Moeilijkheidsgraden in MSM

Gestart door Gerolf, 23 september 2005, 13:27:35 PM

Gerolf

Het is een idee waar ik langer mee zit, en graag jullie mening hierop:
- MSM wil, naar mijn mening, een breed modelspoorpubliek aanspreken, met artikels voor iedereen: beginners, gevorderden en experts.
- Er zitten verschillen in diverse artikels, naargelang het doelpubliek, maar dit is niet altijd even duidelijk.
- De uitersten (absolute beginners en absolute experts) blijven soms wat op hun honger naar geschikte artikels voor hen

Daarom het volgende idee:
- De aanduiding van een moeilijkheidsgraad bij een artikel (vb. zoals bij kruiswoordraadselboekjes, van 1 tot 5 sterren)
- artikels voor 'absolute beginners', in de stijl van 'back to basics' in Model Railroader. Ik beschouw mezelf als gevorderde bouwer, maar vind hier toch regelmatig nuttige info.
- artikels voor 'absolute experts' met vb. nieuwe gereedschappen en technieken, gevorderde elektronica, ... Waardoor gevorderden verder kunnen groeien - en beginners kunnen dromen ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Wie gaat die toekennen? Dan ga je weer eideloze discussies krijgen over "was dat artikel nu voor beginners of gevorderden?"... Iedereen 100% tevreden stellen ga je nooit kunnen. En het is niet zo dik dat je na een maand toch niet alles gelezen hebt, ook de artikels die je misschien niet interesseren.

Maar er zou van elk soort een artikel moeten inzitten, dat wel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Dag,

De redactie moet dat toekennen.  We discussi?ren toch ook niet op voorhand wat er wel en niet moet verschijnen;
In Duitse en Franse tijdschriften duidt men wel aan voor wie het bestemd is, dus zou MSM dat ook kunnen.

Roland

janjozef

Een sterrensysteem waarbij ieder voor zichzelf moet uitmaken of het 1 tot 5 sterren is lijkt mij de enige mogelijkheid. alleen er is ook een verschil in Bv scenery en elektronica dus moet je al werken met meer dan een aankondiging (moeilijkheidsgraad en soort werk)

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Ik denk dat ieder voor zich kan uitmaken waar hij sterk of zwak in is, dat is waar.
Toch denk ik dat vb. een gevorderde in rails leggen er baat bij heeft als er, zeg maar, 4 sterren staan bij een artikel over zelf wissels bouwen. Dan kan hij/zij inschatten of dit voor hem/haar wel of niet haalbaar is.
Een beginner kan ditzelfde artikel interessante lectuur vinden, maar boven zijn petje, en misschien eens gaan overwegen om met flexibels te gaan werken ipv met standaardrails.
Een gevorderde in elektronica heeft misschien niet zoveel aan KIS (wat ikzelf met twee of drie sterren zou inschatten), maar zou graag eens een complexer probleem opgelost zien.
Nu, het gaat me zeker niet alleen over de "sterren", het gaat me ook over een gamma aan artikels in MSM, gericht op diverse delen van het doelpubliek.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marimon

Is het dan de bedoeling dat er vijf verschillende MSM's zullen verschijnen zoals je aangehaald hebt met de kruiswoordraadselboekjes?

Ik denk dat ieder voor zich kan uitmaken welk artikel ??n of vijf sterren verdient.

Ik als beginner lees graag een artikel over bv electronica waar ik geen jota van snap maar waar ik nadien toch iets mee heb bijgeleerd .

Ik stel bv mijn prioriteiten op scenery en al de rest is meegenomen en uiteindelijk is het treinrijden op zich voor mij een leuke bedoening.

Werd er ergens in een draadje niet gezegd "dit is geen eliteclub maar een forum, dus ook een magazine mijnsinsziens, dat  openstaat voor iedereen". Als je dus met jou voorstel punten zou verdienen Gerolf, denk ik dat MSM de foute toer op gaat.

