Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Uw nieuwste aanwinst (bis)

Gestart door Gerolf, 28 februari 2011, 12:45:45 PM

Metpetergaathetbeter

Citaat van: OlivierV op 16 december 2013, 19:04:37 PM
Ik wil nog wat wiskunde studeren en nog wat prutsen aan mijn taak van Java.


Je bent anders goed bezig zo te zien, is is dit even op adem komen ?

Groeten Peter ;)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 december 2013, 19:10:04 PM
Citaat van: OlivierV op 16 december 2013, 19:04:37 PM
Ik wil nog wat wiskunde studeren en nog wat prutsen aan mijn taak van Java.


Je bent anders goed bezig zo te zien, is is dit even op adem komen ?

Groeten Peter ;)
Inderdaad, heb gelukkig vandaag al goed gewerkt voor de verandering, 't amusement deze avond!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

rixke rail

#1367
Citaat van: gardevil op 16 december 2013, 17:30:10 PM
Mijn nieuwste aanwinst:
een echte stationsklok.

Weet er trouwens iemand hoe die dingen gestuurd worden? aan de achterzijde zie ik enken twee draden. Ik vermoed dat een centrale sturing ervoor zorgt dat alle klokken gelijk staan.



Het artikeltje hierover (januari 1960) staat in de wachtlijst van Rixke Rail's Archives voor februari 2014.
Voor zij die niet zolang kunnen wachten, wil ik het wel in primeur per p.m. doorsturen ...  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric.

Edit : foutje !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

gardevil

Citaat van: rixke rail op 16 december 2013, 21:17:10 PM
Citaat van: gardevil op 16 december 2013, 17:30:10 PM
Mijn nieuwste aanwinst:
een echte stationsklok.

Weet er trouwens iemand hoe die dingen gestuurd worden? aan de achterzijde zie ik enken twee draden. Ik vermoed dat een centrale sturing ervoor zorgt dat alle klokken gelijk staan.





Het artikeltje hierover (januari 1960) staat in de wachtlijst van Rixke Rail's Archives voor februari 2014.
Voor zij die niet zolang kunnen wachten, wil ik het wel in primeur per p.m. doorsturen ...  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric.

Edit : foutje !



Kan zolang niet wachten ;) ;) ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Johnnytrein

#1369
Volgens mij ben ik op een forum over miniatuurtreintjes uitleg tegengekomen over jouw klok. Ik weet echter niet meer of het hier was of op 3 railforum of beneluxspoor. Was in ieder geval 2011 of 2012.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

just4fun

Citaat van: gardevil op 16 december 2013, 18:25:26 PM
Citaat van: marc goovaerts op 16 december 2013, 17:40:32 PM
Frank, als er enkel twee draden zijn, dan lijkt dat er toch hard op dat dit een gewone stroomaansluiting is.

Lijkt er inderdaad op echter verder kan ik aan de klok niet doen. Er is geen pal om de wijzers te verzetten oid. daarom mijn vermoeden dat de klok bv. radiogestuurd is.

En dan nog, twee draden maar hoeveel volt?
Als ik me niet vergis, wordt het 'juist zetten' van de klok via het elektriciteitsnet gestuurd, net zoals bijvoorbeeld het aan- en uitschakelen van de straatverlichting.
Op gezette tijden worden er pulsen op het net gezet, die dan door de ontvangers worden omgezet.
Eén puls voor het inschakelen van de straatlampen, één voor het uitschakelen en dus ook één voor het juist zetten van bepaalde klokken (zoals stationsklokken).
Maar ik weet dat dus niet 100 zeker!

Of de 2 klemmetjes van uw klok nu rechtstreeks aan het net mogen, heb ik ook weer niet gezegd.
Het is best mogelijk dat de pulsen doorgegeven worden door een eventuele (externe) transformator naar een lagere (veiligere) spanning.
Paul

Kris

Hallo,
Als trein en ook klokliefhebber vrees ik dat ik u zal moeten teleurstellen , normaal krijgt een slave klok 1 maal per min. een puls van de masterklok om 1 min. Op te schuiven , een slaveklok is zelf geen klok , er zit geen klokwerk in

Zie link , kijk onder secondary clock

http://www.chronometrophilia.ch/Electric-clocks/english.htm

Kris

ERVIN

Mijn twee nieuwe Piko aanwinsten.  ;)




gardevil

Citaat van: Kris op 17 december 2013, 20:45:58 PM
Hallo,
Als trein en ook klokliefhebber vrees ik dat ik u zal moeten teleurstellen , normaal krijgt een slave klok 1 maal per min. een puls van de masterklok om 1 min. Op te schuiven , een slaveklok is zelf geen klok , er zit geen klokwerk in

Zie link , kijk onder secondary clock

http://www.chronometrophilia.ch/Electric-clocks/english.htm

Kris

Bedankt allemaal, ik vrees idd. dat het een slave klok is.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Huugooke

Eén bepaald systeem, anno 1950, werkt zo:
in een gebouw hangt een "echte" klok: de "moederklok"; een mechanische pendule. Deze stuurt via een eigen bedrading een puls naar alle "dochterklokken", en dit om de minuut.
Omdat het kan gebeuren dat de dochterklok een puls mist wordt om twaalf uur een extra puls gestuurd, die de wijzers op twaalf uur "trekt".
Deze moederklokken waren precisie-instrumenten. Om ook deze te synchroniseren werd  op een bepaald uur een puls via het elekticiteitsnetwerk gestuurd waardoor ook de moederklok gelijk gezet werd.
Met dit systeem werkten zowat alle stadsklokken.

Huugooke

#1375
Ter aanvulling: de puls was op 12 volt, een omgekeerde polarisatie zette de klok op 12 uur. Zo volstonden twee draden.
Om die klokken toch te gebruiken is het vervangen van die "motor" door een echte klok vrij eenvoudig te realiseren.

PS: elektronici kunnen ook eens in hun oude cursussen duikelen, hoe je met een paar delers de netfrequentie deelt naar 1 puls per seconde, gevolgd door een transistorke dat het relais stuurt, en hopla: een digitaal-analoge klok!

Edit: delen en daarna terug met 60 vermenigvuldigen natuurlijk!

gardevil

Goh! Wat een mens hier al leert over klokken. En dan zijn er die zeggen dat wij 'met de treintjes spelen'
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

OlivierV

Citaat van: ERVIN op 17 december 2013, 21:25:27 PM
Mijn twee nieuwe Piko aanwinsten.  ;)

foto's even geknipt

Heeft Piko nieuwe nummervarianten uit of zijn het omgenummerde machines?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Anarchy

Dat lijkt mij een omnummering Olivier.

OlivierV

Citaat van: Anarchy op 17 december 2013, 22:37:51 PM
Dat lijkt mij een omnummering Olivier.
Dacht het wel, was te lui om het op te zoeken, wel een geslaagde omnummering.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan