Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

gebouw van een cent

Gestart door erik de noorman, 11 april 2011, 23:28:19 PM


Gerolf

#1
[:0] Amai, Erik [B)]
Weer geweldig bezig [8D] Vooral die laatste foto is prachtig.
Wordt vervolgd, hoop ik ? [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

#2
Dat is inderdaad prachtig. Graag vervolg met wat uitleg erbij voor de minder slimmen onder ons !

evan

#3
Knap "staaltje"
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

janjozef

#4
inderdaad knappe poort geworden

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Steam.N

#5
Amai. Echt knap werk.  Graag vervolg [:)][:)][:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#6
Ik kijk hier ook met bewondering naar. Waarvan is die muur gemaakt, en hoe heb je die afgeschilferde verf-effect gekregen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#7
Mooi werk Erik!

PS foutje van de architect: de deur draait best naar buiten open wanneer die in een schuifpoort zit die aan de buitenkant pendelt.[;)]

erik de noorman

#8
Het project dat ik hier laat zien is voor het grootste gedeelte al over 2 jaar terug gebouwd(was te zien op de MSM nieuwjaarsreceptie 2009). Het is gebouwd om er in feite een artikel over te schrijven. Dus de fotos en de vorderingen die ik nu toon zijn niet van nu.

De basis (muren, vloerplaat)van het gebouw bestaat uit karton.

Het karton wordt eerst beplakt met schilderstape en krijgt een laag grijze latexverf.

Na het drogen van de verf wordt het beplakte karton ingesmeerd met verdunde houtlijm. Terwijl de lijm nog nat is wordt er cement overgestrooid met een fijne zeef. Laten drogen tussen 2 gewichten. De handeling na het drogen nog eens herhalen.




Wanneer het cement volledig gedroogd is schilderen met plakaatverf. Wanneer de verf half droog is op sommige plekken afschuren met een fijn schuurpapier om het effect van afgebladerde verf en een verouderingseffect te bekomen. Verder verweren met waterverf en waar nodig terug licht afschuren.
Het geheel voorzien van verdere zelf gemaakte details uit dunne alluminiumplaat.




Erik.

Steam.N

#9
Dank je wel, Erik, voor de duidelijke uitleg ...
Nu zelf eens proberen, en zien of ik alles juist begrepen heb.
Hopelijk bekom ik hetzelfde mooie effect [:)][:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Arbeco

#10
Een zeer fraai resultaat, Erik!
Die deuren doen het ook erg leuk...
Ben nu al benieuwd naar het vervolg!

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

marc goovaerts

#11
Bedankt voor de heel duidelijke uitleg !

Gerolf

#12
Ferme tip, Erik [8D]
Ik vermoed dat de schilderstape er voor moet zorgen dat je karton niet krom trekt door de natte cement ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

#13
Klopt Gerolf. Eerst schilderstape dan een laag huis en tuin latex verf en het karton is waterdicht.
Erik.

erik de noorman

#14
Vervolg het dak:

Basis een stuk karton waar ramen worden in uitgesneden voor lichtinval.
Het dak is voorzien van ijzeren gewelfde platen en plastik licht doorlatende gewelfde platen.
We snijden strookjes alluminium en voor de ramen doorschijnende plastikstrookjes. We draaien deze tussen 2 tandwielen.







Deze worden op onze basis van karton gekleeft.







Het dak wordt voorzien van ijzeren spanten:
sjabloom tekenen en dit als basiis gebruiken om onze spanten in elkaar te kleven.











Al een foto van het vervolg.


Erik.