Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Uw nieuwste aanwinst (bis)

Gestart door Gerolf, 28 februari 2011, 12:45:45 PM

OlivierV

Daar kunnen heel veel locs voor worden gebruikt als trekkende kracht. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

modeltreinbart

Over het algemeen werden op elektrische lijnen ze ingezet met een reeks 21 , reeks 12 soms ook wel een reeks 27.
Op gebied van diesels weet ik dat er bij waren met een punt voor de nr . het punt gaf aan dat er een verwarmingselement aanwezig was speciaal voor personen vervoer.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Sicco

Nee juist niet, dat gaf aan dat er geheel geen verwarming aanwezig was
Diesellocs konden alleen met stoom verwarmen en verwarmden dus geen M4's op de blauwe diesels na (5505, 5510, 5515, 5519, 5523, 5529, 5531, 5540, 5542, 6005, 6215)
Alle elocs reden met M4

groet Sicco

Thommy

Citaat van: modeltreinbart op 06 november 2016, 11:23:25 AM
Over het algemeen werden op elektrische lijnen ze ingezet met een reeks 21 , reeks 12 soms ook wel een reeks 27.
Op gebied van diesels weet ik dat er bij waren met een punt voor de nr . het punt gaf aan dat er een verwarmingselement aanwezig was speciaal voor personen vervoer.

Is de . Niet dat ze er net was uitgehaald?
Diesels zouden enkel deze in blauwe livrei ervoor kunnen hangen. Dus 6005/6215/55../...

Heb ze nog gezien met een 23 voor ook. En ergens een foto op m'n hdd  met een 15 ook.
Greetz

Thommy

Wim66

Volgens mij kon de diesels herkennen aan de blauwe die verwarming konden geven en de groene niet. Vandaar ook vaak de blauwe in de winter als Ardennen Express

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

modeltreinbart

5001 later omgenummerd naar 5101.
reeks 52, 53 en 54 werden ook gebruikt voor zowel personen als reizigers
5505 , 5510 , 5515 , 5523 , 5529, 5540 en 5542
dit zijn er enkele maar natuurlijk rekening houdende met de bordeaux schildering (1984 tot 1999) daarna omgeschilderd naar new look .
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

modeltreinbart

Het punt had te maken of er een treinverwarming inzit, ook wel verwarmingsgenerator genoemd.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

modeltreinbart

Maar voor het gemakkelijk te houden laten we het houden bij e locs. Dan kunnen we de discussie over met het punt voor de nummer met al dan niet een stoomgenerator beƫindigen.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Sicco

Citaat van: modeltreinbart op 06 november 2016, 12:01:54 PM
Het punt had te maken of er een treinverwarming inzit, ook wel verwarmingsgenerator genoemd.

Nope, een generator voor treinverwarming zat alleen in de blauwe locs.
In andere diesels zat een stoomverwarmingsketel (behalve de 53, die had helemaal niks), als die werd uitgeschakeld of verwijderd werd er na 1989 een punt voor het nummer gezet.
Zie nogmaals mijn eerste bericht. Is verder ook geen discussie.

Sicco

Citaat van: Wim66 op 06 november 2016, 11:43:21 AM
Volgens mij kon de diesels herkennen aan de blauwe die verwarming konden geven en de groene niet. Vandaar ook vaak de blauwe in de winter als Ardennen Express

De Ardennen Express (je bedoelt die uit Nederland toch?) reed niet in de winter.
De accu's van de ICR's waren bij lange na niet voldoende om spanning voor de trein te blijven leveren gedurende de lange tijd zat ze zonder eloc zaten. Hiervoor was de blauwe 55. Incidenteel reed de trein wel eens zonder blauwe, dan zal de stam bij de overstand in Luxemburg aan de 'staart' gemoeten hebben of zouden eventuele problemen met verlichting en deuropening voor lief genomen zijn.

Waterman

Citaat van: modeltreinbart op 06 november 2016, 11:23:25 AM
Over het algemeen werden op elektrische lijnen ze ingezet met een reeks 21 , reeks 12 soms ook wel een reeks 27.

Inderdaad, en zo heb ik ze ook altijd zien rijden op lijn 89 tussen Zottegem en Kortrijk, dus er komt een reeks 12,21 of 27 voor  ;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: modeltreinbart op 06 november 2016, 11:57:16 AM
reeks 52, 53 en 54 werden ook gebruikt voor zowel personen als reizigers
Wou je zeggen zowel voor  personae non gratae als reizigers ?  :-\ :P ::) :o ;D ;)

OlivierV

Citaat van: Waterman op 06 november 2016, 12:57:56 PM
Citaat van: modeltreinbart op 06 november 2016, 11:23:25 AM
Over het algemeen werden op elektrische lijnen ze ingezet met een reeks 21 , reeks 12 soms ook wel een reeks 27.

Inderdaad, en zo heb ik ze ook altijd zien rijden op lijn 89 tussen Zottegem en Kortrijk, dus er komt een reeks 12,21 of 27 voor  ;)
Een 11 zou ook nog kunnen daar de reeks 11 vroeger in Merelbeke onderhouden werd en ze na herstelling/onderhoud regelmatig een paar treinen reden met Rode M4 rijtuigen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Sicco

De reeks 11 heeft na aflevering een ruime periode vast met M4's gereden, voordat ze allemaal de Beneluxdienst in gingen
Verder was elke reeks eloc in de normale dienst met rode M4's te zien, uitgezonderd de meersysteemreeksen. Dus 11, 12, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28 en zelfs 29, alles kan)

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan