"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"

Gestart door Ronald, 20 maart 2011, 22:26:21 PM

Ronald

Als vervolg op mijn voorstellen dan ook hier een bouwdraadje. Als voor uitleg; dit was oorspronkelijk bedoeld als 1 diorama voor de dioramawedstrijd van BNLS op Eurospoor 2011. Maar het thema was zo aanlokkelijk voor Wanda en mijzelf om er een modelbaan mee te gaan bouwen dat we van de wedstrijd af hebben gezien en ons samen op dit project gestort hebben.

Een stukje uitleg dan maar; na de afgelopen editie van OntraXS opperde vrouwlief dat ze het wel leuk zou vinden om daar eens 3 dagen te mogen staan. Vorig jaar was zij met het kleine Indonesische baantje daar maar niet de volle 3 dagen. Daarna kwam natuurlijk de vraag met wat? Aangezien we met het diorama aan het bouwen waren opperde ik het plan om met dat thema misschien samen een baan te bouwen. Natuurlijk zat dat plannetje al wel in mijn hoofd, maar eigenlijk nog niet vast omlijnd.

Dat zat dus snor, maar wat precies te bouwen? Ergens in dit draadje had ik al genoemd dat wij beide erg gecharmeerd zijn van de Australische baan Muskrat Ramble. Deze baan is gebouwd in 0N30 en met een zuidelijk Amerika als thema. 0N30 had ik al in de vorm van 2 open Shays, 1 los Shay onderstel en nog wat meuk. Het zuidelijke thema had Wanda al laten zien wel in haar vingers te hebben met de bomen die zij gemaakt heeft. Dus daar waren we het snel over eens.
Maar..... wilde ik niet direct een kopie van voornoemde baan bouwen. Maar zoals ooit iemand zei; "beter goed gejat dan slecht verzonnen". Daar zit dan ook wel weer wat in ;) Dus het internet opgestormd en daar kwam ik na enig zoekwerk deze foto tegen:



Aha! Logging met een (als zodanig herkenbare) Shay in het zuiden van de States. Swamp logging ofwel Moeras logging. Dat zou een perfecte ondergrond zijn voor het thema wat we wilden nabouwen. Even verder zoeken leverde deze foto op:



John en Ernest Hammond rond 1910 in de buurt van Lake Louisa in Florida. Dat was de basis. Aan de hand van deze foto's en info waren we het er al snel over eens dat we onze baan zouden gaan situeren ergens tussen de staten Florida en Louisiana. Hier houden we dan wel enige artistieke vrijheid bij aan. Thema natuurlijk logging maar dan niet in de bossen maar in het moeras. Wie Discovery Chamnnel wel eens opzet weet dat men dat nu nog steeds doet.
De bovengenoemde personen waren broers. Zij hebben daar in de buurt gewoond met hun gezinnen en daar een community gevormd genaamd "Hammond Settlement". Daar zijn geen foto's van maar men noemt wel enige zaken:
<i>In 1910, John and Louise Driggors Hammond settled most of the land surrounding Lake Louisa. The homestead included the family home, a turpentine still, sawmill, shingle mill, a combination school and church, commissary, worker?s cabin and cooperage. The family exported their goods by way of steamboats and barges across Lake Louisa. </i>



Dat als basis genomen heb ik een plan gemaakt. Dat is voorlopig en niet definitief. Nu als 5-module baan getekend maar misschien en waarschijnlijk worden het er 6 (ex schaduwstation). Nu zeggen jullie natuurlijk:"maar Ronald, jij was toch bezig met het voortraject naar een nieuw baan met als thema Civil War"? Klopt helemaal. En nu hoor ik jullie denken; 2 banen tegelijk? Is die vent gek? Eh.. ja, wel een beetje ;) Denkende met beide thema's bedacht ik dat het wel gemakkelijk zou zijn om een schaduwstation te hebben dat voor meerdere projecten te gebruiken zou zijn. Op OntraXS 2011 heb ik 1,5 dag gereden op de baan van Jacq Damen (The Mill) en het rondrijden is mij eigenlijk heel goed bevallen. Voor een tentoonstellingsbaan bied dat bepaalde voordelen en vrijheden. Dus dat wilde ik zeker bij toekomstige projecten van mijzelf zeker gaan proberen na te volgen.

Het (voorlopige werk)plan:



Nee, geen deftige computer tekeningen maar gewoon eentje los uit de pols. Dat werkt tot nu toe voor mij altijd het beste.
Links op het plan een statig landhuis zoals je ze in de omgeving daar ziet. In het midden het dorp met de waterkant (Hammond's Landing) en rechts rijden we dan het moerasgebied in. Aan de achterkant het schaduwstation gedeelte met een aantal opstelsporen. Rijden kunnen we dan in beide richtingen van en naar de zaagmolen (die er niet echt is) en van en naar de waterkant.
Je kunt zien dat we verschillende maten bakjes gaan gebruiken. De kleintjes zijn al klaar, de groten moeten nog (4 stuks). De middelste voor zijn wat kleiner als dat de zijbakken zullen worden. Die moeten wat langer (dieper gezien de stand van de tekening) vanwege de boogstralen. 0N30 moet toch zeker door minimaal 45 cm radius, maar voor mij beter denk ik aan 55. Da's dan 110 cm diameter. Daarmee zullen de zijbakken zeker 135 cm worden.
De schaduwstation bakken heb ik ook al, overgebleven van wat gestoei met modules een 15-tal jaren geleden. Deze zijn zeer stabiel en dun en zijn uitermate geschikt om hier weer hergebruikt te worden.

Zo, dat was de (her)introductie. We zijn natuurlijk allang bezig met het een en ander. Zo is Wanda al begonnen aan het pand dat aan de waterkant komt te staan. Dat is al vergevorderd en zullen we deze week hier laten zien. Ook mijn zoon Kilian helpt mee en heeft het hutje wat in het moeras komt te staan al klaar inclusief schuurtje en toilethokje. Ook dat plaatsen we deze week. Zelf ben ik bezig met een kerkgebouw dat als halfrelief uitgevoerd wordt als achtergrondgebouw. Al deze gebouwen bouwen wij uit hout verkregen als roerstokjes, en verder balsa en ander voor de hand liggend materiaal.

Word vervolgd!

Ronald

#1
Hallo luitjes,

Al even als aftrap; dit zijn de smalle bakjes die wij gaan gebruiken. Zij zijn gebouwd in een soort "U" die de frieslijst draagt maar ook de ondergrond. Deze bakjes zijn 30 bij 100 en 50 hoog. Effectieve diepte is ongeveer 24cm. Door deze constructie kan een baan als deze zeer snel opgebouwd en afgebroken worden. Ook blijven de zaken op de modules zo heel. Als zulke modules los getransporteerd zouden worden heb je toch vaak schade daarmee. Ook kan de verlichting op deze manier eenvoudig bevestigd worden.
Deze constructie heb ik voor het eerst toegepast op "Cornfield Yard" mijn huidige nieuwe H0 tentoonstellingsbaan, en dit bevalt erg goed. Enig nadeel van deze manier van bouwen is de ruimte die je nodig hebt voor het transport en de opslag van de modules.

De bakjes:





En alvast met 2 exemplaren van de door Wanda zelfgebouwde Cypress bomen (waarvan 1 klaar):



Later weer meer![:)]

evan

#2
Hey nu komen we jou hier ook al tegen[:D]

Wel succes met je projectje!  Als je Wanda de scenery laat bouwen zal het zeker wel in orde komen[;)][8D]

Groeten

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

#3
Dank je, Evan! En projectje?[;)] Niet echt, het is een hele onderneming zo. Het zal de grootste TT baan worden die ik tot nu toe gebouwd heb.

En ja, met Wanda's scenery kwaliteiten komt het helemaal goed. Alhoewel, zij is nu bezig met een van de gebouwen voor de baan en dat ziet er ook al heel tof uit.

Vorderingen volgen snel![:)]

Michiel

#4
Ronald, dat lijkt me een heel erg leuk project, origineel en sfeervol. En vooral dat jullie het samen gaan bouwen, is helemaal de max! Daar kan ik (en velen hier op het forum) alleen maar van dromen. Ik wens jullie enorm veel succes en modelbouwplezier samen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ronald

#5
Dank je, Michiel.

Ik heb vandaag de late dienst, en da's mooi even genoeg tijd om nog net even een mal te maken van de "U" voor de voorste bakken van 40cm diep. Het geheel even netjes uitgetekend op een groot vel dun karto:



Daarna uitgeknipt en voorzien van wat verstevigings stroken:



Deze zal ik morgenvroeg gaan gebruiken om de delen uit te gaan tekenen op een plaat van 9mm multiplex die ik nog heb en waar er hoogstwaarschijnlijk 8 stuks uit kunnen.

Later!

