Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Keerlus of niet

Gestart door Doornroosje, 05 april 2011, 13:14:42 PM

Doornroosje

Ik ben stilaan mijn echte grote baan aan het plannen en zit nog steeds met een keuze. De bedoeling is met met behulp van Koploper en een ECoS2 centrale mijn Fleischmann h0 treintjes digitaal aan te sturen. Voorlopig heb ik enkel ervaring met analoog rijden, maar om verschillende redenen wil ik digitaal gaan sturen.

Omdat ik met het 2-rail werk, was ik een enorme fan van het hondebot-model om een zo realistisch mogelijk treinverloop te kunnen uitbeelden. Beide rijrichtingen werden ten allen tijde gescheiden gehouden, ook in stations. De keerlussen werden in de schaduwstations weggewerkt.

Nu met digitaal worden, lees ik vanalles over keerlus-schakelingen en twijfel ik aan mijn heilige hondebot-syndroom. Het zou ook wel eens mooi kunnen zijn om niet telkens alle treinen in een station in dezelfde richting te moeten laten vertrekken, maar zoals een echt verloop in een station te kunnen rijden. Daar er toch overal treindetectie komt, dacht ik waarom ook niet?

Is de keerlus-schakeling echt de fantastische uitvinding zoals ik die hier lees, of zijn er ook nadelen aan? Ik rij enkel met stomertjes tijdperk 2, en heb dus geen trek- en duwstellen. Uiteindelijk zal er op de lange paradestukken toch steeds weer in 1 richting gereden worden (Duits, dus rechts).

Dus graag enkele mensen die hun ervaring willen delen hierover, tips zijn ook steeds welkom uiteraard!

Dennis.


Michiel

Hallo Denis,

ik zou me helemaal geen zorgen maken over die keerlusschakelingen. Het is vooral het digitale aspect dat je heel veel voordelen zal geven bij het het rijden, vooral als je je baan koppelt aan een besturingssysteem (vb laptop met Koploper, maar er zijn vele mogelijkheden).

En, zoals je al aangaf, met een keerlusschakeling in de lussen van je hondenbot, kan je op de rest van je baan rijden waar je wenst, zonder gevaar voor kortsluiting. Vele rijbewegingen zijn dan gemakkelijk en evident: tegenspoor-rijden (inhalen, werkzaamheden,...), alle sporen kunnen dubbelrichting bereden worden, ook in het station, handmatig rangeren van een willekeurige lok/trein over een complex emplacement met ge?utomatiseerd verkeer... letten op seinen en rijden wanneer veilig... [:p]

Kortom, modelbaanbeleving verandert van "seinhuis" naar "machinist". De keerlusschakeling is louter een fait-divers in het digitale gebeuren. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)