Beginneling wil starten.... hulp gevraagd

Gestart door fenerus, 26 april 2011, 21:49:41 PM

doomslu

citaat:
Geplaatst door fenerus

... Ik heb al wat in gedachten en heb ondertussen via Ebay extra mechano sporen gekocth. Had ik hier niet dat oude spoor al liggen, ik had direct Marklin gekocht, maarja roeien met de middelen die we hebben is een oud gezegde :)
...
Gelukkig heb je geen M?rklin gekocht! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

fenerus

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door fenerus

... Ik heb al wat in gedachten en heb ondertussen via Ebay extra mechano sporen gekocth. Had ik hier niet dat oude spoor al liggen, ik had direct Marklin gekocht, maarja roeien met de middelen die we hebben is een oud gezegde :)
...
Gelukkig heb je geen M?rklin gekocht! [;)]


Hoe bedoel je ? is Mehano goed? Of is het omdat ik een amateur ben :p

fenerus

Iemand nog raad m.b.t. mijn vraag over de elektriciteit..?

Ondertussen ben ik alles in gereedheid aan het maken om het spoor te leggen :)

doomslu

Het is duidelijk dat je nog weinig van modeltreinen kent. Dat is geen verwijt hoor. Iedereen is ooit beginner geweest en we zijn er om te helpen. Ik zou je dan ook aanraden steeds goed vragen te stellen alvorens tot aankopen over te gaan.

Waarom geen M?rklin sporen? Wel, die sporen zijn voor het 3-rail-systeem en daar kan je niets mee aanvangen met jouw 2-rail trein.

Ik denk echter niet dat we jou Mehano rails zouden hebben aangeraden, maar aangezien je die nu al hebt kan je daar maar best mee voortdoen.

Zonder pubiliciteit te willen maken ken ik een heel goed boek dat uitstekend geschikt is voor de beginner: "Praktijkboek Modelspoorwegen" geschreven door MSM-medewerker Gerard Tombroek.

Lanceer je gerust in het avontuur (het is verslavend), maar probeer je ook goed te documenteren. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

gjvdz

Dat is een goede raad die je moet opvolgen, eerst kijken en denken, dan doen!
Kijk eerst eens goed rond zodat je een goed sporenplan kan maken en dan begin je pas met de rest. Wat natuurlijk niet wegneemt dat een voorlopig stukje spoor niet leuk is om af en toe eens op te rijden [:)]
Ik zou moest ik jou zijn ook bedenken of je digitaal wil rijden of analoog, en hierop je besturing baseren. Dit weet je best ook op voorhand.
Mvg Giel-Jan

fenerus

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Dat is een goede raad die je moet opvolgen, eerst kijken en denken, dan doen!
Kijk eerst eens goed rond zodat je een goed sporenplan kan maken en dan begin je pas met de rest. Wat natuurlijk niet wegneemt dat een voorlopig stukje spoor niet leuk is om af en toe eens op te rijden [:)]
Ik zou moest ik jou zijn ook bedenken of je digitaal wil rijden of analoog, en hierop je besturing baseren. Dit weet je best ook op voorhand.



Ik ben me volop aan het verdiepen in de branche, ik heb al diverse boeken doorgenomen en ben klaar voor an het grote werk te beginne.

Ondertussen week ik ook al wat het verschil tussen digitaal en analoog rijden is:
- Digitaal: 2 of meerdere treinen rijden apart: eigen besturing
- Analoog: 2 of meer treinen rijden met gelijke snelheid en dezelfde commando's

Klopt dit ?

IVM met die mehano TGV kan die digitaal rijden denken jullie?

Ik heb die mehano sporen, kan ik daarop digitaal rijden, 3 treintjes laten rijden volgens eigen ritme

Klopt het dat ik als ik een lange track heb, ik meerdere inputbronnen voor het spoor op hetzelfde circuit mag aansluiten? Dat geeft toch geen kortsluiting?

Gerolf

Bijna juist [;)]
Bij analoge sturing heb je een regelbare spanning die je op de rails zet. Het motortje in de loc pikt die spanning op en beweegt (rechtstreeks)
Bij digitaal rijden heb je een vrijwel constante spanning op je rails, en bovenop die spanning worden gecodeerde berichten verstuurd. In je loc zit een ontvanger (decoder) die begrijpt wanneer het bericht voor hem is (adres) en het bericht omzet in besturingssignalen voor je loc, zijn verlichting, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw