Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Switchpilot

Gestart door tomtreinen, 04 maart 2011, 13:26:25 PM

tomtreinen

Heb net een switchpilot aangekocht om seinen aan te sturen.
Ik heb hem aangesloten op het programmeerspoor en het programmeren en uitlezen gaat perfect.
Momenteel loop ik echter vast op het adres.
Ik zou hem willen instellen op adres 20
Moet gebeuren via CV1(bovenstedecoderadres) en CV9(onderste decoder adres)
Nu loop ik een beetje vast, want als ik een nieuw artikel inbreng op de ecos weet ik niet wat ik moet kiezen Motorola of dcc (ik rij 3-rail).
Ik zie niet in hoe ik de bvb die decoder moet instellen adres 20 uitgang 1

Olivier77

#1
Beste Tom,

Met de ECOS is het in DCC
Aansluiten op het programmeerspoor van de Ecos.
Op het blad programmeren vinkje op functiedecoder.
Dan naar onder adres uitlezen CV1 (staat standaard op 1 volgens het boekje)
Daar onder nieuw adres ingeven + programmeertoets aanraken.
De adressen van de decoder zijn nu nr 77, 78, 79 en 80.
(Decoder met adres 1 = nr 1 + 2 + 3 + 4, nr 2 = 5 + 6 + 7 + 8, enz)
CV 9 is voor adres boven 63.
Zie gebruiksaanwijzing blz 19

Mvg

Olivier  
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

tomtreinen

#2
Bedankt Olivier77

Ik zag even tussen de bomen het bos niet meer.
IK heb de CV1 op waarde 5 gezet, de cv9 op 0.
De eerste uitgang van de SP heb ik dan gevonden op adres 17.

ik ga een sein maken, 2 standen.
Met een analoog led-sein van marklin.
Heb een schema gekregen waardoor ik dmv 2 diodes te gebruiken de spanningsomkering kan verkrijgen die ik nodig heb om mijn groen en rood seinbeeld te geven.  Die analoge led-seinen van marklin gebruiken ofwel het positieve deel van de wisselspanning, of het negatieve.
Die kosten maar 10 ipv 50? stuk.

tomtreinen

#3
Ik ben er nog niet uit hoe ik het moet aansluiten.
Op de SP maakt ge ofwel outA+com actief of outB+com.
Dat led-sein (2 draden) heb ik uitgevist laat ge branden door  draad1 te  verbinden met de out en draad 2 met de com of draad 2 met de out en draad 1 met com.
De gemeenschappelijke com moet dus van draad veranderen om het tegengesteld seinbeeld te krijgen.
Dat moet ik eerst zien opgelost te krijgen, en daarna nog het regelen van de rijspanning via de extension.

Klaas Zondervan

#4
Dat M?rklin sein laat je van kleur veranderen door de spanning om te polen. De Switchpilot kan dat niet.
De COM is de plus, en de OutA en OutB zijn min.
Om dit sein met de SP te laten werken moet er een hulpschakeling tussen zoals ook wordt gebruikt om motoraandrijvingen op een decoder aan te sluiten, b.v. de LA010 van Lenz

dgrr57

#5
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Dat M?rklin sein laat je van kleur veranderen door de spanning om te polen. De Switchpilot kan dat niet.

Met hulp van de switch pilot extension ...

Klaas Zondervan

#6
citaat:
Geplaatst door dgrr57

CiteerMet hulp van de switch pilot extension ...
Dat is wel zo, maar de contacten op de Extension wil hij toch gebruiken om de rijspanning te regelen. Als je dan nog een contact gaat gebruiken om het sein te schakelen, dan blijven de bijbehorende uitgangen op de Switchpilot ongebruikt. Dat vind ik een verspilling van uitgangen.

tomtreinen

#7
Voor het schakelen van het lichtsein heb ik de oplossing gevonden.
Als ik weerstanden plaats van 1K tussen de com en outA en tussen de com en outB. als ik dan de 2 draden van het sein aansluit tussen outA en outB werkt het sein en kan ik schakelen van groen naar rood seinbeeld.

Nu nog de rijspanning kunnen regelen en dan ben ik er.

tomtreinen

#8
Ik heb net geprobeerd de rijspanning via de extension te regelen, maar het lukt mij niet echt.
Ik moet naar een remmodule met de draad voor de rijspanning, maar geen van de uitgangen op spe geeft blijkbaar iets, ik hoor hem wel klikken bij omschakelen van het sein.

citaat:
Geplaatst door tomtreinen

Voor het schakelen van het lichtsein heb ik de oplossing gevonden.
Als ik weerstanden plaats van 1K tussen de com en outA en tussen de com en outB. als ik dan de 2 draden van het sein aansluit tussen outA en outB werkt het sein en kan ik schakelen van groen naar rood seinbeeld.

Nu nog de rijspanning kunnen regelen en dan ben ik er.


tomtreinen

#9
Wie heeft er al ervaring met het regelen van de rijspanning via de switchpilot extension??????
Het sein aansturen via de switchpilot werkt, maar hoe regel ik de middengeleider?