen ja. Zelfs een reeks 13 met 3 M4 rijtuigen, of een reeks 27 + M6 kan je spotten op gelektrificeerde enkelsporige lijnen in respectievelijk Coo en St-Truiden... Wel sterk dat iedere lijn zijn typische samenstellingen heeft ;)
 

Johan Poelmans

Zo, ondertussen ben ik aan het bouwen geslagen. Lekker zware maar oerdegelijke modules ;) De eerste ben ik reeds aan het bekabelen ;)

Maar de plaatsing van de seinen begint zo stilletjesaan cruciaal te worden, en vermits ik zo getrouw mogelijk wil werken hier even een schematisch overzicht van mijn baanplan, met genummerde seinen:


* Eerst en vooral heb ik in mijn nummering AS6 en BS6 overgeslagen. Ik denk dat dit niet mag ivm nummering voor permissieve seinen, die steeds beginnen met A en B, maar then again, ik kan hier fout zitten ;)

* JR6, JS6 en ZR6 zijn vereenvoudigde stopseinen (rood/geel) met telefoonkast.
* KR6...QR6 en RR6...XR6 zijn grondseinen rood/geel, telefoonkast staat ergens in het midden van de bundel ;)
* KS6 is een groot stopsein, om meteen in grote beweging te kunnen vertrekken vanuit het industrieterrein. Het heeft uiteraard ook een witte lamp, vermits rangeringen moeten kunnen.
* GR6 en DS6 hebben nummer 4 op het nummerbord, ivm in grote beweging de rangeerbundel binnen te rijden. En een witte lamp uiteraard
* HR6 en CS6 hebben ook een witte lamp, om eventueel om te kunnen lopen via het hoofdspoor. Uiteraard is dit de uitzondering, maar ik veronderstel dat een witte lamp in het echt ook geen drol kost.
* ES6 heeft een witte lamp. Dit voor rangeringen in het industrieterrein: blok 13 is niet zo gek lang, en als een trein vanuit blok 12 komt en moet worden opgeduwd vanuit blok 14 is dit nodig
* FS6 heeft cijfer 6 of 7, vermits in blok 17, 16 en 15 deze snelheidsbeperking geldt. 11 12 13 en 14 zijn 90 kmph
* IS6 heeft geen witte lamp
* LS6 zou door de snelheidsbeperkingen in principe een nummerbord moeten hebben. Ben ik vergeten ;)
* Binnen het zwarte kader zijn er enkel seinen geplaatst om koploper zijn seinstelsel goed te laten functioneren. Maar in praktijk komt hier niets te staan, vermits dit schaduwgebied is.

Wat denken de kenners hiervan? Zijn er hier fouten te vinden?
 

mark7758

Ik zie nog wel een paar dingen. mail maar PM Dan wil ik er volgende week eens uitgebreid naar kijken.
Echt fouten zie ik nog niet, wel zaken die beter en makkelijker kunnen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.