Verweren van Preisserfiguren

Gestart door just4fun, 28 september 2005, 12:26:44 PM

just4fun

Beste,
in het artikel over verweren in MSM 41 gaat het over het verweren van mensjes op onze baan. Er wordt verteld dat ge de kleuren kunt verzachten (in het artikel overspuiten ze er een boom mee) met:
  • 20%wit
  • 5% zwart
  • 5% oker

Als ik nog goed kan tellen geeft dit samen 30%.
Wat moet die overige 70% zijn? Verdunner, de te spuiten kleur, ...?
Beste groet,
Paul

svvander

#1
Ik vermoed de kleur die gewenst is... 't is te zeggen: indien je bijvoorbeeld een rode jas wil kleuren: 70% rood, 20% wit, 5%zwart en 5% Oker... zou dit kunnen?

Ik doe het helemaal anders. Doordat ik me ook bezighoud met het schilderen van figurines, doe ik het volgende (met penseel weliswaar): Eerst zorg ik ervoor dat het figuurtje een onderlaag krijgt (een heel klein beetje doorzichtige lijm met veel water).
Dan begin ik met de lichtste kleuren eerst (wit, geel, lichaamskleur), deze breng ik in een lichte laag aan. (meer water dan verf, ik gebruik dus steeds waterverf). Dan breng ik de andere kleuren aan. Indien ik mij nu mis, kan ik nog steeds over de lichtere kleuren gaan. Wil ik dit donkerder of dekkender... minder water of een h????l klein beetje andere kleur (zwart, blauw, bruin of indien nodig donker rood).
Zo schilder ik laag per laag.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

#2
@Paul: volgens mij is de overige 70% water of andere verfverdunner: het is immers de bedoeling om een washing te doen, om de kleuren te temperen - zeker voor figuurtjes op de achtergrond.
@Sven: Ik heb nog geen figuurtjes geschilderd voor mijn huidige project, maar vroeger schilderde ik mijn figuurtjes alsof ik ze aankleedde: eerst huidskleur, dan hemd, dan stropdas, dan jas, ... Op die manier kon ik gebruik maken van het reli?f van de figuurtjes, en had ik minder 'uitschuivers' met mijn penseeltjes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#3
Voor het schilderen van mijn ventjes maak ik eerst een voledig zwarte onderlaag ,gans het ventje zwart schilderen en vervolgens de huidskleur en daarna ga ik ook van onder naar boven. Maar als de bovenlaag een zeer lichte is durf ik wel eens het zichtbare deel van een onderliggende laag na de bovenlaag schilderen vb een donkere das bij een licht kostum. Wat ook van belang is steeds laten uitharden, zeker de zwarte onderlaag mag een week blijven liggen. De Zwarte onderlaag blijft steeds wat doorschijnen, dat geeft dan wat schaduw en de nodige kleurverschillen op het figuurtje. Een washing zou ik enkel geven voor een vuil iemand (kolenhandelaar enz...)

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

belair

#4
Toch ongelooflijk hoe breed de hobby van modelspoor eigenlijk wel is.
Het zelf schilderen van de figuurtjes lijkt mij een zeer toffe bezigheid voor die koude en donkere winteravonden. Heeft er iemand foto's van afgewerkte figuurtjes?
Welke figuurtjes zitten er in zo'n set van preiser. De site is momenteel gesloten en ik kan niks terug vinden.
mvg
Luc

ERVIN

#5
Hoi Belair,ik heb op dit moment al zo'n 400 preiser-figuurtjes zelf geschildert, daar kruipt natuurlijk heel wat tijd in, maar dat doe je dan ook niet in ??n keer h?.

De foto's zijn niet zo duidelijk, maar hier toch een paar foto's van mijn reizigers..........






belair

#6
Mooi gedaan Erwin, welke types zitten er zo al in een setje? Ik dacht militairen gezien te hebben op die foto's.
Het resultaat mag gezien worden.
mvg
Luc

ERVIN

#7
Je hebt verschillende dozen met ongeschilderde preiser-figuurtjes, maar ik heb ook enkele dezelfde dozen gekocht, dat zie je toch niet hoor, en idd, ik heb ook militairen op mijn baan gezet, je kan er eigenlijk alle kanten mee uit h?, zo heb ik ook heel wat preisertjes een geel kleurtje gegeven, dat zijn de spoormannen h?, inclusief het fluo-vestje.







en zelfs onze allerkleinste zijn we niet vergeten...


belair

#8
Ja daar kan je alle kanten mee uit. 150 zie ik het goed?
Voor die prijs en je hebt er nog plezier aan om ze te schilderen ook, als je zoiets graag doet natuurlijk.
Bedankt voor de foto's Erwin.
mvg
Luc

janjozef

#9
het is zeer prettig eens ze geschildert zijn maar er kruipt veel tijd in, heel veel tijd. Maar voor 6 geschilderde figuren betaal je 6? en ik voor 120 figuren betaal je 20?

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

T03

#10
En ze hebben dan ook een vrij uitgebreide keuze bij Preiser.
Ik heb laatst een ongeschilderde Beierse fanfare gekocht,
het prijsverschil met de geschilderde versies is echt de moeite.

Wat ook leuk is dat je met die ongeschilderde figuren de stand van bev de armen kan veranderen, of de benen eraf snijden om in een voortuig te plaatsen zonder ingeval van mislukking het je teveel euro's kost.

Voor de amateurs hebben ze ook een uitgebreide militaire reeks inclusief voertuigen enz...

Groetjes
Marc

"I have a train riding in my brain"

belair

#11
citaat:
Geplaatst door T03

Wat ook leuk is dat je met die ongeschilderde figuren de stand van bev de armen kan veranderen, of de benen eraf snijden om in een voortuig te plaatsen zonder ingeval van mislukking het je teveel euro's kost.


Dat maakt het ook nog interessanter, het aanpassen van de stand van de figuurtjes. Aan een setje van Faller of Noch of zelfs de geschilderde Preiser zal ik niet vlug snijden, de prijs ervan h?.
Heeft er nog iemand foto's?
mvg
Luc

ERVIN

#12
Ja, ik heb nog een hele hoop foto's, ik zal er nog een paar laten zien, maar de meeste preiserianen liggen nu te wachten tot mijn kopstation in orde is, als dat zover is zal ik nog wel eens wat close-up foto's nemen van mijn reizigers, maar voorlopig moet je het hier mee doen....












belair

#13
Krijg goesting om er ook aan te beginnen, maar je kunt niet alles in ??n keer.
Toffe foto's Erwin.
mvg
Luc

loebaske

#14
Enne de Erwin kent er wat van, kunnen nog altijd iets van leren...[:)]
is idd. veel goedkoper als je een grote doos ongeschilderde figuurtjes koopt, er kruip er wel wat tijd in, maar als je gekleurde figuutjes koopt, betaal je ook de tijd die de mensen er aan gewerkt hebben.... een mes snijd soms aan bijde zijden [:)]