Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Moeilijkheidsgraden in MSM

Gestart door Gerolf, 23 september 2005, 13:27:35 PM

just4fun

citaat:
Geplaatst door Funky

Een goeroe m.b.t. scenery kan een nitwit op gebied van elektro en een gevorderde met digitaal zijn ...


Inderdaad, die scenery-goeroe is een 5-sterrenkerel op dat terrein, en een 1-sterkerel op electro, kan best.
Ik kan Gerolfs redenering best volgen, zelf bak ik graag m'n eigen brood en in de op dat vlak verkrijgbare boeken staat soms ook aangegeven in welke moeilijkheidskategorie het bijhorende recept geplaatst kan worden.  De vraag is of het toekennen van sterren niet erg moeilijk wordt. Lijkt me wel te overwegen en de lezer (wij dus) moeten zichzelf ook een ster geven op elk afzonderlijk vlak van het modelspoorbouwen
Groet,
Paul

n/a

Everything is relative...

5-sterren-KEMELS ken ik genoeg [:D]

bartie

Het lijkt me meestal (na het lezen van een artikel) vrij duidelijk of dit iets is waaraan ik me kan wagen of niet.
MSM nr 41:
*stootblokken: kan iedereen wel proberen, gezien vrij eenvoudig en geen grote investeringskosten, je kan dus wat oefenen.
*stadje van papier: gratis bijgeleverd dus kan ook door iedereen gemaakt worden.
*mobiele stoomgenerator: dat dit best niet u allereerste werkje in zelfbouw is met plastikard en messing lijkt me evident. Als U al enige ervaring in zelfbouw heeft, is dit een mooie uitdaging.
*verweren: als je de serie van het begin gevolgd hebt, kan dit geen probleem zijn.
*Gieten: dat dit ook al een stadium hoger zit en best niet u allereerste ervaring met zelfbouw is (ook de kostprijs is hoger) lijkt me evident.
*...

Het begint tenslotte toch met eigenkennis van wat zal voor mij gaan en wat is te hoog gegrepen. Wanneer je jezelf teveel overschat, gaan sterren daar niet veel aan veranderen, denk ik.

Groeten Bart.

tonycabus

Dat zal Albert ook bedoeld hebben, Bart!
Voor beginnelingen zou het anders wel een stimulans kunnen zijn, aan een ??n- of twee-sterren-project te beginnen. Want je moet ERGENS beginnen...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marimon

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Deze snap ik niet. Bedoel je dat ik elitair wil doen? Dat meen je toch niet, hoop ik. Ik heb al meermaals laten horen dat typische beginners-artikels m??r dan wenselijk zouden zijn.



Neenee Gerolf, dat bedoel ik h?lemaal niet. Maak je maar geen zorgen. Trouwens inderdaad, als er iemand duidelijke taal spreekt voor beginners ben je steeds van de partij.

Wat ik vrees is dat sterren gauw gaan vervelen. All?, hoe moet ik het uitdrukken. In het begin zal het mooi ogen wanneer de artikelen voorafgegaan worden met sterren. Commercieel is het een fameus catch-eye effect voor de individuele koper van het magazine. Maar de abonnees hebben er, vrees ik, weinig aan.

Zullen de 'uitersten' er werkelijk baat bij hebben?

Nu, sterren of kometen, ik blijf MSM wel verder kopen hoor!
Mag ik nog iets zeggen[^]:eigenlijk vind ik dit draadje zware stof voor een eenvoudige vraag[:p].




Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

janjozef

zoals Tony zegt voor beginners kan het een aansporing zijn om ermee te beginnen. Dus waarom daar niet met beginnen, een aanduiding en of dat nu "1 ster" of gewoon "beginners" is maakt niet uit.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bartie

Nu, het zou me zeker niet storen hoor, en voor mensen die af en toe eens MSM kopen is het inderdaad misschien wel handig.

Bart.

