Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Uw nieuwste aanwinst (bis)

Gestart door Gerolf, 28 februari 2011, 12:45:45 PM

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

mardig23

Citaat van: Rangeerduivel op 03 december 2020, 15:12:02 PM
te weten gekomen (waarvoor dank Evan!) dat er sinds kort ook bovenleiding van 500mm verkrijgbaar is.

Ah, van Sommerfeldt, naar NMBS-model.

Heb je daar een nummertje van toevallig? ;)
Mvg Karl

ERVIN

Ja dat zou ik ook graag even willen weten Rudy , ik wist trouwens niet dat ze nu ook zo'n lange rijdraden hadden , bedankt voor de tip dus. ;)

evan

#5478
Sommerfeldt 182, 183 en 184

Deze zijn 0,5mm dik qua rijdraad en 0,4mm qua hangdraden.  Deze komt overeen bij benadering met Belgische S Bovenleiding in stations, bundels en lijnen tot max 90km/h. (Zie eerste foto's via deze link: http://users.telenet.be/kontich/tractie/N/foto-bvl.htm#cc)  De draagconstructies blijven dus het zelfde als de gekende C-Bovenleding met compound draad.  Deze compounddraad heeft Sommerfeldt dus ook, maar veel te dik en te kort om mooi te wezen.

Ik verkies dan persoonlijk dus de fijnere en het compromis is dan dat ik geen compounddraad heb, maar het blijft dus discreter. 

Zie foto:

IMG_4468 by evan Daes, on Flickr

Ah en vergeet de aardingskabels niet he ;)  Opgehangen en te zien  in de binnenhoeken van de portieken en consoles

Er zijn liefhebbers om de draden zelf te maken, maar dat is in mijn geval qua hoeveelheden niet haalbaar.  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

Wat bedoel je met 'compounddraad' Evan?
Is dat de tweede onderste hangdraad, net boven de stroomdraad? die is er idd niet bij Sommerfeldt 184. Die heeft maar 2 horizontale draden.
Op Amsac zijn wij doende om bovenleiding te maken met puntlas, en die heeft die twee onderste draden wel ,dat oogt idd mooier maar ja.... :(

;)

doomslu

Compounddraad is het type bovenleiding die we het beste kennen, deze dus:

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Citaat van: evan op 03 december 2020, 16:27:04 PM

Er zijn liefhebbers om de draden zelf te maken, maar dat is in mijn geval qua hoeveelheden niet haalbaar.  ;)
Dat is begrijpelijk.

Voor de knutselaars is die draad dus wel te gebruiken, mits wat extra soldeerwerk om er compounddraad van te maken, denk ik.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Citaat van: evan op 03 december 2020, 16:27:04 PM
...
Er zijn liefhebbers om de draden zelf te maken, maar dat is in mijn geval qua hoeveelheden niet haalbaar.  ;)

Er zijn inderdaad van die gekken die dan zo'n 17m draad maken met een overspanning van gemiddeld 600mm  ;D ;D 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bellejt

ik heb er gewoon een draad tussen gesoldeerd (op de zwitserse) en dan dwarsverbindingen.Is niet perfect zoals de echte maar goed bruikbaar.Die overspanningen van 50 cm laat ik links liggen want heb er geplaatst en zijn veel te wankelbaar met die dunne draad.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 03 december 2020, 17:05:34 PM
Citaat van: evan op 03 december 2020, 16:27:04 PM
...
Er zijn liefhebbers om de draden zelf te maken, maar dat is in mijn geval qua hoeveelheden niet haalbaar.  ;)

Er zijn inderdaad van die gekken die dan zo'n 17m draad maken met een overspanning van gemiddeld 600mm  ;D ;D 8)

Ik kan ze wel, ben er gisteren nog zo énen tegen gekomen! ;D ;D

;)

evan

Citaat van: Rangeerduivel op 03 december 2020, 16:53:00 PM
Wat bedoel je met 'compounddraad' Evan?
Is dat de tweede onderste hangdraad, net boven de stroomdraad? die is er idd niet bij Sommerfeldt 184. Die heeft maar 2 horizontale draden.

;)

Lees gerust de info in de link van m'n vorige post.  Daar staat alles mooi uitgelegd ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

bellejt

@  darick69 : waar heb je dan die luidspreker verborgen in het rijtuig ?

svvander

Alle, ik zal ook nog nekeer ene posten... hier was ik al ff naar op zoek en nu heb ik 'm:



Op de foto lijkt het raampje gekrast of vuil... maar dat is niet het geval. (Ik denk een weerspiegeling of zo).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bellejt

heb hem ook.Pracht lok en prima eigenschappen.Super piko 3 rail hier

Decapod

Citaat van: darick69 op 01 december 2020, 08:06:33 AM
Ik heb deze ook omgebouwd naar DC,  andere assen onder loopdraaistel en op de print in het treinstel een koperleiding moeten oversnijden...
Het geluid is slecht omdat de luidpreker geen klankkastje heeft, ik heb zoals door forumgenoot al beschreven is ook een rechthoekige ESU V5 Luidspreker met alle tussenstukken erin gelijmd. Dit geeft een mooi resultaat.

Interessant. Heb dat Liliputje hier ook liggen. Moet nog een decoder in. Waar vind ik die info ergens terug, Erik? Heb het halve forum al ondersteboven gekeerd met Hoohel. Niks te vinden ... :(
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.