Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM 102

Gestart door doomslu, 07 maart 2011, 20:51:40 PM

railman56

En Rees-Kees bereidt ook een artikel voor over het onderwerp. Hem kennende wordt dat iets om naar uit te kijken.

voila, hoop doet leven [:D]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

doomslu

Marc, je hanteert de laatste tijd heel vaak het woord "bladvulling". Daar wil ik toch eens op reageren. Het is niet zo dat er een tekort aan artikels is, we kunnen gerust telkens een aantal nummers verder "vullen", en er komen er dus steeds bij.
Dit wil dus niet zeggen dat we niet openstaan voor nieuwe mensen met nieuwe artikels, in tegendeel zelfs. [;)]

Die reklame is inderdaad nodig. Vergelijk echter eens het aantal pagina's in de andere tijdschriften met het aantal in MSM...

En wat betreft die brieven: ik stond en sta volledig achter het editoriaal. Ik schat dat er ongeveer 5% van onze lezers hier op het forum zit. Voor alle anderen vind ik het persoonlijk belangrijk dat er een band met het blad blijft bestaan in de vorm van brieven, al dan niet in elektronische vorm.

En tot slot: zij die vanaf hun 14e MOESTEN gaan werken, steken nu de vinger op. Niet allemaal tegelijk a.u.b. [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dgrr57

Ik kan maar alleen Luc beamen (is dit juist [?])
Op Modelspoor expo 2010 heb ik bijna aan elke bezoeker van de forumbaan gevraagd of ze de forum kenden. Er waren bitter weinig 'ja' antwoorden [:(]
Straffer nog : velen wisten zelfs niet dat die tentoonstelling door een tijdschrift georganiseerd was.
Dus de invloed van de forum niet te hoog schatten [:(]

Ludwig

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Ik kan maar alleen Luc beamen (is dit juist [?])
Op Modelspoor expo 2010 heb ik bijna aan elke bezoeker van de forumbaan of ze de forum kenden. Er waren bitter weinig 'ja' antwoorden [:(]
Straffer nog : velen wisten zelfs niet dat die tentoonstelling door een tijdschrift georganiseerd was.
Dus de invloed van de forum niet te hoog schatten [:(]



Moeten we dan concluderen dat het forum beter gepromoot moet worden via het maandblad?
Of is het misschien eerder dat de meeste mensen die met modeltreinen hun vrije tijd vullen niet echt pc minded zijn?[?]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

doomslu

Ludwig, misschien wel alle twee?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Als ik zie hoeveel mensen de modelspoorbeurs in Mechelen bezocht hebben, alsook die van Hoeselt, Blankenberge enz, enz, dan denk ik dat het hoofdprobleem gewoon te weinig promotie is.
Promotie begint al, zoals in mijn lezersbrief in de scholen en in de winkels. Met een doos over de toonbank te schuiven maak je geen promotie.(sommige winkels proberen het wel)
Wat het forum betreft: het is zoals Luc al aanhaalde: maar 5% van de lezers zit op het forum. Sommigen daarvan hebben geen computer, en een aantal heeft geen internet, dus die bereik je niet via het forum.
Je zal dus altijd beide nodig hebben (gelukkig maar) dus zowel het blad met voorwoord, nawoord en lezersbrief, en het forum.
Dus promoten!!!!!!
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

@ doomslu
Luc, ik neem echt het woord 'bladvulling' niet meer in de mond dan dat ik het in ons blad tegenkom. In de vorm van lezersbrieven of prijsuitreikingen van en door happy few. Uitleg is al gegeven.
Als er slechts 5% van de lezers op dit forum zit, dan kan omwille van de massale (95 % bijtellen) meerderheid en dito oplage misschien de verkoopprijs omlaag [:o)].
In ieder geval horen de vier (4) lezersbrieven dan bij een percentage ver achter de komma. Waarvan 25 % nog komt van een forumlid. Nu mij niet gelaten hoor. Het was gewoon m'n mening. Zonder kwade bedoelingen. Als het me niet aanstaat kan ik nog altijd gewoon verder bladeren h?.  

En eerlijke (niet-verdoken) publiciteit vind ik geen bladvulling. Enerzijds houdt het de verkoopprijs wat in toom. anderzijds: voor wie zijn huis aan het verbouwen is, is zelfs het Brico-blaadje 'informatie' ipv publiciteit.

@dgrr57:
Dat er zo weinig bezoekers het forum of zelfs het tijdschrift kennen, ligt misschien aan het gebrek aan toeters en bellen waarmee beiden zich naar buiten toe vertonen ? Eigenlijk is er een kans gemist bij nr. 100. Het bleef nogal bij een 'insiders-feestje'. Met een kadootje (de kalender) voor de 'al-gelovigen'.
Het had de gelegenheid geweest om bijvoorbeeld eens met een opvallende toogdisplay in tijdschrift- en modelbouwhandel wat meer in het oog te springen.

En, in plaats van het enkel 'Modelspoor' (zelfde lettertype) -expo te noemen (onder diezelfde vlag zitten er al velen), waarom niet in ??n keer 'Modelspoormagazine-expo' ? En dan niet 'magazine' in kleine lettertjes zoals op de affiche. Ze mogen trots zijn op hun blad en dat ook tonen.


@ Ludwig
Misschien kunnen de twee eens gecombineerd worden ? Een artikel (met prentjes) van een aantal dingen die hier op het forum aan bod kwamen, en minder in het magazine ? 'Wegens plaatsgebrek', natuurlijk.

