Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Eindwerk Elektronica

Gestart door Thorfinn, 25 maart 2011, 07:47:57 AM

Thorfinn

Hallo,

Ik moet binnen een jaar een eindwerk maken voor school,
ik zit in de richting elektronica en mijn hobby is M?rklin,
dus had ik gedacht om daar iets mee te doen.
Het probleem is dat ik niet goed weet wat ik precies kan bouwen...

(ik werk met marklin digitaal)
Als jullie enige idee?n hebben zijn die welkom.

Mvg Thorfinn

Doornroosje

Probeer eens een schaduwstation te automatiseren voor analoog bedrijf. Een optisch controlebord moet weergeven welke sporen bezet zijn, maak gebruik van bezetmelders (denk eens aan hoogfrequente bezetmelders zoals in grootbedrijf!).

Met de druk op een knop kan gekozen worden van welk spoor er een trein vertrekt, of je kan kiezen om er een tijdschakeling tussen te plaatsen zodat er om de x tijd een random trein vertrekt.

Ik denk dat enkele mensen hier wel ge?ntresserd in zouden zijn...

PS. Begin niet van bestaande schema's, maar bedenk je eigen persoonlijke en vergelijk dan achteraf.

ysbeer

verloren wagens is nog wel eens een probleem.
Wat zeer goed te gebruiken zou zijn is een assen teller.
DIe telt het aantal assen bij het binnen rijden van een blok,en ook weer na het verlaten van dat blok.
Is er verschil dan volgt alarm.
Zo een schakeling is nog niet te koop(wel te maken)maar een goedkope en betrouwbare oplossing zou zeker belangstelling hebben.
Voordeel:
Het is niet merk gebonden,niet systeem gebonden.
wim

Geert

@Thorfinn,

Kun je iets meer vertellen over je digitaal systeem van Marklin
zoals,
-Heb je een Centraal Station?, Mobiel Station?, of een ander merk?
-Heb je terugmeldsystemen, wisselaandrijvingen? enz...

Wat die elektronica betreft, wil je de analoge kant op gaan of iets meer digitaal (of een combinatie van beide?)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door ysbeer

verloren wagens is nog wel eens een probleem.
Wat zeer goed te gebruiken zou zijn is een assen teller.
DIe telt het aantal assen bij het binnen rijden van een blok,en ook weer na het verlaten van dat blok.
Is er verschil dan volgt alarm.
Zo een schakeling is nog niet te koop(wel te maken)maar een goedkope en betrouwbare oplossing zou zeker belangstelling hebben.
Voordeel:
Het is niet merk gebonden,niet systeem gebonden.
wim



Zeer origineel idee. Het gat in de markt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

Nou, een gat in de markt zou ik het niet willen noemen. Als er onder modelspoorders behoefte zou bestaan aan assentellers, dan was dat al op de markt. Maar die behoefte is er niet echt. En bovendien heeft het nogal wat voeten in de aarde.

Het eigenlijke tellen is niet het grootste probleem, daarvoor bestaan standaard IC's, en je zou het ook softwarematig kunnen doen.
De echte uitdaging zit hem in het detecteren van de assen (of wielen). En niet alleen het detecteren dat er een wiel voorbij komt, maar ook in welke richting dat rolt. Kortom, een hele kluif, maar daarom juist geschikt voor een eindwerk.

Thorfinn

ik moet wel kunnen meenemen naar school,
dus een grote baan met schaduwstation is moeilijk denk ik.
wel een goed idee.

Ik werk met een mobile station
en heb enkele wissels met wisselaandrijvingen.

ik had al een idee van sensoren langs de baan te plaatsen,
die zouden dan de trein detecteren,
en dan kan je de trein volgen op een paneel van LED's.

mvg Thorfinn

evan

Hoi Thorfinn,

Ik heb ook elektronica gestudeerd en mn eindwerk was de realisatie van EDITS-pro.  Een digitaal systeem van het tijdschrift Elektuur.
Het was een enorm eindwerk:
-Ontwerp en tekenen van nieuwe printen.  
SMD locdecoder (zelfbouw)
-2 Wisseldecoders
-2 seindecoders
-1 Booster
-1 Centrale met processor die via RS232 met de PC werd aangesloten.
-Testbaantje met ovaal en 4 wissels en seinen.

Misschien een leuk idee?

(Of het werkte?  Jawel hoor en ik heb 18/20 gekregen en de 1ste prijs "Meest verdienstelijke eindwerk")

Succes met je keuze en je realisatie!

