"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"

Gestart door Ronald, 20 maart 2011, 22:26:21 PM

Ronald

#15
Natuurlijk hadden we voor het punt dat we nu bereikt hebben al veel meer gedaan. Wanda was begonnen met het schuurtje van waaruit diverse vis- en fruit producten verkocht gaan worden. Hier heeft zij afgekeken van de baan Muskrat Ramble. Misschien niet origineel maar vergeet niet dat zij geen enkele ervaring heeft in het zelf bouwen van gebouwen, en zeker niet in schaal 0. U weet; beter goed gejat dan slecht verzonnen.... ;)

Zij begon met een ruwe schets voor de maten. We hadden een schuurtje van karton gedownload ergens en die gebouwd. Hiermee hadden we een prima maatvoering voor verdere gebouwen.

Het voorbeeld:



Eerst hoe we de afgelopen weken een aantal avonden samen aan de voortafel gezeten hebben en onze eerste gebouwen voor deze baan te gaan maken. Wanda's plek in het midden van de tafel en ik lekker aan de zijkant op mijn eigen stekkie:



Goed is het schuurtje te zien dat ze aan de hand van het kartonnen modelletje had geprobeerd om te kijken of dit iets voor haar zou zijn. Nadat dit gelukt was dus verder gegaan.

Hier zitten we 's avonds lekker te bouwen en zijn we al goed opgeschoten. Ik met mijn kerk (maar daarover later meer) en Wanda met het winkeltje:



De materialen die wij gebruiken zijn makkelijk en goedkoop. De latjes zijn gezaagd uit blokken lindehout die mijn vader ooit gekregen had. Momenteel heb ik weer wat gescoord en dat ligt opnieuw bij pa om gezaagd te worden. De planken zijn roerhoutjes voor de koffie zoals ze ook wel op het station staan of bij de MacDonalds.

Haar eerste zijwandje. Die was mooi als probeersel aangezien die geen ramen bevatte:



En met de tekeningen. De liggende is van haar hand en dient als mal, de achterste heb ik voor haar gemaakt als uitleg hoe je zo een wandje opbouwd. Ik heb al wat kits gebouwd en heb daarmee een kleine voorsprong op haar:



Het andere kopwandje wat 2 grote "ramen" cq openingen heeft. Het gebouw kkent geen ramen maar heeft in plaats daarvan luiken die men aan het eind van de dag dicht kan doen voor de nacht en/of slecht weer. In deze delen van Amerika kan het af en toe behoorlijk spoken:





En beide kopwandjes samen:



De eerste zijwand:





En ruw klaar met alle 4 wanden aan elkaar gelijmd:







En beplankt van binnen, dat leek toch mooier:





Daarna is zij begonnen met de luiken. Na deze gemaakt te hebben (enkele latjes voorzien van planken) heeft zij ze voorzien van kleine scharniertjes. Deze heeft zij gemaakt van blik dat afkomstig is uit schalen die gebruikt worden voor salades en die je per 3 bij de plaatselijke AH kunt kopen. Dat spul gebruiken wij namelijk om er golfplaten van te maken. Maar ook daarover later meer:





Later meer!

ToThePoint

#16
Knap Ronald & Wanda.
Maakt niet uit of u de mostert gehaald hebt uit een reeds gebouwd diorama.
Je moet het nog wel (kunnen) maken ook h?.
Het is een heel goede basis om te leren.
Doe zo verder !

P.s. Doet me denken aan die strips van "Liefde is " Samen een diorama bouwen dus.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

vanmiegroet

#17
Leuk en goed gekozen project.
Moet ik nu aan discovery channel zeggen dat jullie een deel van hun programma aan het stelen bent?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Ronald

#18
Dank mannen. En ja, we zijn zeker door DC ge?nspireerd!

Vanmiddag de middelste 3 bakken even los aan elkaar gezet om de "compositie" van het geheel uit te zetten. Daarvoor 2 schragen opgezet en wat lange balken er op gelegd:



En bakjes geplaatst:



Daarna de gebouwtjes die al bijna klaar zijn (en die jullie nog niet gezien hebben) geplaatst en het plan ruwweg uitgetekend. Oorspronkelijk had ik dit stuk gepland op 1 module van ongeveer 1,3 meter maar dat had nooit gegaan.... [;)]:



En even van beide kopse kanten. Links:



Rechts:



Later weer meer!