Gerolf

Uit de discussie heb ik intussen begrepen dat het toekennen van de "hogere" moeilijkheidsgraden (sterren, planeten, korenaren, ... hoe dan ook) inderdaad tot discussie kan leiden. Dat is misschien een - niet onoverkomelijk - probleem voor de redactie.
Inderdaad, zoals eerder gesteld: min of meer gevorderde modelbouwers kunnen meestal zelf wel uitmaken of het artikel voor hen wel of niet haalbaar is.
Blijft punt twee van mijn vraag: een aanbod voor de 'uitersten' bij de lezers, met vooral aandacht voor beginners (ergens in deze draad oneerbiedig 'nitwits' genoemd):
Nogmaals, ik meen dat er een rubriek voor beginners moet zijn, met onderwerpen als:
- tafelbouw (L-frame, modulair, ...)
- bedrading en andere eenvoudige electro
- plans ontwerpen
- werken met flexibele rails
- bogen uitzetten
- ...
Kortom, een antwoord op veelgestelde beginnersvragen (waar we ook  op dit forum ruimte voor hebben gecre?erd!)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Ik ben het volledig met je eens GEROLF,ikzelf ben al enkele jaren bezig met modelspoorbaan,en ook ik heb soms nog "beginnersvragen!!".

doomslu

Ben ik ook mee eens.
MSM mag zeker de beginners niet uit het oog verliezen.
En voor die mensen is zo'n aanduiding van de moeilijkheidsgraad misschien wel interessant.

En zoals Gerolf in het begin al aangaf mogen er zeker ook artikels voor 'experts' bij zijn, zodat we levenslang abonnee mogen blijven. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rgp

Dag,

Volledig mee eens.  Maar stoot de beginners niet af mee te theoretische lessen.  Onderzoek hun problemen/vragen en geef daar concrete antwoorden op zonder er eerst gegradueerde of universiatiren van te willen maken ! (Het enige minpunt van KIS; we zijn er al hoeveel maand mee bezig, incl de nummers met NIHIL ?  Dat is de manier om af te stoten)

Roland

janjozef

Bon dan kunnen we stellen dat er al een kleine groep met eensgezindheid is.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Pol De Bard

@Roland...
Het KIS-team heeft van de zomer niet stilgezeten hoor! Integendeel; Het "probleem" is alleen maar dat er dingen aan het veranderen zijn in de digitale wereld, of het nu in 3-rail of 2-rail is.
En het was zomer, niet echt het bouwseizoen, vonden we. Vandaar dat we dus bij diverse fabrikanten te rade zijn gegaan, want al zal KIS een Lo-Tech analoog systeem zijn (90% van de modelspoorders zijn daar nog voorstanders van!) toch moet er digitaal mee kunnen gereden worden.
Wat nu de theorie betreft, die werd opzettelijk zo vulgariserend mogelijk gehouden. Geen graduaten vormen, maar de lezer laten begrijpen dat het niet echt zooo ingewikkeld is. Uiteindelijk worden de schakelingen alleen nog qua bouw beschreven, maar wie wil snapt wat erin gebeurt. Maar diepgaande kennis is niet vereist om de bouw tot een goed einde te brengen. Volgende mannd verschijnt een oefenprojekt. Wie ooit een soldeerbout heeft gehanteerd kan het maken. En zo gaan we nu door. Ook voor de beginneling, of zelfs: speciaal daarvoor!

rgp

Dag,

Zoals door zo velen gezegd, iedereen kan niet alles goed vinden.
Dat je die artikelenreeks wil schrijven, chapeau.
Maar sorry de argumentatie in uw eerste twee paragrafen is zwak.
1? Veranderingen: als je wacht tot het stabiel is, dan schrijf je nooit iets.  vergelijk maar met computers.
2? De zomer: idd, maar is dat niet de betse periode om aan modelbouw te doen: lange zomeravonden op terras, vakantie, geen expo's, ...

Enfin, ik wacht op n?42.

Roland

Gerolf

citaat:
Wie ooit een soldeerbout heeft gehanteerd kan het maken.
Dit citaat kan een eigen leven gaan leiden ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw