Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Eindwerk Elektronica

Gestart door Thorfinn, 25 maart 2011, 07:47:57 AM

ysbeer

Dat weten jullie waarschijnlijk ook wel maar

Ook het groot bedrijf maakt gebruik van assentellers als controle
wim


conducteur

Maar in de supermarkt wordt de code in ??n keer gescand, op onze baan zal dat moeilijk gaan want dan moet je een groot gat maken voor de 'scanner'. Beter zou zijn als dat met een infrarood ledje en een infrarode fotodiode zou werken. Als je dan het aantal witte of zwarte streepjes telt dan hoef je geen rekening houden met de breedte en dus ook niet met de snelheid.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Zo leest men tegenwoordig barcodes, maar in het begin werden die gelezen met een optische pen die je langs de barcode moest halen. Bestaat trouwens nog: http://www.barcode-manufacturer.com/barcode_scanner/ccd_laser/pen400b.html
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Klinkt leuk, barcodes, maar wat ga je met de informatie doen?
- controleren of de trein alle wagens nog heeft? Dan is een assenteller toch voldoende. En een bezetmelder met stroom- of massadetectie is nog handiger.
- voor rangeringen met een heuvel zie ik nog wel een toepassing, maar hoeveel mensen hebben dat op hun baan?
- om er voor te zorgen dat een goederentrein wordt afgeleid naar een goederenstation (en een reizigerstrein niet) ?

Vergeet ook niet dat de registratie met barcodes dynamisch is - kan alleen gebeuren met rijdende treinen. Van een stilstaande trein bij het opstarten van je baan heb je geen informatie, tenzij je die "onthoudt" bij het afsluiten van je baan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Mijn Idee RF-ID... maar wat dit gaat kosten... amai
mvg,
Paul(ogic)

ysbeer

Volgens mij lopen hier twee dingen door elkaar.
Beveiliging (verloren wagens) assenteller,en treinherkenning.
Streepjescode heb ik geprobeert,er is een setje in de handel voor een euro of 20 waarmee je 10 streepjes kunt tellen (is tellen geen barcode).
Werkt leuk maar het aanbrengen van de streepjes is een ramp.
Het enige systeem wat perfect werkt is transponders (geleverd door litfinski)
Voordeel
transponder onder een trein plakken en klaar(zijn zeer klein en vragen geen electrische aansluiting)
betrouwbaar
Nadeel
UItleesapparaat valt in prijs wel mee,maar de transponders zijn nogal duur (3.75 per stuk)
Geen interface die simpel op de computer is aan te sluiten,en een parallel uitgave ontbreekt

Alle informatie die ergens nog rond waart is welkom

wim

Gerolf

Transponders = RFID, Wim [;)]
... en het nadeel is dat dergelijke chips nog steeds prijzig zijn, tenzij dat je ze met de duizend of zo bestelt.
Voordeel is dat je ze niet noodzakelijk bij een modelspoorfabrikant moet kopen. Ik kan me voorstellen dat het labeltje "modelspoor" de prijs danig verhoogt.
In Elektuur hebben er zelfbouwschema's voor uitlezers gestaan, via microcontrollers is er communicatie met een PC of zo mogelijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Hoe kan je een as eigenlijk herkennen?

Mechanisch, mogelijk maar de kans bestaat dat je ook de koppelingen al of niet meetelt.

Optisch, weet ik niet hoe dit eenvoudig te doen?   Suggesties ...

Andere...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

In het grootbedrijf zijn twee typen "asherkenners" in gebruik. Beide hebben als kenmerk dat ze niet de as, maar de wielflens detecteren.
De mechanische hebben een tuimelaar die door de flens eerst aan de ene, en dan aan de andere kant naar beneden wordt gedrukt. Daarmee wordt de rolrichting herkend.
Er zijn ook inductieve detectors, die herkennen elektromagnetisch dat er een stuk metaal voorbij komt. Ook die worden in paren geplaatst om de rolrichting te herkennen.

Geert

Hazo,

Een flens detecteren is al heel iets anders (en eenvoudiger) dan een as. Vandaar ook mijn opmerking eerder i.v.m. de ?as?-detectie ?waarom moeilijk doen als het ook eenvoudig kan? en de link naar streepjescode.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

In de spoorwegbouw wordt het begrip as iets ruimer ge?nterpreteeerd dan alleen maar een stalen staaf. Met as bedoelen ze de as zelf met de twee wielen.

Geert

Wist ik niet, ben ook geen groot bedrijf kenner.

Wat ik wel weet dat als je een Lok of wagon in brand steekt het geheel ?as? wordt.[:D]

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Geert

Hazo,

Een flens detecteren is al heel iets anders (en eenvoudiger) dan een as. Vandaar ook mijn opmerking eerder i.v.m. de ?as?-detectie ?waarom moeilijk doen als het ook eenvoudig kan? en de link naar streepjescode.


Geert




Volhouden [:D][:D][:p]

wim

Havoc

Meestal is er een eenvoudig verband tussen het aantal wielen en assen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

evan

Hoi Thorfinn,

Sorry voor de late reactie, maar had dit draadje enkele dagen over het hoofd gezien.

Het ging hier bij dit eindwerk  niet zo zeer over ontwikkeling van een nieuw product, maar het begrijpen en uitwerken van bestaande plannen.

Het was een hele opgave om alle onderdelen zoals decoders en andere, te begrijpen. De printen te tekenen en ontwikkelen.  Er waren initieel ook fouten in het ontwerp van EDITS.  Deze heb ik er uit gehaald en verbeterd.  Het programmeren van de EEprom voor de lokdecoder (Motorola PIC16F18C).
Een booster met goede kortsluit beveiliging enz.

Alles werd inderdaad van op de PC gestuurd (een old school 4-86.

Ik heb alleen ooit de fout gemaakt het eindwerkschrift uit te lenen en heb het nog steeds niet terug[:(] Tot mijn spijt...  Op school zullen ze het origineel nog wel hebben denk ik , maar heb het nog niet terug opgevraagd.

Een tip: als je kiest om zo een groot project te realiseren wat het thema ook is:  Begin Tijdig want ik heb vele maal tot laat op school gezeten om alles klaar te krijgen[;)]

Alvast succes


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.