Ronald

#19
Verder met de inhoud van de bakjes![;)]

Eerst de 3 centimeter schuimplaten op de bak gelegd en het plan afgetekend. Ik heb het nu zo gedaan dat het keetje ook op de steiger komt te staan:



En uitgesneden en vastgelijmd met houtlijm. Het keetje even in de lucht gehangen omte laten zien waar het komt te staan:



En bak 2, met sporenplan:



Zo, nu eerst plaat halen, het is op! [:p]

Ronald

#20
Zo, plaat gehaald en verder gegaan. Ander kleurtje, dat wel weer!
Op module 2 (links naast de middelste) komt een kerk. Die heb ik 2cm hoger gezet en achter de spoorbaan en kerk het landschap 1cm lager gemaakt. Hier is een kerkhof gepland:



De kleine daarnaast (module 1) ook voorzien van 3cm spoordijk en 2cm landschap:



Overzichtje:



Daarna was module 5 aan de beurt. Die zal het begin van het moeras laten zien dat vlak naast het meer begint. Hiervoor begonnen met 3cm dik schuim:



Aangevuld met 2cm daarnaast en in het midden en weer 3cm achter/opzij. Dit om de verschillende niveau's na te bootsen. De lage stukken zullen nog iets verhoogd worden, en het spoor zal op die stukken op dikke stammen gelegd worden:



Overzicht vanaf bakje 5:



Er zijn ook al 2 bomen, zogenaamde Cypressen. Die heeft/had Wanda al gemaakt voor de dioramawedstrijd van Beneluxspoor.net. Dat gaat niet door dus komen ze op deze bak te staan. De linkse is vol, de rechtse een halfreli?f boom:



En een overzicht. Ik denk dat nu wel te zien is waar we naar toe willen:



Een verslag van de bomen komt nog, evenals de gebouwen!

Later!

Arbeco

#21
En dit was dan weer een aflevering van de cursus "Handig met Hout".
[:D][:D][:D]

Nee, zonder gekheid Ronald, je bent weer goed op dreef zo te zien. Vooral de manier waarop de bakken in elkaar zitten vindt ik een geweldig idee. Ik ben al benieuwd naar het eindresultaat, maar jou kennende zal dat wel in orde komen...[;)]
Doe zo verder,

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Ronald

#22
Ik doe m'n stinkende best, Lennert [:D][:D][;)]

Ronald

#23
Zo, kleine update weer vandaag. Het gebouwtje van Wanda schiet lekker op nu.
Opbouw van het dak. Basis is balsa, dakleer is gemaakt met schuurpapier korrel 400 van de plaatselijke bouwmarkt:







De dakluiken geplaatst:



De zijluiken:





En met een bankje:



Later meer!

Ronald

#24
Nog even bielzen zitten maken van tongspatels....[:)] Ik snij ze in 3 of 4 repen en hak ze in stukjes van 40 tot 45 mm lang. En zie, een grote vari?teit aan maten ligt daar:



Links de cutter, daarnaast de restjes (die ik bewaar), daarnaast de bielzen, de repen en dan als laatste de spatels. Kosten geen drol en de kwaliteit hout is prima.

Leuk werk op een avond met de tv voor je en een glaasje prik naast je.... [:D] [;)]

Later!

Paulogic

#25
Prik ???? zal wel... ne goeie Duvel, Leffe, ....[:D]
mvg,
Paul(ogic)

evan

#26
citaat:
Geplaatst door Paulogic

Prik ???? zal wel... ne goeie Duvel, Leffe, ....[:D]



Niet iedereen kent die kwaliteit in Nederland[}:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Durango

#27
Die kwaliteitjes ken ik heel goed hoor.
Maar allee, ik woon dan ook vlak bij belgie he
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

janjozef

#28
Hou het voor een Nederlander bij prik, heineken bv [:D], echt bier is wat straf
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

vanmiegroet

#29
Jullie gaan toch de typische Swamp Shack Bouwen?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer