rots

Gestart door Dirky, 14 maart 2011, 19:25:38 PM

Dirky


Michiel

Hoi Dirk,

mijn persoonlijk mening? De globale vormgeving van de rots vind ik heel er goed geslaagd. Echter de oppervlakte-structuur komt me te rond en glad over. Dat zou een stuk ruwer mogen zijn. Het schilderwerk mag naar mijn idee ook met meer nuances van bruinig grijs, en meer contrast tussen diep en top.

Maar ik laat de meester aan het woord. Ik ben ook wel benieuwd naar het commentaar. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marimon

Dat ziet er heel mooi uit. Vertel eens aan die meneer hoe hij naar beneden moet...[:D][:D]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Dirky

@ Michiel, rotsen-meester Evan heeft nog geen commentaar gegeven [;)]

ik voel me goed thuis in alles wat tekenbare geometrien zijn. Maar alles wat de natuur geschapen heeft, rotsen, bomen, etc... da's mijn ding niet. En om bij te leren toon ik het hier ook!
Ik heb dit stukje gemaakt met isomo en gewone Gyproc plaaster. Na 48 uur droogtijd de oppervlakten proberen te "breken" om ruwe vlakken te hebben. Met krassen de brokken een vorm gegeven.
Met de grijze verf liep het dan fout. Alle scherpe breukranden waren afgeronder geworden.

ligt dit fenomeen aan het gebruik van Jointfiller of aan te weinig uitharding? Volgend stuk zal een week drogen...

@ Marimon, geen probleem hoor, ik neem die er met de hand af [:D]



Michiel

Uit je verhaal leid ik af dat je beter een ander soort gips kan gebruiken. Ik heb hier (met de keurkenwerken) gipsplaeister gebruikt. Daar krijg je een fijne en scherpe structuur mee, maar droogt te snel (een paar minuten). Ik doe er wat houtlijm bij om de droogtijd te vertragen.

Ik heb ook met tegellijm rotsen gemaakt. Je krijgt een meer korrelige structuur, en het uitharden duurt ongeveer 24 uur. Maar toch goed bruikbaar voor rotsen, naar mijn idee.

Met beide had ik geen probleem dat de scherp hoeken met het verven werden afgerond.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Helemaal niet slecht,eigenlijk steen goed.
Alleen een rots die al 500 er staat is vlakker,is door de regen van 100derde jaren afgeslepen.
laat wat modderwater er over lopen en zet er wat groen tussen en wees tevree met je de schepping.
hij is echt goed.
wim

ERVIN

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Helemaal niet slecht,eigenlijk steen goed.
Alleen een rots die al 500 er staat is vlakker,is door de regen van 100derde jaren afgeslepen.
laat wat modderwater er over lopen en zet er wat groen tussen en wees tevree met je de schepping.
hij is echt goed.
wim




Volledig mee eens.[;)]

evan

Hola ik heb hier iets gemist [:I]

Ziet er leuk uit Dirky!

De afrondingen kunnen zeker!

Als je bang bent om met de verf de gipskanten af te vlakken heb ik nog een tip, maar eigenlijk bij de correcte gips en goede verhouding is het niet normal dat je scherpe randen afvlakken bij het schilderen.

Je kan je verf of pigment aanlengen met water en dan spuiten met een verstuiver (bv lege "Instanet bus".  Hiermee raak je niets aan en kan je prima doseren en het gaat 10 x zo snel[;)]

Je kan bv op de witte gipsen rots eerst met Okergeel een waas aanbrengen met daarna bv Gebrande Omber wat vlekken of lijnen.  Tussen iedere laag laat je best even de gips het vocht opnemen zodat het oppervlak terug droog is.  Daarna breng je de volgende laag aan.
Nadien ga je met zwart over gans je rotspartij.
Zo heb je reeds je kleur diversiteit en heb je je rotsen nog steeds niet aangeraakt[:D]
Wacht je niet tussen iedere laag dan gaat het kleurenmengsel meer dooreen lopen en dat geeft een ander, maar ook best geslaagde effect.

