Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

type64... nog niet helemaal!

Gestart door Dirky, 01 april 2011, 20:55:03 PM

Dreha

Dirk,

Ik ga dit draadje ook volgen want ik heb hier nog 2 BR38 staan van liliput, waarvan ik 1 type 64 zou willen maken. Alle 2 zal niet lukken daar er 1 is voorzien van een badkuiptender.

Harald

Michiel

In Belgie hebben twee type 64 machines gedurende een korte tijd rondgereden met kuiptender. Het kan dus wel! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dreha

Hmmm, dan worden het er misschien toch 2. Op voorwaarde dat ik er geen verpruts [}:)] natuurlijk en daar zoiets voor mij de eerste keer is zou dat misschien wel eens kunen gebeuren. Zeg michiel weet jij toevallig ook welke nr die 2 met badkuip hadden, dan zou dat toch al juist kunnen zijn [:D].

Michiel

Tussen augustus 1957 en mei 1958 kregen 64.066 en 64.074 (beide gesteld te Tienen) een kuiptender toegewezen, gerecupereerd van twee gereformeerde types 26.

Succes met de ombouw.[:)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Hoe dan ook, wat dan ook, zonder hulp lukt het me niet. Graag verbeteren waar ik de mist inga... [:)]
Al bij al wil ik toch niet te sterk afwijken van de realiteit en de juistheid, waar mogelijk, meenemen in de verbouwingen.

Het enige boek dat ik heb is "onze onvergetelijke stomers".

Op blz 61 is er een 64 te zien (nummer 6559) die er op de positie van de dome, de schoorsteen en de lantaarn na ongeveer uitziet als mijn model.
Op blz 67 zijn er twee te zien. 64049 en 64094...

Hier heb ik de indruk dat de rookkast van 49 langer is dan die van 94. Kan dat?

Welke zijn de oudste types?

Ik denk er sterk aan om de gehele ketel, van rookkast tot aan de cabine er van tussen te halen en te vervangen door een messing buis van gelijke diameter. (als bij de Dacker) Het zal minder werk zijn dan alle leidingen en ketelbanden er af te vijlen. Het lost ook direct het probleem op met de verkeerde positie van de doom die ik dan gewoon verplaats.

Detailfoto's van zaken zoals de fluit, overdrukventielen en andere kleine bazaar zijn zeer welkom. Die ga ik proberen te imiteren met mijn "0 euro" filosofie in gedachte...

Mijn mes ligt klaar... nu wachten op een beetje tijd! V??r komend weekend zal er niets gebeuren...



Michiel

Dirk,

misschien is het een kleine troost, maar er waren geen 2 types 64 hetzelfde. De productieperiode van deze locomotieven verliep over vele jaren, en werd uitbesteed aan een paar dozijn fabrieken. Elke fabriek bracht haar eigen kleine variaties aan, en ook werden tijdens de productieperiode verbeteringen aangebracht.

Onderhoud en herstellingen werden ook dikwijls met wat improvistatie uitgevoerd, waardoor alles samen beschouwd, er geen 2 gelijke machines waren.

Het is niet zo moeilijk om een geloofwaardige type 64 te maken; eentje dat "had gekund" (en waar toevallig geen foto's meer van zijn [:D]). Als je echt purist bent, ga je een specifieke 64 nabouwen, maar de vraag is dan: wil je dat wel?

dit gewoon ter overpijnzing. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

willen wel, maar dikwijls is de info erover niet te vinden. Er zijn maar weinig foto's, gelijkertijd genomen, van alle kanten van 1 machien.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jacques timmermans

Michiel,

zoals je weet, is de Belgische type 64 is uit de Duitse P 8, waarvan door de bekendste Duitse locomotief fabrikanten tussen 1906 en 1923 ca. 3800 machines gebouwd werden, ontstaan.

Het is een zgn. L?nderbahn locomotief, die door alle grote Duitse constructeurs (ca. acht tot tien bedrijven) met onderling minieme verschillen gebouwd geworden is, maar in de hoofdzaak toch met zeer vele identieke ketelarmaturen, pompen en voorverwarmers uitgerust waren, zodat deze in de regel zonder al te veel moeite onderling konden uitgewisseld worden. Er waren bij de P 8 drie hoofdvariaties: twee doms, drie doms en vier doms uitvoering, welke telkens een afwijkende piping hadden, maar toch met identieke pompen en armaturen waren uitgerust, welke in de loop van tijd wel eens door afwijkende (Einheitsteile, om het uitwisselen noch sneller te doen verlopen) onderdelen vervangen werden.

Hierop berustend, kan je stellen, dat de oorspronkelijk aan Belgi? geleverde locomotieven een bijna uniform karakter hadden. Grote afwijkingen betreffende het uitzicht zijn derhalve van Belgische aard en konden onderling nogal eens sterk verschillen.

Ergo: naargelang het tijdperk en het jaar dat je de locomotief wilt voorstellen, spreek je over zuiver Duitse machines tot Locomotieven met een sterke Belgische inslag.

Jacques Timmermans

Dirky

Van Dirk Allaer kreeg ik een reeks foto's waarvan ik er dus twee op zijn verzoek hier plaats. Bedankt Dirk!



Michiel

Om een type 64 op een dergelijke manier te gaan verBelgischen, is een doel en uitdaging op zich. Maar, Dirk, ik hou je niet tegen! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

ik ga iets bescheidener verbouwen...[;)]

ToThePoint

Dirk in msm 15 staat een verslag van wat u wenst te doen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky


Gerolf

citaat:
Geplaatst door Dirky

MSM heb ik niet...[:)][}:)]

Je vergeet [:I] [:I] [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

De lokomotief werd in stukken verdeeld...[:)]
Wielen gekuist in een mix van cellulose thinner en fijn zand. Bij het schudden schuurt het zand de kleine hoekjes uit...
Ook de rookkast beginnen opkuisen. De handrail, het centrale wiel en de scharnier staaf moeten hermaakt worden om meer detail weer te geven.