minibaantje 2012

Gestart door b-shunting, 07 april 2011, 20:07:16 PM


Michiel

Hallo Nicolas,

De best graadmeter is je eigen goesting. Waar zou je zelf met het meeste plezier aan werken, met informatie zoeken, opmeten, plannen en bouwen? Als je iets graag doet, doe je het meestal ook goed.

Mijn persoolijke mening? Hoogovens is te groots voor een minibaantje. Bietenbaantje... ja maar dan een eeuw geleden. Mijn voorkeur tussen de drie gaat naar de Bocq, dat heb je helemaal in de hand kwa formaat, het is pitoresque en schattig (hoge aaibaarheisfactor [:D]).

succes met de keuze! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gjvdz

Ga voor wat je zelf het leukst vind om aan te werken,
dit geeft gegarandeerd het mooiste resultaat.
Mvg Giel-Jan

Aart

citaat:
Geplaatst door Michiel
Hoogovens is te groots voor een minibaantje.


Lijkt mij juist een mooie uitdaging om te proberen om dat immense en kolossale karakter van de hoogovens op een minibaantje uit te beelden. Je zult echter een keuze moeten maken, want je kunt slechts een bepert deel van het complex kwijt op 0,9 m2.

b-shunting

momenteel ligt het bietenbaantje voorop omdat het geheel makkelijker in elkaar te
passen is in tegenstelling tot de cfb waardoor ik vrees dat het weer gaat uitdraaien
zoals mijn vorig baantje: ik wou eerst de cf3v nabootsen en het gaat dan weer geheel de andere kant uit .
dus welk baantje zouden jullie het liefst zien



p.s. als er iem. is die nog bruikbare plannen of fotomateriaal liggen heeft, contacteer me dan gerus
minibaantje tp 4,diesel

Michiel

citaat:
Geplaatst door b-shunting

...dus welk baantje zouden jullie het liefst zien


Nogmaals, bouw wat je zelf boeit. Je moet niets bouwen voor "de anderen". Of het nu de Brusselse Metro is, of een zig-zag baan in de Andes, of een hangende monorail in "welk duits dorp ook weer", het belangrijkse is dat jij er plezier aan hebt. Vind je een bietenbaan boeiend en uitdagend om bouwen, dan doe je dat. Kies voor iets dat je zelf aanstaat! Dan wordt het zeker een hit!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vanmiegroet

citaat:
Geplaatst door Michiel

citaat:
Geplaatst door b-shunting

...dus welk baantje zouden jullie het liefst zien

of een hangende monorail in "welk duits dorp ook weer"


Je hebt het op de wuppertalbahnof iets anders in die aard
Mij niet slaan als ik het fout heb
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

mnieuwlaet

voor mezelf heb ik rondgekeken (gereden en gefietst) in de wijde omgeving rond oudenburg.
Zo heb ik enkele onderwerpen en ide?en op papier gezet die nu in een baanplan worden gegoten (moet inpassen in groete baan). Mijn basisthema is een ecologisch minibaantje.
Jou themas lijken allemaal leuk! Kijk naar haalbaarheid in het bouwen.
groeten en tot in Mechelen [:D]

JurgenM

Hallo Nicolas,

Allereerst bedankt voor het rijtje met links naar foto's van Suikerfabriek Moerbeke! Zelf ben ik ook twee keer wezen kijken bij de suikerfabriek (laatste keer was in 2007), alleen beide keren reden er geen bietentreinen meer.

In MSM 15 staan diverse artikelen over bietentreinen en onder andere een tekening (van Guy van Meroye) van een sporenplan. Vele interessante artikelen, met ook een goede mix van realiteit en model, met diverse suggesties voor welke modellen geschikt zijn. Heb ik zelf heel veel aangehad, ben namelijk zelf ook al enige jaren aan het bouwen met een suikerfabriek.

In RailHobby van oktober 2003 staat ook een artikel 'Bietentreinen in Belgi?', geschreven door Peter Embrechts met vele foto's van de fabriek in Moerbeke en de laadplaats in Poperinge.

Ik vind de keuze voor een mini-bietenbaantje heel leuk, wordt alleen een uitdaging om het mini te houden. Bij mij is het fabrieksterrein al 2 x 0,6 m en het rangeerterrein 2,4 x 0,6 m. En dan moet ik nog 'de bocht om' om bieten te verbouwen en aan te voeren.

Succes met de keuze en het bouwen!

Groet,
Jurgen