Beginneling wil starten.... hulp gevraagd

Gestart door fenerus, 26 april 2011, 21:49:41 PM

fenerus

Beste forumleden,

Ik ben redelijk nieuw en wil van modelspoortreintjes mijn hobby maken.

4 jaar geleden kocht ik in den Aldi het fameuse pakket Thalys van Mehano.

Ik heb ze een paar jaar op zolder gezet en dit weekend terug uit de doos gehaald. Wanneer ik de trein wil laten rijden, loopt hij vast op sommige momenten. Hij stopt - net of er geen stroom loopt.... Ik moet wel opmerken dat de sporen grijs uitzien...

Graag hulp?

Vervolgens wil ik graag klein beginnen maar ik ben dat dubbele cirkelvormige parcours gedoe meer als beu... Ik heb een plaat gekocht waar ik wil op beginnen bouwen.

Ik wil graag iets met een helling maken, een tunnel en een station. Simpel dus... Dit is meer of voldoende voor mij.


Dit is de doos die ik heb...
http://home.euphonynet.be/dvd/13012010%28001%29.jpg

Je ziet ook het standaardcircuit dat ik kotsbeu ben (zonder station enz)


Mijn wensen:

-Station met 3 sporen
-helling
-bergtunnel
-brug

Ik ben echt een leek op het gebied en wil gewoon 1 enkel parcours maken. Dus zou ik graag hulp hebben van jullie pro's


alvast bedankt bij boorbaat

ratje

Een paar vraagjes:

wat zijn de afmetingen van je plaat?
Wil je graag rondrijden of liever vooral rangeren?

Je kan best in een modelspoor winkel een railgum gaan halen om je sporen op te kuisen (is het goedkoopste om eerst te proberen), werkt je trein nog niet naar behoren, kan je best nieuwe sporen kopen en je loc een onderhoudsbeurt geven.

verder kan je ook eens bij het onderwerp sporenplannen rondkijken voor ideetjes op te doen. Goed plannen op voorhand kan je veel gevloek besparen.
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

fenerus

Hartelijk bedankt, ik zal eens een gom halen...

Mijn plank is tussen de 2 m x 2 m en 3 m x 3 m

Voor mij redelijk groot, voor jullie zeerzeker piepklein... Goh de bedoeling is gwn om wat rond te rijden met een treintje door wat grotten, over een brug en in het station.

k weet niet of er meerdere treins kunnen rijden ? Maar dan zou ik zeker max 2 of 3. Zeker niet meer !!


Ivm de plannetjes, sorry ik snap er echt niks van en mijn inpiratie in mijn kop is zo leeg [:D], ik ken er nada van, kan iemand helpen met een schets, gwn zo iets simpel; hellng, station met 3 sporen, brug en berghol (helling ofzo) zoals tirol ofzo iets met een kruising van Antwerpen centraal (verdiepingen) of een trein dat onder een brug rijdt, :D Allemaal goed voor mij... Hoe begin k er aan

citaat:
Geplaatst door ratje

Een paar vraagjes:

wat zijn de afmetingen van je plaat?
Wil je graag rondrijden of liever vooral rangeren?

Je kan best in een modelspoor winkel een railgum gaan halen om je sporen op te kuisen (is het goedkoopste om eerst te proberen), werkt je trein nog niet naar behoren, kan je best nieuwe sporen kopen en je loc een onderhoudsbeurt geven.

verder kan je ook eens bij het onderwerp sporenplannen rondkijken voor ideetjes op te doen. Goed plannen op voorhand kan je veel gevloek besparen.


Gerolf

Als je een thalys tot zijn recht wil laten komen, heb je een hogesnelheidslijn(-imitatie) nodig. een rangeerbaantje is dan uit den boze.
Het eenvoudigste: een paradetraject in het zichtbare deel, tunnelgaten aan weerszijden en aan de achterzijde een eenvoudig inhaalspoor op beide richtingen om een andere trein te laten rijden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

fenerus

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Als je een thalys tot zijn recht wil laten komen, heb je een hogesnelheidslijn(-imitatie) nodig. een rangeerbaantje is dan uit den boze.
Het eenvoudigste: een paradetraject in het zichtbare deel, tunnelgaten aan weerszijden en aan de achterzijde een eenvoudig inhaalspoor op beide richtingen om een andere trein te laten rijden.


Bedoel je dan dat ik met die parallelsporen een helling moet maken ?

