Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Uw nieuwste aanwinst (bis)

Gestart door Gerolf, 28 februari 2011, 12:45:45 PM

mardig23

#5250
De oplevering gebeurde met de fijne doorlopende streep onder het rooster.

Op latere foto's is er geen streep meer te zien, maar dat kan natuurlijk ook vuil zijn.
Ik ga proberen de echte nog eens te fotograferen, vooral dan de details van het rooster, alvorens ik iets aan de loc verander.

Het paneel onder het rooster is in elk geval in Lineas donker blauw (of hoe je dat ook noemt...)
Mvg Karl

mardig23

Alle, we gaan verder ::)

Deze week nog overgenomen van een medeforumlid waarvoor dank!

Mooi spul toch, die Roco's...





Mvg Karl

bellejt

mooi.Heb de luxemburgse versies ervan .Iets verschillend

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ERVIN

Dank u wel ACFI voor de bezorgheid.  ;)
Mijn hoofd zei nee , maar mijn hart zei ja , dus ben ik vandaag de trotse eigenaar geworden van de ESU Class 66 Lineas.

Ik open vandaag nog een ander draadje hoe ik die lijnen heb kunnen verwijderen.

@Mardig23 , weer mooi materiaal aan de collectie toegevoegd zo te zien.

mardig23

Laat maar weten waar het staat Erwin, ik ben curieus ;D

Eigenlijk is het niet de eerste keer dat ESU fouten maakt met dat specifieke rooster.
Op de Gouden HSL hebben ze dat paneeltje onder het rooster zwart geschilderd, terwijl dat eigenlijk goud moet zijn.



Mvg Karl

Koen

Citaat van: ERVIN op 30 mei 2020, 20:25:04 PM
Dank u wel ACFI voor de bezorgheid.  ;)
Mijn hoofd zei nee , maar mijn hart zei ja , dus ben ik vandaag de trotse eigenaar geworden van de ESU Class 66 Lineas.

Ik open vandaag nog een ander draadje hoe ik die lijnen heb kunnen verwijderen.

@Mardig23 , weer mooi materiaal aan de collectie toegevoegd zo te zien.

Proficiat met je aanwinst. Dat van dat hart en hoofd is een gekend probleem  ;D ;D ;D
Nooit te oud om te leren

Rangeerduivel

#5257
Mijn kollectie Duits > Belgische modellen nog wat aan 't vergroten;

Deze Roco is een, in mijn ogen, zéér mooie loc ondermeer door de prachtige doorkijk tussen ketel en drijfwielen,

Er hebben er zo 3 in Belgie (ze hebben weliswaar weinig) gereden tussen 1919 en 1924, maar er is weinig bekend in welk(e) kleur(en).
Volgens Wikipedia hebben ze hun Duitse kleuren behouden, maar er staat niet bij welke kleuren dat waren...Kwamen die loc's van de DR, K.BAY.STS.B. of van de KPEV... :-\
De door Marklin uitgebrachte chokoladebruine versie is in elk geval nep en heeft dus in Belgie nooit bestaan, ook niet bij de 'Nord Belge'!

Ook deze mocht niet ontbreken vanwege zijn tender;

Ik heb een paar 64ers maar ik wou er ook éne met wannentender,jammer dat deze kombinatie ook geen lang leven beschoren was omdat ze hun tenders hebben moeten afstaan aan hun zwaardere kollega's. Deze komt uiteraard in het flessengroen met nr 64.074
De tender is uitgerust met een zware ronde motor, (van model gelijkend op een Buhler), en dat heeft mij wel bloed zweet en tranen gekost om daar een ESU erbij/erin te krijgen! ::)

Deze HLV 97.015 staat al een paar jaar bij mij op stal;

Het is een 'erfstuk' uit de collectie van wijlen Fernand Maes, maar het ding rijdt zeer onregelmatig en lawaaierig!
Er zijn destijds een paar ingrepen gedaan aan het onderstel (of waren het reparaties? :-\) die volgens mij niet nodig waren, maar die wel een zeer negatieve invloed hadden op het rijgedrag.
Daarom heb ik nu een plukloc die rijdt als een zonnetje;

Het gele stukje links dient gewoon om de twee chassishelften bij elkaar te houden, wat normaal gebeurt dmv de kast.
Wielen en onderstel zwart maken, kast erop en weer een zo goed als nieuwe loc! 8)

We weten weer wat doen, jammer dat de werkuren beperkt worden omdat het weer zo warm begint te worden op die treinkamer...!
Dan maar wat minder tijd spenderen op dat verdomde forum... >:( ;D ;D

;)

Decapod

Rudy, mooie aanvullingen van de collectie! Wou dat ik ook zover stond  ::)