Ronald

#6
Hallo luitjes,

Vanmorgen doorgegaan waar ik gisteren gebleven was. De uitgeknipte schabloon op het hout gelegd en de beste configuratie gekozen. Op deze manier kan ik uit deze restplaat nog 8 U'tjes fabriceren:



Afgetekend per 2:



En de eerste 4 uitgezaagd en de randjes geschuurd:



Meer tijd heb ik niet vandaag, moet nog werken vandaag. Morgen weer meer![:)]

Ronald

#7
Zo, daar gaan we weer. Aangezien ik vanavond de nachtdienst in ga vanmiddag nog lekker even kunnen bouwen. Begonnen met de eerste brede bak. Hier het profiel op de smalle gelegd en de zaak uitgelijnd. Dan past het straks redelijk naadloos:



Dit gedaan voor beide kanten (ik had al 2 smalle bakjes):



Plaatmateriaal voor 3 diepe bakjes die ook 100cm lang gaan worden:



Daarna de zaak gefixeerd voor de eerste bak (links op de tekening) met slotbouten en vleugelmoeren. Daarna houten 6 mm deuvels ingelijmd, laten drogen en een bakkie gedaan  ;D:



De bodem ingelijmd en gespijkerd (1,5 x 20 mm):



Achterwand:



Fries- en onderlijst. Voor de oplettende lezer; er komt later nog een randje ander materiaal voor zowel boven als onder. Vandaar de kopse kant van het hout:



En met dak is hij klaar! Nog wel moet er iets afgezaagd worden aan de achterkant (meetfoutje ;)):



En de oogst van 2 uurtjes werk:



Zaterdag gaat het verder, eerder heb ik geen tijd meer vanwege werk en een verjaardag morgen.
Later!

Ronald

#8
Net voor het naar binnen zetten nog even opgesteld hoe het wordt. Er komt nog een extra bak tussen de diepe 2 stuks:



Het begin van "Lake Louisa RR" is er![:)]

EDIT link even aangepast.

doomslu

#9
Man man, sommige mensen schieten toch op met hun baan!
Het is een leuk concept, Ronald. We blijven met belangstelling volgen. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janjozef

#10
ja dat schiet op

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

#11
Die bakken zien er heel wat simpelder en (vooral) lichter uit dan het forumbaan type. Ze zijn wel niet zo diep natuurlijk.

Ga je ook houten rails gebruiken zoals in de foto van de loskade? Dat zou heel origineel zijn. Op de eerste foto lijken het ook houten rails, maar het is niet zo duidelijk.

EDIT: typo
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Ronald

#12
Dank mannen!

@Johan; op een ander forum (BNLS) kreeg ik dezelfde vraag. Het zou wel een uitdaging zijn die een technische aanpassing nodig heeft om de loc fatsoenlijk over die houten dragers te krijgen. Ik denk er wel over na maar het heeft momenteel niet de hoogste prioriteit, simpelweg omdat we nog niet zover zijn.
Op die andere foto zou het maar zo kunnen zijn maar ik ga er maar van uit dat daar echte rail is gebruikt...[:D] anders wordt het wel een heel grote opgave dit project aan het rijden te krijgen. Wel ga ik zelf spijkeren op houten bielzen om een mooiere sfeer te krijgen.

Ronald

#13
Mannen, weer wat gedaan. Van 11 vanmorgen tot 6 vanavond. Het is nog een hele bevalling deze baan.
Eerst het 3e grote bakje gemaakt. Zijwandjes plus bodemplaat:



Daarna de frieslijsten en dak, en het bakje is alweer klaar:



De kleine bakjes beide versterkt met stukjes 9mm strook vanwege wat beweging in de "U" tjes:



En een overzicht van wat klaar is:



Daarna waren de poten aan de beurt. Van een vorig nog niet gereed project had ik een stel poten staan (3 paar gekoppeld en 1 paar los). Deze op maat gemaakt voor deze bakken door ze smaller te maken, opnieuw te koppelen en er een extra strook versterkt multiplex op te zetten (= 2x 9mm strook op elkaar gelijmd). Voor de duidelijkheid is de achterste de oude maat en de voorste de nieuwe:



De bak maar op de kop gelegd en de poot pas gemaakt. Dit is bak 3 en dat is de middelste aan de voorzijde. Dat worden er dus 5. 3 diepe en 2 mindersiepe. Onder deze bak 3 komen 2 stel poten die door middel van schoren aan elkaar gekoppeld zijn. Dat zit dan als een huis. Alles wordt bij elkaar gehouden door slotbouten met platen en vleugelmoeren M6:



En gekoppeld en wel en de schoren op maat gemaakt. Ook die zijn van 9mm multiplex:



De zaak even bijwerken:



En de baas zelf [:D][:p] bij de eerste 2 gekoppelde modules. Zie dat de opvolgende modules op 1 stel poten komen te staan:



En nog even in de kamer. Hier alles vlak gesteld en ook de laatste kleine module rechts aangekoppeld. Deze krijgt nog een stel poten, maar de tijd was om voor vandaag:



Zo, mooi voor vandaag! Morgen zullen we e.e.a. posten wat we tot nu toe gemaakt hebben aan gebouwen e.d. voor op de bakken.

Later! [:)]

evan

#14
Keep going![:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.