Het is echt moeilijk ik weet bijgod niet hoe ik dat moet tekenen, ik bedoel ik heb gwn een plank en een mehano trein.... HULP

ratje

Mijn oppervlakte is niet veel groter hoor.
Probeer eerst gewoon een beetje uit. Tekenen is ook niet mn sterkste kant, dus leg ik wat sporen en test de opstelling en maak de nodige aanpassingen. En zo probeer ik ook wat technieken uit [:D]

Als het met de gom nog niet lukt, geen probleem die ga je later nog meer nodig hebben, dan kan je ook 2 stukken flex track gaan halen, is afhankelijk van de winkel en het merk rond de 3?. Zo kan je testen of het niet aan je loc ligt.
Btw zijn de aansluitingen van je trafo aangetast?

groetjes
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

fenerus

citaat:
Geplaatst door ratje

Mijn oppervlakte is niet veel groter hoor.
Probeer eerst gewoon een beetje uit. Tekenen is ook niet mn sterkste kant, dus leg ik wat sporen en test de opstelling en maak de nodige aanpassingen. En zo probeer ik ook wat technieken uit [:D]



Het probleem is met die Mehano sporen dat ze echt niet uit komen bij mij; ik wi gewoon een station met 3 sporen, een  brug, een tunnel en een berg, die sporen zijn zo beu die machen niet........

Kan er iemand helpen met tekenen?

railman56

als je echt bijna niets weet (sorry voor de uitdrukking[;)]) dan is het via een forum zeer moeilijk om alles uit te leggen. met woorden is dit nu eenmaal niet zo eenvoudig. 1 foto zegt dikwijls meer dan 1000 woorden.
neem je tijd en ga eens kijken in een club of ga naar een tentoonstelling, kost je weinig of niets en daar kan je tekst en uitleg krijgen zoveel je wil. ik ben er zeker van dat het vele malen sneller zal gaan dan via deze weg.
dan kan je ook beter onze antwoorden begrijpen en kunnen wij je alzo ook goed helpen wat zeker onze bedoeling is
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Gerolf

citaat:
Geplaatst door fenerus
Bedoel je dan dat ik met die parallelsporen een helling moet maken ?
Ik bedoel eigenlijk een gewone ovaal, geen helling nodig:



Dit voorbeeld is enkelsporig, maar ik bedoel het voor jou dubbelsporig.
Wanneer je nu een scheiding  (een achtergrondplaat) tussen de voor- en achterzijde zet, en links en rechts de gebogen gedeelten verbergt in tunnels, zie je niet meer dat het om een ovaal gaat.
Dan kan je langs twee kanten de baan besturen, of het achterste station verborgen laten en eventueel automatiseren, ...

Maar de tip om eens naar een modelspoorclub te gaan zou ik zeker meenemen. Een uitstapje naar de bibliotheek of eens enkele Modelspoormagazines aanschaffen ook [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Ik denk Gerolf dat onze vriend eens moet googlen bv ;  kleine sporenplanen voor H0. Krijg je een helehoop plannen die je kunt toepassen of aanpassen. Van Klein tot groot.
Of anders op het net zoeken achter een baanplanboek in pdf style.

Zeker op engelstalige forum en sites staan er massas van zulke plannen. Shelfplans.

Je hebt gelijk Gerolf als je stelt dat je je degelijk vooraf moet informeren zoals je aanhaald.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

René

Een helling maken op de ruimte die je opgeeft is niet erg goed te doen. Je kunt wel de suggestie van een helling wekken door het spoor vlak te laten liggen maar ervoor te zorgen dat de ondergrond lager ligt. Je bouwt dan a.h.w. een viaduct. Een beetje googelen op "viaduct TGV" moet vast goeie voorbeelden opleveren.
Je zou de sporen van het rondje op de rechte stukken ook dicht langs elkaar kunnen leggen zodat een zgn. hondenbot ontstaat

Dan wordt het een dubbelsporige lijn. Zaag die platen maar eens aan lange stroken van 60cm diep en je hebt gelijk meer rijlengte. Als je het dan nog een beetje laat slingeren wordt de baan ook minder saai om naar te kijken.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

fenerus

Dag forumleden,

Hartelijk bedankt voor uw hulp... Ik heb al wat in gedachten en heb ondertussen via Ebay extra mechano sporen gekocth. Had ik hier niet dat oude spoor al liggen, ik had direct Marklin gekocht, maarja roeien met de middelen die we hebben is een oud gezegde :)

Trouwens ik heb jullie hulp nodig:

Ik heb al een idee?n over een bepaald track dat ik wil maken, ik wil een "rechthoekig" hogesnelcircuit voor de TGV met parallel twee banen (lijkt realistisch) en daartussen wil ik een gebergte cre?ren voor de boemeltreintjes in de alpen. Lijkt me wel realistisch.. MAar mijn vraag is kan ik alles op een circuit aansluiten? Ik heb zo een regelaar met oranje knop, geeft dat genoeg stroom denken jullie of moet ik meerdere van die generatoren plaatsen.... Geven die dan geen kortsluiting?

Grote groeten

gjvdz

Het is misschien een domme vraag maar rijd die trein op 2rail of 3rail?
Mvg Giel-Jan

doomslu

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Het is misschien een domme vraag maar rijd die trein op 2rail of 3rail?


Mehano sporen zullen wel 2-rail zijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

fenerus

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Het is misschien een domme vraag maar rijd die trein op 2rail of 3rail?



Ik zou het bijgod niet weten, het is er een uit den aldi :))