Aanvulling op je info over je Br 18.4 van Roco:
De drie Br 18.4 die terecht kwamen in België als wapenstilstandslocomotieven behoorden tot het type S3/6a en S3/6c van de Königlichen Bayerischen Staatsbahn, of K.BAY.STS.B. In 1918-1919 kwamen er hier drie aan: de 3620 (bouwjaar 1911), de 3646 (1914) en de 3649 (1914). De laatste twee waren S3/6 van de bouwserie c, volgens Dambly. Ze verschillen in niets van elkaar, buiten het feit dat ze tot een latere bouwserie behoorden. Ze werden in 1920 toegewezen aan Brussel-Noord samen met de Pruisische S10.1 (later NMBS type 61) voor zware expresstreinen tussen Oostende en Herbesthal. Af en toe waren ze ook te zien tussen Brussel en Aarlen in dubbelspan met een type 8. In 1922 werden ze toegewezen aan Oostende, maar reden ze geen enkele dienst. Overgebracht naar Doornik in datzelfde jaren reden ze directe treinen tussen Brussel-Zuid en Rijsel in de poel van de Pruisische S10.2's (later NMBS type 62). Omdat er onvoldoende diensten voor hen waren werden ze getransfereerd naar Brussel-Noord in 1923. In 1924 werden deze drie loks werden - gewoon omwille van hun afkomst, de Staatsspoorwegen waren toen al net hetzelfde qua mentaliteit als de NMBS  :o - uit de geschriften geschrapt.
Ze zouden geen enkele grote of kleine revisie ondergaan hebben (wat zo ongeveer bewijst dat er op voorhand al besloten werd ze af te schrijven), wat dus ook betekent dat ze nooit het Etat-Belge-bruin als kleur gehad hebben (daar ging Märklin idd helemaal in de fout). In Dambly's bijbel staat nog het volgende dat interessant voor je kan zijn:
"A la fin de 1923, unde des trois unités était garée sous le pont du boulevard Emile Bockstael, à Laeken, à l'extrémité du triage de Tour et Taxis, et les gamins du quartier s'amusaient à jeter des cailloux dans la cheminée. Aux dires de feu Godfried Saelens, témoin de la scène, la locomotive portait toujours un livrée verte sans filets."
Bij mijn weten is er geen enkele bestaande foto van de S3/6 op het Belgische net.

Het model dan: de windleiplaten moeten eraf, het apparaatje op de tweede ketelring moet vervangen worden door een ander (overdrukklep?) en de tenderophoging ook. Onderdelensetje 110673 bevat precies het juiste apparaatje voor op de ketel. De kleurstelling zal eerder die van het Roco-model 63362 geweest zijn. Misschien waren de zwarte sierlijsten niet meer zichtbaar of had de loc al van K.BAY.STS.B. uit een vereenvoudigde schildering gekregen?
't Is in elke geval een heel mooi model, jammer genoeg beperkt inzetbaar, 1920-1923, maar dat wil niet zeggen dat je er geen plezier aan kan beleven/ Een beetje dichterlijke vrijheid mogen we ons wel permitteren, niet?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Hallo Thomas,
Bedankt voor de extra toelichting, vooral wat die kleur betreft.
Ik had ook al gedacht aan dat grasgroene, eerder dan het (latere?) olijfgroen van KPEV, gewoon omdat ik dat eerste mooier vind.
Ik ga er er wel van uit dat de beschrifting van de K.BAY.STS.B. verwijderd werd en vervangen door "Belgische nummering", dat zal bij mij alvast het geval worden...
De Wagner windleiplaten gaan er idd af.

;)

Decapod

Hey Rudi,

Er zijn wel foto's te vinden van een S3/6 blijkbaar. Patrick (dgrr57) mailde me dat ze te vinden zijn op zijn Spoorse Zolder. Eentje is duidelijk de 3620. Beierse platen hangen er duidelijk nog op, maar K.BAY.STS.B. is verdwenen op de tender. Het lijkt erop alsof op de tender het nummer 3620 geschilderd is in het geblokte lettertype dat die jaren door sommige depots van de Etat Belge gebruikt werd (elke depot had zijn eigen stijl - 'graphisme'). Waarschijnlijk in chamois, zonder rode biesjes (pas vanaf 1930 ongeveer).
De kleur lijkt egaal, zonder biesjes. Inderdaad waarschijnlijk dat grasgroene van de Beierse Staatsspoorwegen, en zwart. Deze loc is ook nooit eigendom geweest van de KPEV.

Weinig schilderwerk aan die loc dus!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Zo te zien staat op het stuurhuis datzelfde nr, in dezelfde stijl, dus niet in het typische "ovaaltje" zoals bij andere Belgische loc's.
Ik zal mijn 'letterzetter' moeten verwittigen om de decals aan te passen ;D

;)

Gaspar

Een belgische versie van de S3/6 werd ooit nog gemaakt door Rivarossi, voorzien van hun S-drive.  De schildering was olijfgroen. Lang geleden ondertussen.
 

Decapod

Idd. Op machinistenhuis en tender geverfd, op ketel het oorspronkelijke plakaatje nog. Ook een leuk detail: op de cilinders staat het fabrieksplaatje (Maffei als ik me niet vergis) nog. Dat is er nog niet afgehaald.

Of het ovaaltjes of rechthoekjes waren in de periode tot aan de 5-cijferige hernummering in 1946 van de NMBS, hing heel erg af van het jaar van indienststelling van de loc in kwestie. Dat is een vrij ingewikkelde historie. Het ovaaltje, dat tot in de jaren '30 werd uitgevoerd in gegoten messing, verving de 'amovibles' (de afneembare) van ervoor. Er zijn doorheen de jaren zelfs verschillende soorten ovaaltjes gebruikt (stijl van 1898, 1929 en 1934).
Om een lang verhaal kort te maken: de Pruisische locs kregen geen ovaaltjes tot 1929, maar er werden weer 'amovibles' gebruikt. Na 1925 kregen sommige ex-Pruisen zelfs rechthoekige plaatjes met cijfers afhankelijk van de stijl van het depot.

Die S3/6 was dan nog een Beier, dus die kreeg helemaal niks, alleen geschilderde lettertjes die de Pruisische nummering overnamen ... .

Simpel doen daar zijn wij Belgen precies nooit echt goed in geweest ...  ;D

Citaat van: Gaspar op 01 juni 2020, 18:32:27 PM
Een belgische versie van de S3/6 werd ooit nog gemaakt door Rivarossi, voorzien van hun S-drive.  De schildering was olijfgroen. Lang geleden ondertussen.

Idd. Dat was een 3649. Vrij knap model voor die tijd. Kleur was een beetje olijvig. Lijkt eerder grasgroen te mogen zijn (maar ik ken er echt te weinig van). Hier is het grassig.



NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.