Concreet: ieder moet voor zich maar sterren toekennen die hij wil toekennen, al zijn het er een dozijn. Maar MSM mag van zijn huidige koers niet afwijken.
[:)]


Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Gerolf

citaat:
Is het dan de bedoeling dat er vijf verschillende MSM's zullen verschijnen zoals je aangehaald hebt met de kruiswoordraadselboekjes?
Maar nee, dat bedoel ik niet. Het enige wat ik wil voorstellen is: dat een lezer aan het begin van een artikel weet wat hij kan verwachten.
citaat:
Werd er ergens in een draadje niet gezegd "dit is geen eliteclub maar een forum, dus ook een magazine mijnsinsziens, dat openstaat voor iedereen". Als je dus met jou voorstel punten zou verdienen Gerolf, denk ik dat MSM de foute toer op gaat.
Deze snap ik niet. Bedoel je dat ik elitair wil doen? Dat meen je toch niet, hoop ik. Ik heb al meermaals laten horen dat typische beginners-artikels m??r dan wenselijk zouden zijn.
//MSM%20mag%20van%20zijn%20huidige%20koers%20niet%20afwijken...%20Maar%20er%20zou%20van%20elk%20soort%20een%20artikel%20moeten%20inzitten,%20dat%20wel. Dit is mijn standpunt ook
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Gerolf,

Hoewel ik zeker sympathie voor de onderliggende gedachte kan hebben ben ik bang dat een sterrenklassificatie tegen een aantal praktische bezwaren oploopt. Een goeroe m.b.t. scenery kan een nitwit op gebied van elektro en een gevorderde met digitaal zijn als u begrijpt wat ik bedoel.
Denk dat de opdracht in meer algemene zin aan de geachte redactie van MSM is om een blad te maken dat voor ieder wat wils heeft en het daar bij laten. Tot nu toe slagen ze daar, m.i., redelijk goed in, de ene keer weer wat beter dan de andere.
Kortom, sterretjes lijkt me een te eenzijdige en simpele benadering die ook weer allerlei onduidelijkheden zal scheppen.

rgp

Dag,

Als ik sommige reacties lees, dan moet ik toch wel vaststellen dat sommige zich ongelooflijk van den domme houden, problemen zoeken waar er geen zijn, enz.
Er moeten dus geen 5 of 10 MSM's komen (1 degelijk is al genoeg).
Maar bij ieder artikel een vooraf gedefinieerde moeilijkheidsgraad zetten is toch niet onoverkomelijk.
Vooraf gedefinieerd: op de redactie zitten toch genoeg modelbouwers en op dit forum zitten er ook toch een hoop !
In andere tijdschriften lukt het wel en dit tot ieders tevredenheid.
Maar ja, deze "draad" zou wel eens wonderwel kunnen passen in de beoordeling van MSM in een andere ,veel bredere nieuwsgroep.

Roland

Gerolf

citaat:
Geplaatst door rgp
deze "draad" zou wel eens wonderwel kunnen passen in de beoordeling van MSM in een andere ,veel bredere nieuwsgroep.
Deze opmerking begrijp ik niet, Roland. Verklaar eens [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Het sterrensysteem is zeker niet slecht maar je moet er wel bijzetten in welk onderdeel scenery, digitaal, electronica, rijdend materiaal enz...

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Gerolf, op de newsgroup waar ik u enige tijd gelezen de url heb van doorgegeven, de kritiek op MSM en specifiek op het nummer 41 (franstalige versie) is niet mals.  Trouwens het aantal abo in de club neemt permanent af (2004=19; 2005=17; 2006=15; maar ik weet dat niemand er van wakker ligt)
Het aantal mensen die ik ken en die MSM niet in abonnement hebben is vrij groot en altijd om dezelfde reden: we kopen wel eens een nummer als er eens iets echt interessant instaat.
Jan, het aantal sterren staat bij ieder artikel, dus bij ieder "soort" (scenery, sporen leggen, ombouw, ...).

Roland

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door rgp

.....In andere tijdschriften lukt het wel en dit tot ieders tevredenheid.

Bedoel je hiermee dat er tijdschriften zijn die sterren toekennen aan hun artikelen? Nooit gezien. Kun je hier voorbeelden van geven?

rgp

Dag,

Ik heb twee metodes gezien, ??n met sterren en ??n met korenaren.  Het ene beperkte zich tot inzendingen van artikels aangaande verbeteringen en aanpassingen door leden.
Ik dacht ModellEisenbahner en Loki (ik ben op beiden niet (meer) geabonneerd)

Roland

Havoc

Kennelijk is het dus niet alleen MSM dat een probleem heeft met abonnementen. Ik vermoed dat dit een gevolg is van het net. Vroeger had ik ook een vijf-tal abonnementen, nu niets meer. Het is gewoon niet te volgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.