Als alles droog is kan je met een bredere kwast met stijvere haren de rotsen drybrushen met bv witte verf.  Dit gaat meer accent weergeven en als het te "fel" is ga je gewoon nog ns met je puitbus en zwart mengsel er over.

Succes verzekerd.

Qua gronstoffen om rotsen te maken zijn er talloze manieren.  Ik werk graag met Sculptamold, maar is moeilijk te vinden.[:(]
Modelgips gaat ook maar de verwerkingstijd is kort tot zeer kort.  Je kan wel door keuken azijn er aan toe te voegen het proces vertragen.
Tegenlijm heb ik zelf nooit geprobeerd, maar op Michiel zijn "Pizza" lijt dit toch geslaagd (hoewel het soms wat korrelig is, maar das kwestie van smaak)
Op kleine oppervlaktes gaat het gewicht niet doorwegen maar bij meerdere modules en een degelijk massief wel natuurlijk.
Dan iser bv ook de "One time" zie ander draadje.  Dit werkt makkelijk en lichte en is super te verwerken.
Uiteindelijk is elke techniek een ervaring en telkens weer een experiment.

Nu ik vind de vorm en structuur van je foto Geslaagd!

Succes verder en ik houd het draadje in het oog want ik had het echt nog niet gemerkt[:D]

Groeten,

E


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

gjvdz

Dit is echt wel geslaagd, ik ben het helemaal eens met de mensen die zeggen dat rotsen kunnen afronden na jaren van regen en sneeuw, dit is een heel natuurlijke nabootsing ervan [:)]
Je kan natuurlijk experimenteren met vanalles, wat ik ook doe maar het is in ieder geval geen slechte beurt[:D]
Wanneer je het modelgips nog nabewerkt wanneer het al vaster wordt kan je er wel wat langer aan werken. Ik denk dan aan fijne bijteltjes enzo.
Zo heb ik het geprobeerd. Je kan dan in het nog natte gips de basisvormen maken en dan afwerken met allerlei vormen beiteltjes wanneer het een beetje droog begint te worden. Dit is moeilijker wanneer het gips helemaal droog is dus doe het in kleine oppervlakken en weet op voorhand wat je wil, ik spreek uit ervaring met missers [:D][:D]
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Die rots ziet er zeker niet slecht uit. [8D] Wat meer kleurnuances zou het nog verbeteren.
"Met die grijze verf liep het fout" - heb je die met een kwast aangebracht in plaats van te airbrushen?

Ik vind dat "afgeronde" best wel meevallen. Erosie is een verklaring. Maar dan zou ik nog wel stukken rots/grind onderaan en aan de "balkons" van je rots plaatsen. Maar ik vermoed dat dit gebeurt samen met de rest van je strooiwerkjes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky



ander probeersel....

marc goovaerts

Om eerlijk te zijn, vond ik de eerste meer 'rotsachtig'.
Deze doet eerder denken aan een groene spons (of hersenhelft ?[;)]), omwille van de wel erg aanwezige afrondingen.

Tegen dat een rots door erosie zo ver afgesleten is, veronderstel ik dat ze dan ook al wel compleet begroeid en nauwelijks zichtbaar zal wezen.

evan

just perfect!

Ik vind nu net het omgekeerde dan Marc[;)].  Zo zie je maar dat smaken verschillen.
Ik vind de kleur van deze laatste echt realistisch lijken.  Het lijkt een echte steen die je hebt gebruikt of gekopieerd.  Als je deze gaat verwerken in je landschap met wat groen erbij komt dat goed.

Hoe ben je nu tot het resultaat gekomen?

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Ik vind dit resultaat ook bijzonder goed. Ik ben ook wel erg benieuwd naar het verhaal: "the making of..." [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railman56

ik denk dat dirky een echte steen heeft gefotografeerd om ons te misleiden [;)][:D]
beide zijn goed mits de nodige en juiste begroeiing aan te brengen
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn