Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Uw nieuwste aanwinst (bis)

Gestart door Gerolf, 28 februari 2011, 12:45:45 PM

loebaske

Erwin heeft ook meer vracht te verslepen, hoe hoger je bedrijf hoe meer trekkracht je nodig heb....

Jurgen

 ;D ;D ;D

Eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers. Maar ja, wie niet hé op zo'n baan?  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

TBCédric

Een hele dag vol met spanning zitten wachten maar rond 16.00 uur was hij er eindelijk!


Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Brossel

Citaat van: ceuleer op 09 januari 2015, 12:49:33 PM
Dat begint al een mooie verzameling HLD's te worden Erwin .  ;)

De reeks 77 is een HLR 

;)
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

ceuleer


TBCédric

Citaat van: ceuleer op 09 januari 2015, 17:41:49 PM
Citaat van: Brossel op 09 januari 2015, 17:29:17 PM
Citaat van: ceuleer op 09 januari 2015, 12:49:33 PM
Dat begint al een mooie verzameling HLD's te worden Erwin .  ;)

De reeks 77 is een HLR 

;)

Volgens deze site is het een HLD.

http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400708

Dan is die site fout. De HLR is een rangeerlocomotief en wordt daarom als HLR benoemd ook al doet hij veel lange lijnritten.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ceuleer

Citaat van: LS Models op 09 januari 2015, 18:08:13 PM

Dan is die site fout. De HLR is een rangeerlocomotief en wordt daarom als HLR benoemd ook al doet hij veel lange lijnritten.

Bijt mijne neus er niet af he.
Effe googelen, en je merkt dat de 2 gebruikt worden.
Trouwens op de ovp van mehano staat HLD.

TBCédric

Citaat van: ceuleer op 09 januari 2015, 18:20:21 PM
Citaat van: LS Models op 09 januari 2015, 18:08:13 PM

Dan is die site fout. De HLR is een rangeerlocomotief en wordt daarom als HLR benoemd ook al doet hij veel lange lijnritten.

Bijt mijne neus er niet af he.
Effe googelen, en je merkt dat de 2 gebruikt worden.
Trouwens op de ovp van mehano staat HLD.

Gunter, ik wil/wou zeker je neus niet afbijten hoor. ;)  Heb net gegeten.  ;D    Ja,  ze worden inderdaad ofwel HLR of HLD  genoemd. Maar ik ben niet echt zo'n expert dus....  Vaak wordt er HLD gebruikt maar ik dacht dat de echte benaming HLR is. Maar bind me daar niet op vast. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Normaal is de 77 een HLR, want hij is gekocht als rangeerloc, echter worden ze ook gebruikt om lijnritten te doen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ceuleer

Net gegeten Cedric, das goe.  ;D
Nee kijk, die mannen die de website lok-aus-kiel uptodate houden weten wel genoeg over de geproduceerde loco's van Vossloh, dus ik denk niet dat ze foute informatie geven. Maar blijkbaar spreekt de ene over HLD en de andere over HLR.
Ongeveer 11 jaar geleden heeft Rocky Rail beslist om Mehano deze loc te laten bouwen in model. Ik denk dat er toen toch wel enig onderzoek gedaan is om deze loc zo juist mogelijk te laten bouwen, en ook de juiste info en bedrukking mee te geven.
Nu staat er op de Mehano doos "Vossloh HLD Reeks 77 NMBS", daardoor veronderstel ik dat de benaming wel correct is.
Maar even goed mag je ze van mij HLR noemen hoor.  ;)

59erke

Citaat van: OlivierV op 09 januari 2015, 18:38:05 PM
Normaal is de 77 een HLR, want hij is gekocht als rangeerloc, echter worden ze ook gebruikt om lijnritten te doen.

ik wil geen olie op het vuur gooien, maar volgens mij worden ze als beiden gebruikt.
In de Antwerpse en Gentse rangeerbundels zie ik regelmatig 77 rangeren met goederenwagens, hoewel ze ook voor de ritten op het net worden gebruikt. Misschien worden ze wel omschreven als HLD maar worden ze door gebrek aan HLR's ook gebruikt voor rangeerwerk.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#2111
De reeks 77 werd door de NMBS bij Siemens aangekocht met zowel rangeerdienst als goederenlijndienst als doel. Dat zijn ook de taken die ze uitvoert. Het zijn dus HLR's én HLD's tegelijkertijd.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Brossel

Citaat van: Michiel op 09 januari 2015, 20:08:27 PM
De reeks 77 werd door de NMBS bij Siemens aangekocht met zowel rangeerdienst als goederenlijndienst als doel. Dat zijn ook de taken die ze uitvoert. Het zijn dus HLR's én HLD's tegelijkertijd.  ;)

Als een elok bij een rangeerbeweging naar het andere einde van zijn trein rijdt, blijft het gewoon een HLE...hij wordt niet op eens in de boeken aangeduid als een HLR  :D

Het gebruik is eigenlijk niet zo relevant. Vrijwel alle rangeerlocomotieven reden vroeger ook op de goederenlijndienst. Zelfs de kleine HLR 91 reden in de Ardennen behoorlijk veel kilometers op de hoofdlijnen om de diverse goederenkoeren van wagons te voorzien.

De reeks 77 is ook niet voor niets ingedeeld in de nummer serie 7000 welke is toegekend aan de zware rangeerlocomotieven.
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

centauri167

Dat ze voor beide doeleinden gebruikt worden weten we allemaal, maar wat is nu de officiële en dus correcte nmbs benaming: hlr of hld ?

Michiel

Volgens mij heeft Davy het antwoord al gegeven. De NMBS heeft de loc het nummer 7xxx toegekend en dus in eerste instantie als "zware rangeerloc" beschouwd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)