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Geert

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Nou, een gat in de markt zou ik het niet willen noemen. Als er onder modelspoorders behoefte zou bestaan aan assentellers, dan was dat al op de markt. Maar die behoefte is er niet echt. En bovendien heeft het nogal wat voeten in de aarde.

Het eigenlijke tellen is niet het grootste probleem, daarvoor bestaan standaard IC's, en je zou het ook softwarematig kunnen doen.
De echte uitdaging zit hem in het detecteren van de assen (of wielen). En niet alleen het detecteren dat er een wiel voorbij komt, maar ook in welke richting dat rolt. Kortom, een hele kluif, maar daarom juist geschikt voor een eindwerk.



Waarom moeilijk doen als het ook gemakelijk kan.

onder elke lok, wagon of wat dan ook een streepjescode kleven die je met een eenvoudige led-transitorontvanger kan inlezen en ontcijferen.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Geert

Waarom moeilijk doen als het ook gemakelijk kan.
Dat dacht ik ook toen ik jouw oplossing las.[:D]

ysbeer

Heb je wel eens geprobeerd een streepjes code mooi vlak onder een goederen wagen te plakken
Nee dat heb nog nooit geprobeerd.(weet ik zeker)
En hoe zie je dan dat een wagen ontbreekt,
EErst maar eens denken waarvoor je assen telt,en hoe je verder zou moeten met streepjes code
die je hebt uitgelezen.
Vertel het mij
wim

conducteur

En met streepjescode zal je moeten rekening houden met de snelheid waarmee de trein aan het rijden is.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Thorfinn

citaat:
Geplaatst door evan

Hoi Thorfinn,

Ik heb ook elektronica gestudeerd en mn eindwerk was de realisatie van EDITS-pro.  Een digitaal systeem van het tijdschrift Elektuur.
Het was een enorm eindwerk:
-Ontwerp en tekenen van nieuwe printen.  
SMD locdecoder (zelfbouw)
-2 Wisseldecoders
-2 seindecoders
-1 Booster
-1 Centrale met processor die via RS232 met de PC werd aangesloten.
-Testbaantje met ovaal en 4 wissels en seinen.

Misschien een leuk idee?

(Of het werkte?  Jawel hoor en ik heb 18/20 gekregen en de 1ste prijs "Meest verdienstelijke eindwerk")

Succes met je keuze en je realisatie!

Evan



Een zeer leuk idee!
Heb je misschien enkele fotos zodat ik een beter beeld krijg ervan?
bestuurde je dan de wissels en trein met de computer ipv met de ms en gebruikte je al reeds gedigitaliseerde wissels en treinen?
Of bestond het digitaal systeem van marklin nog niet toen je je eindwerk deed?
Want het lijkt me een beetje raar om het marklin digital systeem te heruitvinden :)

Havoc

citaat:
En met streepjescode zal je moeten rekening houden met de snelheid waarmee de trein aan het rijden is.


Dat is geen probleem denk ik. Aan de kassa gaat het even goed als de barcode stilstaat of snel voorbij komt. Het is lang geleden dat ik het nog bekeken heb maar ik dacht dat barcodes zelfklokkend zijn. Anders oversamplen gelijk RS232.

citaat:
En hoe zie je dan dat een wagen ontbreekt,


Als je weet dat wagen 125, 163 en 568 het blok binnen rijden en 125 en 163 buitenrijden dan is de kans groot dat 568 ergens blijven hangen is. Als je 100% betrouwbare detectie hebt...

Dat van die assenteller lijkt me wel iets voor een eindwerk. Het is nog niet op de markt dus originaliteit verzekerd. Er zijn verschillende oplossingen die je kan tegen elkaar afwegen. En het lijkt me niet moeilijk om er eentje te implementeren. Vooral het feit dat je een oplossing moet zoeken voor een probleem met veel facetten maakt dit interessant voor een eindwerk denk ik. Als ik zie hoe dit overeenkomt met problemen die ik in realiteit tegenkom dan is dat een goeie voorbereiding.

Zelf zie ik zeker al een 5-tal mogelijkheden...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Koen

Misschien is het uitwerken van een automatisch schaduwstation een idee. Wisselsturingen, seinsturingen en be?nvloeden van de loc is allemaal mogelijk. Als je het programmeren van een ?controller onder de knie hebt, kan je heel dit concept in ??n of meerdere controllers onderbrengen.
Dit zou een knap eindwerk kunnen zijn maar zo'n project vraagt zeer veel inzet, doorzettingsvermogen maar vooral tijd.
Wat je ook bouwt, ik wens je in ieder geval veel succes met je eindwerk!

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren