Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Uw nieuwste aanwinst (bis)

Gestart door Gerolf, 28 februari 2011, 12:45:45 PM

Alan On Track

#5730
Vandaag was een mooie dag   ;D ;D ;D

Het mirakel is dan toch gebeurd, ik heb eindelijk een bordeaux ms van Jocadis kunnen kopen en ik ben in mijn nopjes. De prijs was zelfs best schappelijk voor dit model, zeker als je ziet wat voor kapitalen er tegenwoordig voor gevraagd worden op tweedehandssites.

Uiteraard is dit al een oudere versie, en ik heb me deze namiddag mogen bezighouden met het herstellen van losgekomen draadjes en het maken van enkele details. Dit stel staat ook allerminst bekend vanwege haar uitstekende rijeigenschappen - en toegegeven, dit stel rijdt niet top - maar al bij al vind ik het nog meevallen. Het systeem een motor in elk draaistel is wel erg vreemd. Heeft iemand een idee hoe ik dat ooit digitaal ga kunnen maken? (moet dat dan met twee decoders?).  Ik ben er in elk geval ontzettend gelukkig mee.

IMG_20210707_175108990 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210707_175139722 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210707_175115616 by Alan Jockmans, on Flickr

Daarnaast kocht ik me ook nog een Liliput type 93 aan. Ik ga deze loc nog wat verder supreren, maar het is een leuk modelletje dat uitstekend rijdt  :D 

IMG_20210707_175157598 by Alan Jockmans, on Flickr


Modelbouw is een kunst

Rangeerduivel

Hopelijk is je geluk niet van korte duur Alan,
Ja, best twee (dezelfde) decoders en met dezelfde instellingen is dat geen probleem ,ik zelf heb er ooit 2 UH decoders in geplaatst.
Maar de grote handicap zijn de Tenshodo-motoren, die zijn meestal geen lange levensduur beschoren... :(
Zolang die het volhouden rijdt die wel behoorlijk.

;)

Alan On Track

Van het motorprobleem was ik me inderdaad al bewust, Rudy. Maar ik wil dit stel al zo lang dat ik dat ik het er toch op gewaagd heb. Voorlopig nog even analoog rijden en hopen op het beste...

Bij het onderhoud hienet vond ik het wel opvallend hoe ontzettend eenvoudig dit stel in elkaar zit. Buiten de twee gemotoriseerde draaistellen zijn er slechts enkele draadjes, en niet eens een verbinding tussen de twee delen. Dat geeft me ergens wel zin om dit stel electronisch en mechanisch te gaan pimpen. Misschien kan ik ook gaan experimenteren met een zelfgemaakt 3D- print draaistel met een grotere, betrouwbare meer krachtige motor (in de trant van oude Lima of Märklin locs). Misschien is dat ook interessanter dan met twee decoders te moeten gaan werken. Ik zie nog wel. Uiterlijk ziet het stel er fantastisch uit, met de binnenkant kan ik nog wat speelplezier beleven  ;)
Modelbouw is een kunst

Metpetergaathetbeter

#5733
heeft trouwens iemand ooit andere motoren in zo'n stelletje gestoken. ?

Ik denk hetzelfde te hebben staan en als die rijdt dan begint mijn hart pijn te doen....ik overweg hem motorloos aan een beter New look stel te hangen gemaakt door LS en die vele  malen beter rijdt zonder hartzeer te moeten krijgen

Thommy

Er zijn filmpjes te vinden om die tenshodo's digitaal te maken.
Greetz

Thommy

Floris

k zou zelf niet weten waarom een tweewagen-treinstel meer dan 1 aangedreven draaistel nodig heeft eigenlijk. 1 motor eruit en die op reserve houden lijkt me dan een prima oplossing. Bedenk wel dat fleischmann, lima en marklin jaaaaarenlang prima gingen op locs met 1 aangedreven draaistel en daar moest een hele trein achter. Hier gaat t om 1 aanhangrijtuigje.

stoomlokje

Thommy ,
Zou je eens een link daarvan hier op het forum willen plaatsen , want daarvan heb lk tot nu toe niets gevonden.
Saskia

Thommy

Greetz

Thommy

stoomlokje

Thommy ,
bedankt , hiermee kan ik in de toekomst verder.

saskia

ronny-vdv

Citaat van: Alan On Track op 07 juli 2021, 18:08:53 PM

De pantograaf klopt niet echt en mag je vervangen door een Faiveley  ;)
Mvg,

ronny-vdv

Alan On Track

Citaat van: ronny-vdv op 08 juli 2021, 17:37:19 PM
De pantograaf klopt niet echt en mag je vervangen door een Faiveley  ;)

Ik beb nog wel een Faiveley-panto op overschot liggen en kan het dus in principe vervangen, maar als ik foto's opzoek van andere bordeaux klassiekjes lijkt de huidige tweebenige pantograaf wel te kloppen? Of was dat bij dit specifieke nummer anders?
Modelbouw is een kunst

Thommy

Citaat van: stoomlokje op 08 juli 2021, 17:01:43 PM
Thommy ,
bedankt , hiermee kan ik in de toekomst verder.

saskia

Graag gedaan
Greetz

Thommy

TBCédric

Citaat van: Alan On Track op 08 juli 2021, 17:57:23 PM
Citaat van: ronny-vdv op 08 juli 2021, 17:37:19 PM
De pantograaf klopt niet echt en mag je vervangen door een Faiveley  ;)

Ik beb nog wel een Faiveley-panto op overschot liggen en kan het dus in principe vervangen, maar als ik foto's opzoek van andere bordeaux klassiekjes lijkt de huidige tweebenige pantograaf wel te kloppen? Of was dat bij dit specifieke nummer anders?

Het zit voornamelijk in de serie en de nummers. Die met Faiveley mochten ook maar 130 meende ik. Ik zou eens moeten kijken in mijn deppanageboeken want ik herinner me dat er iets over gezegd was.

Anyway mooie aanwinst! Mijn 610 was mijn eerste klassiek maar door mijn eigen toedoen is het dak wat ingezakt bij de schroeven en ja, de motoren. Een dummy van maken en koppelen aan een goed werkende LSM- versie is mijn persoonlijke voorkeur.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

mark7758

Even voor je opgezocht. Reeks 5 types 66en 70 JH, 06 type 73-74-78-79-70Th = 140km/h
Type 00(3) type 62-63-65 = 130km/h
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

chef garde

Citaat van: mark7758 op 08 juli 2021, 19:25:29 PM
Even voor je opgezocht. Reeks 5 types 66en 70 JH, 06 type 73-74-78-79-70Th = 140km/h
Type 00(3) type 62-63-65 = 130km/h

Dus maw, de panto op dit stel (625) is toch de correcte en geen Faiveley van doen?  Misschien check je best ook de beschrifting eens, maximumsnelheid van het motorstel staat erop in klein kadertje.  Bij max 130 heb je ruit, bij max 140 heb je enkele panto.