Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Bezetmelderstoringen

Gestart door Kusttrein28, 22 april 2011, 01:48:16 AM

Kusttrein28

Ik ben bezig met bezetmelders te installeren voor mijn schaduwstations.  Alles basic en simpel.  Een lampje met de massa aansluiten aan een gescheiden spoorstaaf aan 1 kant en aan de andere kant de spanning. Het niet-ge?soleerde wielstel doet de rest denk je dan. Niet dus, of het is te zeggen: soms.
Het lampje brandt soms, soms niet en soms in horten en stoten.  Ik heb de indruk dat als ik mijn rijtuigen naar beneden duw, het lampje goed brandt.  Er wordt dus bijgevolg geen goed contact gemaakt tussen spoor en wiel.  De rest is apart getest en in orde bevonden (lampje, (gesoldeerde) bedrading, spanning en massa).  Alles is ook goed afgestoft.
Hebben jullie een idee hoe dat komt en of een oplossing hebben voor mij?
HO Marklin digitaal met CENTRAL STATION 2
K-rails (en enkele verborgen M-rails)
(DB, SBB en NMBS)
Forummen is geven en nemen!

ToThePoint

Detectiestuk langer maken ?
Of een condensator parallel zetten als de lampjes LED's zijn.

Is maar een vlugge hersenkronkel he.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

Ja je geeft het antwoord zelf al.
Slecht contact,en aan een slecht contact is meestal maar een ding te doen,verbeteren
Rails niet te strak vast leggen of de wielen schoonmaken.
Zorg er voor dat de rails vlak liggen en een beetje kunnen veren,zeker niet bomvast.


Er is nog wat,telkens als een wiel de isolatie tussen je meldrail en de rest van de rails overbrugt gaat het lampje ook uit omdat het dan wordt kort gesloten.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Zorg er voor dat de rails vlak liggen en een beetje kunnen veren,zeker niet bomvast.
Dit lijkt me een utopie.
In het grootbedrijf zakt het spoor inderdaad een beetje in onder het gewicht van de voertuigen. Maar in model zijn de gewichten zo laag en het spoor relatief zo stug dat van doorveren geen sprake is.

Schoonmaken is hier het devies, vooral van de wielen. Die worden ongemerkt vies, en daar heb je in normaal bedrijf geen last van, maar zodra de wielen een elektrische verbinding moeten maken ga je merken dat ze dat niet doen.

ysbeer

Klaas

Je heb zeker nog nooit meegemaakt(ik wel) hoe vast de mensen soms hun rails op een plank vast schroeven of spijkeren.
Als je dan langs de rails kijkt zie je de totale rails verbuigen al naar gelang de plank buigt of trekt.
Ik weet ook wel dat veren een wat overdreven woord is,maar een feit blijft dat los gelegde rail vaak beter rijdt dan de bomvast op een plank zittende.
wim

Kusttrein28

Allen dank voor de tips.  Lampje is geen led dus daar ligt het niet aan.  Sporen liggen nog niet (muur-)vast en liggen vlak dus daaraan ook niet denk ik. Wielen schoonmaken is dus de boodschap.  Met een natte vod of iets anders want dat heb ik nog nooit gedaan?  Wat ik er wel niet bijgezegd heb is dat het een kopschaduwstation is.  De detectiestukken komen op het einde dus er is maar 1 isolatie van de spoorstaaf per spoor, kan dat er iets mee te maken hebben?  Hoe lang zijn jullie detectiestukken?
HO Marklin digitaal met CENTRAL STATION 2
K-rails (en enkele verborgen M-rails)
(DB, SBB en NMBS)
Forummen is geven en nemen!

Klaas Zondervan

Wielen kan je schoonmaken met een doekje met wasbenzine. Wat ook goed werkt is een wattenstaafje met wasbenzine.
Soms zit er een aangekoekte laag op de wielen, die kan je dan het beste eerst met een schroevendraaiertje afschrapen.

Dat je sporen aan een kant eindigen maakt voor de detectie niet uit.

Kusttrein28

Ja dat dacht ik al.
Ik heb ondertussen de wielstellen eens bekeken en ze zijn inderdaad aan een schoonmaakbeurt toe.  Wordt er na het schoonmaken een druppeltje olie opgedaan om lekker goed te kunnen bollen?
HO Marklin digitaal met CENTRAL STATION 2
K-rails (en enkele verborgen M-rails)
(DB, SBB en NMBS)
Forummen is geven en nemen!

Klaas Zondervan

Op de aspunten kan je een klein drupje olie doen. Maar niet op de wielbanden, want dan blijft er nog meer vuil aan plakken.

Kusttrein28

Ok bedankt.  Aan het werk!
HO Marklin digitaal met CENTRAL STATION 2
K-rails (en enkele verborgen M-rails)
(DB, SBB en NMBS)
Forummen is geven en nemen!

Johnnytrein

Ik zou geen schroevendraaier gebruiken om krasen op de wielen te vermijden. Om mijn loc en wagonwielen te reinigen gebruik ik gewoon de punt van een potlood.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Klaas Zondervan

Ach, ik ben nooit zo bang voor die krasjes.
Maar om ze te vermijden zou je b.v. een lucifer of een cocktailprikker kunnen gebruiken.