Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

blokken indelen bij inhaalspoor

Gestart door the enigma dj, 20 maart 2011, 14:05:09 PM

the enigma dj

Goedendag modelspoorders,

ik ben druk met het uittekenen van het bloksysteem en stuit op het volgende probleem.

onderstaand plaatje geeft al een hoop informatie met wat de bedoeling is.
IMGhttp://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/03/20/6ad5a18fea24cd54eb3c392b422ee76b/sporenplan%25blokken%25indelen.JPG/IMG


kunnen jullie zeggen of dit te realiseren is? en zo ja:
- hoe moet ik de blokken precies indelen als het in een railovaal ingebouwd wordt?
- waar moet ik de rails van elkaar isoleren?
- hoe moet het bloksysteem geschakeld worden omdat het gezien wordt als een inhaalspoor?
 moeten de signalen parallel geschakeld worden???

wie o wie kan me dat duidelijk maken? ben hier al maanden mee aan het tobben...

the enigma dj


Michiel

Hallo Enigma

in principe is het erg eenvoudig: de wisselstand ook meenemen als informatiebron (naast de bezetmelderinformatie) en met een hoopje AND's en OR's je blokken aan elkaar breien.

Maar in praktijk is het iets lastiger. Dan hebben we iets meer informatie nodig om een voorstel te kunnen geven. Is je bloksysteen dubbelrichting berijdbaar, of enkelrichting? Wat voor signaal heb je op die rode draad? Is dat louter een logische toestand (1/0, aan/uit), of is dat meer dat dat? Heb je een terugmelding van de wisselstanden? Zoek je een oplossing met discrete elektronica (transistors, logische IC's,...), elektro-mechanisch (relais) of op een andere manier?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

the enigma dj

citaat:
Geplaatst door Michiel

Hallo Enigma

in principe is het erg eenvoudig: de wisselstand ook meenemen als informatiebron (naast de bezetmelderinformatie) en met een hoopje AND's en OR's je blokken aan elkaar breien.

Maar in praktijk is het iets lastiger. Dan hebben we iets meer informatie nodig om een voorstel te kunnen geven. Is je bloksysteen dubbelrichting berijdbaar, of enkelrichting? Wat voor signaal heb je op die rode draad? Is dat louter een logische toestand (1/0, aan/uit), of is dat meer dat dat? Heb je een terugmelding van de wisselstanden? Zoek je een oplossing met discrete elektronica (transistors, logische IC's,...), elektro-mechanisch (relais) of op een andere manier?



er is een enkele rijrichting. zie bijgevoegde pijl. heb de tekening nu vereenvoudigd.


aangezien ik de zelfdenkende wissels van fleischmann gebruik en deze heb ge?lektrificeerd, begrijpt het bloksysteem dan ook dat het spoor stroomloos is als je de wissels in geblokkeerde toestand heb staan?

het is misschien makkelijk om het met logische ic's te gaan doen. althans denk ik. wil geen pc, plc of iets dergelijks gebruiken.
kan je hier misschien iets mee?