Baureihe 103

Beste Allemaal,

Regelmatig lees ik de commentaren (zowel positief als negatief)omtrent ons blad.
Het is onmogelijk het iedereen naar het zin te maken, wat de ??n aanspreekt vind de ander saai of totaal oninteressant om te lezen, en dat maakt het er voor de redacteuren niet makkelijker op. Het zal voor elk uitgave weer wikken en wegen zijn wat nu te plaatsen waarbij ook nog eens een balans gevonden moet worden tussen artikelen en advertenties.
Advertenties zijn in mijn ogen altijd nodig om een blad commercieel qua prijs aantrekkelijk te kunnen houden. Advertenties indien die niet de overhand krijgen, geven ook een beeld wat er in de grote boze buitenwereld door de diversen leveranciers voor onze hobby wordt vervaardigd. Ik zeg maar er zijn net zo veel wensen en interesses als dat er mensen op deze aardkloot rond lopen.
Zelf meen ik een vrij brede interesse te hebben voor alles wat met modelbouw van doen heeft, modelspoor natuurlijk in het bijzonder. Niet dat ik alles mij evenzeer aanspreekt maar meestal steek je er weer wat van op.
Het onderwerp kan en mag soms wat diepgaander zijn, maar wel moet het voor de meeste onder ons wel bereikbaar zijn en blijven. Het zou absoluut niet aardig zijn van het MSM als wij na elke aflevering weer een minderwaardigheidscomplex rijker zouden worden omdat er voor de zoveelste keer een modelbaan in wordt beschreven van onmetelijke omvang, waar 99% van de lezers de ruimte en de financi?n niet voor hebben.
Of dat de technieken die worden beschreven alleen zijn te verwezenlijken met voor velen onbetaalbare hulpmiddelen en gereedschap die alleen aangeschaft worden door professionals die min de hobby beroepsmatig beoefenen. Pas dan zou ik snel zat worden en het blad niet meer aanschaffen, want dan staan er voor mij totaal oninteressante stukken in.
Van mij mogen ze op de huidige manier nog wel X jaar doorgaan, ook de lezersrubriek graag aanhouden zo wordt het blad nog wat meer van ons allen.  

Groetjes Bert[;)]
Bestaat er een andere hobby.

Metpetergaathetbeter

gewoon reklame maken in MSM(i.p.v. lezersbrieven)voor het forum en via het forum lezers mening vragen.
Groeten Peter[;)]

Kees-Jan

Sja.

Voor het gemak maar in het wit:

Het blad heb ik nog niet gelezen dus ook het stuk over decals maken nog niet. Blijkbaar is het nu al nodig om tot bepaalde (voor)oordelen te komen...... fijn als je gevraagd bent om een artikel te schrijven...

Na het weekend zal ik me verdiepen in het artikel over de decals maken wat nu is geschreven en kijken of ik iets zinnigs kan toevoegen.


Kees-Jan

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Sja.

Voor het gemak maar in het wit:

Het blad heb ik nog niet gelezen dus ook het stuk over decals maken nog niet. Blijkbaar is het nu al nodig om tot bepaalde (voor)oordelen te komen...... fijn als je gevraagd bent om een artikel te schrijven...

Na het weekend zal ik me verdiepen in het artikel over de decals maken wat nu is geschreven en kijken of ik iets zinnigs kan toevoegen.


Kees-Jan



Kees-Jan hopelijk zijn je decals beter leesbaar ![:)]
Groeten Peter[;)]
PS wij zijn alvast benieuwd

Baureihe 103

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Na het weekend zal ik me verdiepen in het artikel over de decals maken wat nu is geschreven en kijken of ik iets zinnigs kan toevoegen
Kees-Jan



Kees-Jan hopelijk zijn je decals beter leesbaar ![:)]
Groeten Peter[;)]
PS wij zijn alvast benieuwd



Heel goed leesbaar

Groetjes Bert die alles wil weten over decals (zelfmaken)[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Als er slechts 5% van de lezers op dit forum zit, dan kan omwille van de massale (95 % bijtellen) meerderheid en dito oplage misschien de verkoopprijs omlaag [:o)].
Dat rekensommetje klopt niet helemaal.
- Nogal wat forumleden kopen geen MSM
- Op ons forum zitten zo'n 1200 mensen "geregistreerd". Echt actieve leden schat ik op maximaal 300 - en 2/3 daarvan koopt MSM?
- Ik denk dat die 5% toch iets meer moet zijn.

De lezersbrieven vind ik zeker niet slecht. Ik heb alleen de eerste nog maar gelezen, maar daarin beschrijft die man een gegeven dat we ook op ons forum vaak zien: nieuwe forumleden, jong-gepensioneerde herstarters, die geconfronteerd worden met het digitale tijdperk.
Ik denk dat we een goede "digitale" medewerker voor ons blad nodig hebben, die beginners bij de hand kan nemen, objectief ?n eenvoudig ??n en ander kan uitleggen, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

De cijfers kloppen, Gerolf. Er zijn inderdaad zo'n 300 actieve forumleden. Dat is dus eigenlijk zo'n 3% van de oplage. En ze lezen dan nog niet eens allemaal het blad... hoe gek dat ook mag klinken. [B)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

@luc: een vraagje over het artikel over (ver)kopen op ebay:
Wanneer wordt een loc als 'zeldzaam' beschouwd, wat zijn de criteria daarvoor? En voor vlot? Of doe je dat op het gevoel?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum