Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Shay verbouwen

Gestart door René, 19 maart 2011, 10:03:10 AM

René

Tussen de groene doosjes trof ik deze laatst ook dit doosje aan
IMGhttp://i163.photobucket.com/albums/t291/renewolf/Shay%20nr%206/IMG_3484-kopie.jpg/img
Een dress-up (nu eens niet van Madonna) kitje van Backwoods Miniatures. Vorig jaar gekocht op Ontraxs dus die ligt al weer een jaar te verstoffen in de kast.
Een stukje verderop nog een groen doosje
IMGhttp://i163.photobucket.com/albums/t291/renewolf/Shay%20nr%206/IMG_3477-kopie.jpg/img
Een Shay
1+1+een beetje werk = een nieuwe ouwe Shay
De komende tijd komt hier het verloop van de werkzaamheden te staan.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

janjozef

#1
knap machientje, zal wat werk aan zijn

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

René

#2
Na de bouwbeschrijving eens uitvoerig bekeken te hebben ben ik begonnen met de verbouwing van de Shay. Het eerste dat aangepakt wordt is de watertank annex brandstofopslag. Deze wordt voorzien van een rek waardoor er een flinke stapel hout meegenomen kan worden. Als eerste wordt dit deel van de loc verwijderd.

Hieronder komen later de luidspreker en sounddecoder. Als het goed is zijn die al onderweg en wordt de bouw niet vertraagd door de douane.

Om het rek goed op de tank te kunnen plaatsen moet de opstaande rand eerst weggehaald worden. Ook de vuldop van de tank zal het moeten ontgelden.

Een Dremel met de juiste slijpschijf biedt hulp.
Aanvankelijk heb ik gebruik gemaakt van een slijpschijf met een wapening die iets minder snel breekt. Deze bleek echter minder geschikt voor dit werk.


Het ruwe randje heb ik achteraf met een vijltje vlak gemaakt

Voor het verwijderen van de vuldop is een ijzerzaagje gebruikt waarna ook hier de restanten zijn weggevijld.


Het uit drie delen bestaande messing rek is in elkaar gesoldeerd



Nog even een gat voor de bevestiging van de vuldop boren


En dan kan het geheel met secondelijm vastgemaakt worden.


Wordt vervolgd....
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Cedric

#3
Interessante draad om te volgen, ben al benieuwd naar het eindresultaat[:D][:D][:p]

Durango

#4
Ook ik heb nog zo'n zelfde groen doosje liggen en zowaar ook een shay die op deze inhoud wacht.[:D]
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

René

#5
Tussen de bedrijven door gaat de verbouwing van de Shay ook door. Vandaag niet al te veel maar genoeg voor een paar plaatjes.
Dit keer is het de beurt aan de cabine


De bestaande cabine moet eraf zodat er een open cabine ontstaat.
Na alle leidingen zijn losgemaakt of doorgesneden is het met wat gefrut mogelijk om de cabine van het chassis te halen


De oude cab komt nog wel een keer van pas


Dat geeft gelijk weer wat ruimte


Nadat het printje is losgeschroefd wordt het duidelijk waar de luidspreker straks moet komen. Die is onlangs besteld en kan elk moment binnen komen


Nadat de resterende nokjes zijn weggevijld kan de nieuwe voetplaat erop gelegd worden




De volgende stap worden de onderdelen voor op de voetplaat
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

#6
In een verloren uurtje heb ik de kleine onderdeeltjes voor op de loc in elkaar en aan elkaar geknutseld. Niet erg veel werk maar zo nu en dan is het lijmen met dunnen secondelijm hierbij minder succesvol als de oppervlakjes klein en niet helemaal vlak zijn.

G]
De zetel en het remwiel


De versnellingspook


De nieuwe schoorsteen moest voorzien worden van een gaasje om de vonken te vangen


Een ketel, luchtpomp en wat pijperij erbij

En dan de zooi nog een in de grondverf zetten. Let wel dit is enkel de onderste laag. De luchtkwast moet later voor en iets natuurlijker en vuiler uiterlijk zorgen. En die zaag moet toch iet metaliger worden, zo bleek na droging.









And that's how the cookie crumbles....
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

ToThePoint

#7
Knap werk Rene. Heel knap !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

René

#8
In eerste instantie heb ik de bovenkant van de ketel losgemaakt. Dan wordt duidelijk hoe de motor daar in ligt.


Met een schroefendraaiertje kan de deksel van de vuurkist losgemaakt worden.
Dan wordt ook duidelijk dat er wel wat ruimte is voor een lampje. Het doorvoeren van de draadjes door de ketel naar de onderkant is minder handig mede omdat ze naast de tandwielen van de overbrenging komen te liggen.

Aan de onderkant van de vuurkist heb ik met een freesje een beetje materiaal weggenomen zodat de draden er daar weer uit kunnen en een klein stukje verder via een gat in de bodem naar de onderkant geleid kunnen worden.


Met een handboortje wordt een gat voor het lampje in de deksel van de vuurkist gemaakt

Nu de boel er nog even infrotten.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

ToThePoint

#9
Seg Rene welke schaal is dit ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

doomslu

#10
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Seg Rene welke schaal is dit ?

Op het doosje staat On30. [:I] [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ToThePoint

#11
citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Seg Rene welke schaal is dit ?

Op het doosje staat On30. [:I] [:D]



Heb ik ook gezien.
Wat is dan de schaal in 1/???.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#12
Is dit 1/48 modellen op HO spoor?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

René

#13
Het is schaal 0 op zijn amerikaans en dan is dat 1:48
De spoorwijdte is 30" wat gelijk is aan 76mm
In model kom je dan uit op 16,5 mm wat weer gelijk is aan h0
Het is hierbij wel zo slim om andere bielzen te gebruiken aangezien die van h0 rails wel een beetje te klein zouden zijn.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

#14
Het vuur kan weer aan in de vuurkist. Het is alleen nog een kwestie van aansluiten op de decoder.


De deksel met het lampje zit er weer op en volgens de meting is er geen sluiting.
Zoals te zien is komen de draadjes net onder het deurtje er weer uit.
Die worden langs de ketel gelegd naar een gaatje aan de linker kant.




Bij de pijl gaan de draadjes naar de onderkant van de loc. Met de nieuwe voetplaat er straks op zijn ze niet meer te vinden tussen de rommel die er nog meer komt te liggen.

Dat was het weer even. Voordat de decoder erin kan of er verder gebouwd wordt ga ik eerst maar eens een weekendje aan het rijden met Wolfscreek (alleen nog niet met deze Shay)

p.s. alle foto's zijn te zien op: http://s163.photobucket.com/albums/t291/renewolf/Shay%20nr%206/
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl