Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Kolenbelading vervangen.

Gestart door ERVIN, 03 april 2011, 11:54:03 AM

ERVIN

Omdat ik niet echt tevreden was over mijn " oude " kolenbelading in mijn Fleischmann kolenwagons heb ik deze volledig verwijdert en heb er een nieuwe belading voor gemaakt.

Onderstaande foto is genomen in 2006 , met de veel te groffe kolen...

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/treinen058.jpg/IMG

Anno 2011 ziet dat er nu zo uit , toch wel een hele verbetering lijkt het mij h?? :I

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/treinen172.jpg/IMG

Michiel

Erwin, dat ziet er eg goed uit! [:p] Is dat echte kolen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Binco

Ja Erwin, dat ziet er beter uit[^]
Je scenery er rond is ook een pak veranderd h?[;)][:)]

Alex

Erwin, dit ziet er super uit!
Ik heb hier nog een 15 tal van Roco staan die ik nog moet beladen. Hoe heb je de ondergrond gemaakt? Ik neem aan dat je de wagons niet hebt volgestort [:D]

Alex

Gerolf

Op 5 jaar mag een mens wel iets bijleren [;)] [:D]
... en het is inderdaad STUKKEN beter, man [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hapkin

Goed bezig Erwin.
Veel beter

Mvg Steve

ERVIN

Merci collega's.[;)]
Ik heb vandaag enkele mails ontvangen over hoe ik nu precies die belading gemaakt had , normaal zou ik onderstaande werkwijze bij " Tips en Tricks" moeten plaatsen , maar omdat we het hier nu toch over die belading hebben , zal ik ze hier even plaatsen.

Ik heb eerst een mal gemaakt uit styreen van 1mm dikte , de afmetingen van deze mal zijn 13cm lang en 2,5cm breed, je ziet dat ik er inkepingen in heb gemaakt, deze inkepingen bepalen de diepte van je belading, het is echt niet nodig om veel kolen( gruis) in je wagon te kappen , mijn kolengruis is minder dan 1mm dik , let wel op dat dit voor een Fleischmann kolenwagon is, mss zijn de kolenwagons van Roco of van andere merken anders uitgevoerd.



Als de mal goed past in de kolenwagon schilder je deze zwart.



De kolenwagons van Fleischmann zijn heel makkelijk uit mekaar te halen , de bovenzijde van de wagon moet je een beetje indrukken waardoor het bovenste gedeelte er zo kan afgehaalt worden.



Vervolgens passen we de mal nog een keertje , en kijken of er nergens geen spleten meer zijn.



Als belading gebruik ik hier Woodland " Fine Cinders" , dit lijkt heel erg op kolengruis en geeft de typische blinkende kleur weer.
Maar je kan natuurlijk zelf kiezen welke soort je gebruikt.



Vervolgens smeer ik de mal met een beetje houtlijm in , en strooi een heel dun laagje over de gehele wagon.



Omdat ook in werkelijkheid de kolenbelading er met " bergjes" in ligt , maak ik dat hier ook na , dit doe je door het kolengruis op een hoopje te kappen.



Als slot verlijm ik de kolenbelading met ballastlijm van ER-Decor , deze vloeit mooi over het gruis en bedekt zo alles , na een paar uurtjes droogtijd heb je een mooie belading voor je kolenwagons.

En zo zien ze er in het " echt " uit.....


OMC

Mooi gedaan! Zou ik misschien bij mijn FALS ook kunnen doen, deze zijn nu geladen met echt kolengruis van onze kolenkachel. Dus wie kolengruis wil hebben, hier is 't voor de verniet[:)] (= gratis)

@ Ervin: volgende uitdaging al op 't oog? Transport van buizen misschien? Zou niet misstaan achter jouw Captrainloc ?n het is nog realistisch ook [:p]
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

bollen neus


Alex

top verslag Erwin! nu kan ik het eens bij de Roco variant uit proberen.

Alex

ERVIN

Graag gedaan , en die buizentrein lijkt mij een goed ( volgend) plan.[;)]

Metpetergaathetbeter

Ervin,

Je hebt wel je lading veranderd(fijnere steenkool), maar je bergt ze op in wagons die vervuild zijn, heb je er al eens aan gedacht (of ben er al eens aan begonnen)om je wagons bovenaan de vulopening te beschadigen (zoals in de werkelijkheid )?

Groeten Peter[;)]

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Graag gedaan , en die buizentrein lijkt mij een goed ( volgend) plan.[;)]



Als ge info wil ivm afmetingen en zo. Opschriften op de buizen.
Ik ben de man die op de kade mag lopen h?.
Ga zelf niet op pad want dit jaar zijn er al 2 doden te betreuren.

Vraagske over de vervangkolen.

Ik heb nog ongeveer 100Kg kolen liggen. Als ik dat op een of andere manier kan vergruizen, wat is dan een goede afmeting van de kolen ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Ik heb nog ongeveer 100Kg kolen liggen. Als ik dat op een of andere manier kan vergruizen, wat is dan een goede afmeting van de kolen ?
Vergruizen kan je met een hamer. Als je de kolen eerst in een zak uit textiel steekt scheelt dit aan poetswerk.
De grootte? Er waren nogal wat categorie?n, meestal aangeduid met 2 getallen. Anthraciet 20/30 was een populaire maat voor huiskacheltjes. Die 20 en 30 zijn millimeters - dus brokken tussen die grenzen uitgezeefd [;)]
Misschien moet je de "kolenspecial" van MSM eens (opnieuw) doornemen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomloc

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Graag gedaan , en die buizentrein lijkt mij een goed ( volgend) plan.[;)]



Erwin,

Bij ons in de waaslandhaven rijden er wagons beladen met grote buizen. Als je interesse hebt wil ik altijd een paar foto's gaan nemen.[:)]

Wim