Uw nieuwste aanwinst (bis)

Gestart door Gerolf, 28 februari 2011, 12:45:45 PM

DFS

Citaat van: Jacques D op 10 november 2021, 15:55:34 PM
Vandaag ontvangen: Kit Cockerill van pb-Messing Modelbouw. Als hij klaar is, zou hij er zo moeten uitzien:



Deel zeker de bouwervaring, ben voornamelijk geïnteresseerd of er plaats is voor decoder + power pack

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Jacques D

Citaat van: DFS op 11 november 2021, 12:42:32 PM
Citaat van: Jacques D op 10 november 2021, 15:55:34 PM
Vandaag ontvangen: Kit Cockerill van pb-Messing Modelbouw. Als hij klaar is, zou hij er zo moeten uitzien:



Deel zeker de bouwervaring, ben voornamelijk geïnteresseerd of er plaats is voor decoder + power pack

Ik heb nog geen zicht of er plaats zal zijn voor een decoder + eventueel power pack. Ik ben zelf ook geïnteresseerd aangezien al mijn locomotieven gedigitaliseerd zijn. Als er al plaats zou zijn, zal het niet veel zijn, maar een eenvoudige decoder zou wel moeten volstaan. De loc heeft geen verlichting, laat staan andere "toeters en bellen" zoals geluid of een rook unit, waar zeker geen plaats voor is.

Het bouwen zelf zal sowieso enige tijd in beslag nemen, aangezien de kit hoofdzakelijk bestaat uit nikkelzilveren etsplaat. Daar heb ik nog geen ervaring mee, dus ik ga zeker niet overhaast te werk gaan. Alvast een leuk werkje...
H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

Jacques D

Ik had nog geen ervaring met dit soort kit, hoofdzakelijk bestaande uit geëtst nikkelzilver. Het chassis en het koetswerk solderen viel best mee mits het nodige geduld en wat vallen en opstaan. De motor bestaat uit een gefreesd messing blok met een Faulhabermotor en een vliegwiel. Het motorblok is reeds voorzien van wielen, dus daar is geen werk aan. Ik zie echter niet direct een plaats waar een decoder zou kunnen gemonteerd worden, dus voorlopig blijft de loc analoog. De grootste uitdaging wordt het monteren van de drijfstangen. Die zijn zeer filigraan en bijna microscopisch klein!
H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

Floris

kan er niet een kleine decoder onder het dak?

raf

overlaatst een nmbs tram gekregen .
een V5 micro decoder er in gezet en dan aangepast zodat elke boogie stroom op neemt
verlichting binnen er in en nu is het wachten op de pinkers en rode leds voor de stop en stand lichten

hij heeft reeds gereden en ik moet zeggen hij rijd niet verkeerd
alleen ik mis een antyslip bandje en die ik van marklin heb liggen zijn te groot
ik zou eentje van een N lokje moeten hebben .
maar ik wacht op de eerste beurs van de HTC en hoop er daar eentje te vinden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Jacques D

Citaat van: Floris op 19 november 2021, 00:46:02 AM
kan er niet een kleine decoder onder het dak?

Een kleine decoder onder het dak zou kunnen, bedankt voor die tip, maar ik denk dat ik intussen een minder opvallende plaats gevonden heb. Aan de linkerkant van de behuizing is er een ruimte tussen de zijwand en de ketel van ongeveer één vierkante centimer groot en een halve centimeter breed. Met een simpel decodertje moet dat denkelijk lukken. Eerst het locomotiefje verder afwerken en dan zie ik wel.
H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

DFS

En in de ketel, of is die massief?
In mijn model (3D print) heb ik micro decoder in de waterbak gestoken en power pack in de ketel

RUNE

Ik weet niet hoe de kit van PB er uit ziet, maar ik veronderstel dat ie ongeveer idem zal zijn aan de kit(van MFal-Uteca) die ik gebouwd heb.  Hier heb ik de decoder geplaatst vooraan in de waterbak alsook nog de weerstanden voor de verlichting (als extra aangebracht), powerpack ingebouwd in een wagon welke via de koppeling voorzien van draad aan lok gekoppeld wordt.
Een bouwbeschrijving hiervan staat in Modelspoormagazine nr. 172.  Misschien heb je er wat aan.

Jacques D

Citaat van: DFS op 19 november 2021, 15:51:07 PM
En in de ketel, of is die massief?
In mijn model (3D print) heb ik micro decoder in de waterbak gestoken en power pack in de ketel

De ketel is massief gegoten messing, de waterbak deels ook.
H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

Floris

Citaat van: Jacques D op 19 november 2021, 15:21:29 PM
Citaat van: Floris op 19 november 2021, 00:46:02 AM
kan er niet een kleine decoder onder het dak?

Een kleine decoder onder het dak zou kunnen, bedankt voor die tip, maar ik denk dat ik intussen een minder opvallende plaats gevonden heb. Aan de linkerkant van de behuizing is er een ruimte tussen de zijwand en de ketel van ongeveer één vierkante centimer groot en een halve centimeter breed. Met een simpel decodertje moet dat denkelijk lukken. Eerst het locomotiefje verder afwerken en dan zie ik wel.
klinkt goed, waarschijnlijk minder geklier met bedrading. Ik zou dan proberen zoveel mogelijk lood onder het dak te rommelen zodat je t uit de meeste hoeken niet ziet, bij kleine locjes is dat altijd een goeie plek om nog even een of twee laagjes bladlood te verbergen, want elk beetje gewicht is mooi meegenomen. Zo eens een eigen draadje maken over dit locje met wat plaatjes misschien?  :P

Jacques D

Citaat van: RUNE op 19 november 2021, 18:35:48 PM
Ik weet niet hoe de kit van PB er uit ziet, maar ik veronderstel dat ie ongeveer idem zal zijn aan de kit(van MFal-Uteca) die ik gebouwd heb.  Hier heb ik de decoder geplaatst vooraan in de waterbak alsook nog de weerstanden voor de verlichting (als extra aangebracht), powerpack ingebouwd in een wagon welke via de koppeling voorzien van draad aan lok gekoppeld wordt.
Een bouwbeschrijving hiervan staat in Modelspoormagazine nr. 172.  Misschien heb je er wat aan.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat de kits van MFal-Uteca nooit in productie gegaan zijn, maar dat is blijkbaar een misverstand. Zij hadden verschillende versies, dus als ik een bijkomend exemplaar wil, dan ga ik zeker bij hen te rade.

Aan verlichting had ik in eerste instantie niet gedacht, de kit van pb Messing is er alleszins niet op voorbereid, maar het zou natuurlijk leuk zijn als ook dat realiseerbaar is.

Misschien een domme vraag: als je de powerpack in een volgwagon ingebouwd hebt, waarom dan niet ineens de decoder ook daar plaatsen?

Ik zal alleszins ook nog eens MSM 172 bovenhalen, allicht haal ik er nog nuttige info uit.
H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

RUNE

Hoi Jacques,
De kit van de cockerill van Mfal is te koop geweest. Het was echter geen succes (prijs was tamelijk hoog), was tevens te koop als kit,
half gebouwd dwz onderstel afgewerkt en de rest zelf te bouwen of volledig afgewerkt te koop.  Echter er is maar 1 ex. verkocht geweest nl. aan ikke !! Het project is toen stopgezet.  Het was nogtans een prachtige kit met goede rij-eigenschappen.  De powerpack heb ik echter in de wagon gebouwd vanwege de te beperkte ruimte in de loc, geen plaats genoeg.  Van de bouw had ik toen een reportage gemaakt voor msm.
Mfal maakt trouwens prachtige locs maar meestal Italiaanse.  Daniele Luzzietti van Mfal, sympathieke kerel trouwens, is mij komen op- zoeken tijdens de beurs in Leuven, heeft mij toen de locs van het YouTube filmpje meegebracht. Deze hebben nu een plekje in mijn vitrine en soms op de baan.

https://www.youtube.com/watch?v=GewbZVo5A5U

Op de foto hierbeneden rechts het lokje met wagon/met powerpack, links en midden de 2 acteurs van het filmpje, in deze lokjes zit enkel een decoder.

IMG_20211120_111309 by rudi nelissen, on Flickr




Floris

zonde dat t geen succes geworden is. t zijn inderdaad knappe dingetjes (en eigenlijk wil ik dr wel eentje, al weet ik niet wat ik ermee moet verder)

Peter

Bewonderenswaardig Rudi, zo'n kleine modelletjes prachtig gebouwd en met zo te zien uitstekende rijeigenschappen
Laat maar meer van zo'n modelletjes zien
Met vriendelijke groeten
Peter